Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Min 5-åring vilar ca 1 gång i veckan, ofta 2 dagar efter tävling eller träning (tävling söndag - vila tisdag) , dock brukar hon inte ställas av så hon inte gör nåt, utan brukar få gå ut och lufsa i skogen utan krav på samling eller nåt sånt
min ponny får oftast stå en gång i veckan, det beror på hur mycket det är med skolan och så. men han får aldrig stå mer än tre gånger. ibland rider jag 7 dagar i veckan, men oftast 6 dagar.
Knapp
4-åringarna rids varannan dag och 6-åringarna rids 6 dagar i veckan, varannandag hårt arbete och varannadag lätt.
Att inte låta hästen vila är inte bra, även om den vilar de andra 23 timmarna på dygnet, detta är för att det tar 48 timmar för musklerna att "återhämta" sig. Hästen bygger inte mer muskler för att man rider den varje dag utan den kan bygga mer om man låter den vila/lättare pass i mellan de "hårda" markarbetena.
Detta var inte riktad till någon, bara en sak att tänka på
Mina hästar som jag haft vilar sällan. Ibland, någon gång i veckan så skrittas de / skrittmaskin. Aldrig stå helt.
På vintern så får de vintervila, när tävlings säsongen är över.
Min häst vilar en dag i veckan, två dagar efter hoppning. Den dagen står han helt förutom den tiden han är i hagen. Min häst tävlar väldigt intensivt under i stort sett hela året, så en gång under sommarsäsongen och en gång under inomhussäsongen brukar jag försöka hitta en helg då han kan vila tre dagar i rad och återhämta sig lite.
När det var som mest tävlingar vilade han väl i stort sett alldrig, nån dag varannan vecka. Dagarna efter tävling däremot blev det mycket ute i skogen och ta det lugnt.
Kanske helt vila 1-2 ggr per 2 veckor, men lugna turer med skritt o joggning i skogen efter ansträngande pass, inte bra att de inte rör sig efteråt så att musklerna stelnar till. Sen får de kanske 1 vecka helvila på sommaren och 4 lugna veckor (varav 2 helt vila) på vintern.
Skola & Jobb
Har en kollega som ofta har ont i huvudet och behöver gå undan och vila under arbetstid. Är lite fundersam på hur man ska hantera detta...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.