vilar sina bakben ofta

Sv: vilar sina bakben ofta

Hej!!

I mitt arbete träffar jag ofta hästar som har dessa symtomen och till 90% brukar det vara muskulära problem som många missar. Kan också bero på låsningar. Blir hästen Inte bättre efter besök av ET så kolla upp hästen nogrant muskulärt. En häst som har haft låsningar eller totation på kotor, har garanterat muskelproblem som ej får glömmas bort.
Jag träffar daglingen hästar som vilar på det här viset, men efter ett par muskulära behandlingar brukar problemet vara löst.
Du har föresten rätt. Om det inte har gått förlångt så brukar dessa problemen sitta högt.

Min häst har sedan vi köpte henne förra sommaren vilat sina bakben. Har nyligen fått veta att hon har kissing spines i länden, låsningar och är generellt spänd där, även karprygg. Även ojämn muskulärt pga långdragen hälta. *suck* det är bara fel...

Min lilla polle vilar alltid vänster, hela tiden, kollade igenom massa bilder nu, och på nästan alla gör han det:)
Men det är ju som när man själv vilar så, jag brukar nästan aldrig stå liksom på båda fötterna rakt upp och ner, Fattar ni hur jag menar?;) Man gtyp vinklar hälen in mot den andra foten och böjer en bit på knät;) Fast det kan bara är jag:D :D
Precis! :) Jag stödjer helst på högerbenet jämt när jag står still. Det kanske kan va lika med hästarna, att det helt enkelt är bekvämare på ett visst sätt.?...;)

Lite off topic, men att som människa i stillastående belasta på ena benet/ena höften.

Det gör jag med - när jag är sned :devil: Lite fascinerande, är ju inget jag tänkt på innan. Men är jag sned, då ställer jag mig så jag vilar på ena benet när jag står still. Är jag inte sned står jag rakt upp och ner på båda benen.

Numera ser min equiatriker (japps, han får ta hand om matte med) om han behöver 'fixa mig' eller ej bara på hur jag står när vi pratar, långt innan jag själv får smärtorna och tycker 'kan du titta'. =)

Min häst vilar sina bak väldigt, väldigt ofta, i princip alltid på stallgången och i boxen. Växlar dock mellan bakbenen, men kan växla med ganska korta intervall, kan stå en minut och vila varje bara och så byter han av så 'hela tiden'.

Från början var jag ju nästan helt säker på att det var ngt fel, men nix inget ngn kunnat hitta iaf. Så troligtvis en 'olat' eller hur man ska säga, han har haft anledning någon gång, och sen lagt sig till med det.

Jag kanske är helt nojjig, men min häst har haft problem med vänster kota bak, men är nu enligt veterinären inte halt.
MEN han vilar nästan alltid vänster bakben, typ så fort han står still.
Borde jag oroa mej? (det gör jag redan men vad tycker ni?)

Enkla svaret - nej.

Verklighetsförankrat svar - försök att blunda för det och känn hur han känns istället.

Jag vet PRECIS hur du har det, jag får lägga enormt med tid för att inte studera vilo- och avlastningsmönster hos min röde. Han är kollad och u.a. Men jag får ändå spunk på det där extrema vilandet av bakben, så snart han stannar. Dock har han alltid gjort så sen han kom, och än har han ju inte ramlat i bitar... :devil: Men det är JÄTTESVÅRT att låta bli att noja över det.

Enl vet och eq är det mest troligt ett invant mönster, som han gör utan att tänka på det. Och han gör det inte lika extremt i hagen. Men t ex på stallgången, det är hart när omöjligt få honom att stå på båda bak samtidigt, vilar alltid ett, och ber man honom ställa sig på det vilar han direkt det andra, och byter tillbaka sen. Samma sak i boxen.

När han står och vilar ute så alltid ett bakben vilandes, men där kan han ju stå och titta på ngt på alla fyra, har alla fyra i backen när han betar etc. Dvs det är inte alls orimligt att det är ett invant reflexbeteende typ. Fast jag gillar det ÄNDÅ inte ;)

Nej eller hur :laugh: man blir väldigt nojjig för såna där saker, o speciellt om man har en häst som har en tendens att skada sej stup i ett! Man kan liksom aldrig riktigt slappna av.
Men han är kollad för inte alls länge sedan och det SKA inte va nåt fel... :grin:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 200
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka