Vilande B-licens?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Nu är läget så här.. jag har själv ingen B-licens utan det är pappa som har det. Jag har själv ingen lust att gå kursen och krångla runt för att få det.. iaf inte ännu..
Nu är det så att man måste ju ha minst en häst i träning för att få behålla sin B-licens (värdelöst) och min fölis är för ung att sätta i träning när hon blir ett.. tror jag? Har för mig att man måste vänta tills det blir aktuellt att åka till banan och köra jobb.. Vilket är att säga emot sig själv lite tycker jag.. eftersom om allt går bra har jag tänkt åka in till banan i slutet av nästa år.

Så vad jag vill ha sagt.. Pappa borde ju kunna ha sin B-licens vilande ett år tills det blir aktuellt att sätta in Gnista på listan.. Men jag anar atthan måste gå kursen om han vill ta upp licensen igen sen eftersom han tog den innan man fick lov att gå kurs.

aja.. nu blev det här ännu mera luddigt än vanligt..

men hoppas att nån förstår vad jag menar och kanske kan förtydliga för mig vad som gäller...

Sv: Vilande B-licens?

Förut var det fem år man kunde ha den vilande utan att behöva gå kursen, men det kan vara tre år som gäller nu, är lite osäker! Ring till Romme eller Rättvik och fråga!

Jag har sett odöpta på träningslistorna...

Jag är lite dåligt insatt i det här med försäkringana men visst är det någon som faller ut om det skulle hända nåt vid inkörningen när man har licensen.

Pappa fick nämligen hem ett brev där det stod att han måste ha en minst en häst på träningslistan vid nyår för att få förnya licensen.. nya regler tydligen.. är iof inga problem eftersom han inte tagit bort den gamla valacken från listan ännu :angel:
men jag undrar ändå..

Jasså? men det låter ju bra..

pappa sa nämligen att han försökt få in en ettåring på sin lista förr om åren med det hade tydligen inte gått.. med motivationen att man inte ska ha dom på listan förens de är dags att åka in på banan.. Men som jag skrev så har jag ju tänkt göra det i slutet av ettårssäsongen.. så det borde ju gå..

Romme brukar inte tillåta ettåringar på amatörlistorna av någon konstig anledning!
Har ni Rättvik som hemmabana?

Vi har rättvik.. risken finns väl att det är samma regler där.. vilket enligt mig är ren idioti! Som pappa sa när jag pratade med honom idag.. bara för att man är tidigt ute och är till banan med din ettåring.. ska man få lov att vara utan försäkring då?
och föresten är det bara lite tidigt för kallblod.. om man sedan ska prata om varmblod så tycker jag att det rimmar konstigt att ha sådana regler och samtidigt satsa på tvååringar.. :cool:

nu har jag mailat och frågat stc iaf om det finns några allmäna regler.. hittar nämligen ingenting på varken stcs hemsida eller gävledalatravets hemsida..

Fått svar nu!

Hej Sanna,
Du kan ta upp hästen på din träningslista nu om du vill. Det är samma regler på alla banor.
Med vänlig hälsning Malin Eklöf Heinonen
Kundtjänst, STC

:banana::banana:

skrev alltså att jag hade en häst som blir ett år vid årsskiftet

Pappa fick nämligen hem ett brev där det stod att han måste ha en minst en häst på träningslistan vid nyår för att få förnya licensen.. nya regler tydligen.. är iof inga problem eftersom han inte tagit bort den gamla valacken från listan ännu :angel:
men jag undrar ändå..

Men så där står det väl varje gång man får hem licenspapprena inför nästa år. Löser man inte licensen så blir man inte av med den, den blir vilande i max 5 år, sen får man ta om den (men man slipper stå för kostnade att lösa licensen). Har man häst på listan så ska enligt de uppgifter jag fått försäkringen täcka även icke upptagna hästar (har frågat vad som händer om jag får för mig att köra gamla fölmärren och det går helt käpprätt... det skulle tydligen funka lika bra ändå med försäkringen). Så min slutsats måste då bli att har man häst på listan så är det ingen brådska att sätta upp ettåringarna, har man ingen häst på listan kan det kanske vara klokt att lösa licensen (sätta upp hästen på listan) så man är försäkrad.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 810
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 082
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 873
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka