Sv: Vila

Min 5-åring vilar ca 1 gång i veckan, ofta 2 dagar efter tävling eller träning (tävling söndag - vila tisdag) , dock brukar hon inte ställas av så hon inte gör nåt, utan brukar få gå ut och lufsa i skogen utan krav på samling eller nåt sånt

jag brukar låta min ponny stå kannske 1 g i veckan, men alltid då jag orkar rider jag, rider man en timme så vilar dom ju endå 23!

min ponny får oftast stå en gång i veckan, det beror på hur mycket det är med skolan och så. men han får aldrig stå mer än tre gånger. ibland rider jag 7 dagar i veckan, men oftast 6 dagar.

Knapp
4-åringarna rids varannan dag och 6-åringarna rids 6 dagar i veckan, varannandag hårt arbete och varannadag lätt.
Att inte låta hästen vila är inte bra, även om den vilar de andra 23 timmarna på dygnet, detta är för att det tar 48 timmar för musklerna att "återhämta" sig. Hästen bygger inte mer muskler för att man rider den varje dag utan den kan bygga mer om man låter den vila/lättare pass i mellan de "hårda" markarbetena.

Detta var inte riktad till någon, bara en sak att tänka på ;)

min ponny får vila mellan 1-2 ggr i veckan, och nån gång under säsongen ställer jag av henne en vecka så hon får lite sommarlov hon med :)

jag låter mitt sto vila 1-2 gånger i veckan, hon är vuxen eller vad man säger...

sen har hon vintervila i 3-4 veckor då hon bara tömkörs någon dag i veckan lite lugnt

Jag försöker gå efter schemat ridning 3 dagar-1 dags vila-ridning3 dagar osv.osv. Så hon står var fjärde dag. Det blir 1 eller 2 vilodagar i veckan.

Min 7-åring brukar få vila 1-2 dagar i veckan, ibland mer ibland mindre. sen har hon givetvis längre perioder där hon har "riktig" vila.

Mina hästar som jag haft vilar sällan. Ibland, någon gång i veckan så skrittas de / skrittmaskin. Aldrig stå helt. :)
På vintern så får de vintervila, när tävlings säsongen är över.

Ja håller på å tränar upp hästen som ja ska tävla med sen å han får stå 2-3 gånger i veckan men e ändå ute å borstar av honom å så:)

Felix står helt och hållet ganska precis en dag i veckan.

Min 6-åring vilar en dag i veckan. Men är oftas på promenad eller iallafall pysslar om henne denna dag så hon inte blir helt bortglömd.

Min häst vilar en dag i veckan, två dagar efter hoppning. Den dagen står han helt förutom den tiden han är i hagen. Min häst tävlar väldigt intensivt under i stort sett hela året, så en gång under sommarsäsongen och en gång under inomhussäsongen brukar jag försöka hitta en helg då han kan vila tre dagar i rad och återhämta sig lite. :)

När det var som mest tävlingar vilade han väl i stort sett alldrig, nån dag varannan vecka. Dagarna efter tävling däremot blev det mycket ute i skogen och ta det lugnt.

Men unghästarna vila 1-2 dgr i veckan.

Kanske helt vila 1-2 ggr per 2 veckor, men lugna turer med skritt o joggning i skogen efter ansträngande pass, inte bra att de inte rör sig efteråt så att musklerna stelnar till. Sen får de kanske 1 vecka helvila på sommaren och 4 lugna veckor (varav 2 helt vila) på vintern.

1 gång i veckan. Inte för att det direkt behövs, utan mest för att jag inte orkar rida ibland.

Total vila får hon max en gång i veckan, men lättare ridning, kanske bara en halvtimma skritt på lång tygel, inträffar minst en gång i veckan.

Liknande trådar

Skola & Jobb Har en kollega som ofta har ont i huvudet och behöver gå undan och vila under arbetstid. Är lite fundersam på hur man ska hantera detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 608
Senast: gulakatten
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
710
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Jens Fredricson och Markan Cosmopolit är inte längre aktuella inför OS i Paris i sommar. Detta eftersom hästen vilar från tävling efter...
Svar
4
· Visningar
895
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka