Vila i 3 veckor!!

P

Panter

hur mycket tappar hästen på det? Har skadat mig och kommer inte få rida på 3 veckor.

Pollen ska få vila nu i 3 veckor då, sen så har jag 6 dagar att rida och på dag 7 så är det en tävling jag väldigt gärna hade velat vart med på! Tror ni dt går? eller tappar han för mycket?:confused:

Kan tillägga att han är i väldigt bra kondition nu!
Har tyvärr ingen som kan rida honom så länge:crazy:

Sv: Vila i 3 veckor!!

Panter skrev:
hur mycket tappar hästen på det? Har skadat mig och kommer inte få rida på 3 veckor.

Pollen ska få vila nu i 3 veckor då, sen så har jag 6 dagar att rida och på dag 7 så är det en tävling jag väldigt gärna hade velat vart med på! Tror ni dt går? eller tappar han för mycket?:confused:

Kan tillägga att han är i väldigt bra kondition nu!
Har tyvärr ingen som kan rida honom så länge:crazy:

Hästen tappar i stort sett inget. Just 3 veckor är väl maxgränsen för hur länge en häst kan vila utan att tappa. De skall säkert göra din häst gott. Själv lägger jag aldrig in någon planerad vila för min häst. Dessa perioder tycks dyka upp av sig själv ändå. Bröt t.ex. själv ett revben i höstas. Rid bara inte i 6 dagar före tävlingen. Låt den gå max fyra dagar och få vila helt dagen före tävlingen.

Hälsning Maja

Tycker det är rätt så olika. Kanske du kan försöka rasta honom med lite löshopp, avspringning i paddock ngn gång ?
Annars tycker inte jag heller att 3 veckor är någon ting, då är det lätt att få igång allt igen på ett par dagar bara.
Vad är det för tävling?

Hej!

Varför ska han vila 3 veckor om han ska tävla sedan? då räker det väl med 2 veckor, ? Om du är orolig för hästens kondis eller muskler på den tiden kan du vara lugn, det tar mkt längre tid för en häst/ponny att börja tappa sådant. Så 3 veckor är ingenting, jag skulle mer oroa mig för att hästen inte är stel eller kommervara allt för pigg? :D

Panikie skrev:
Hej!

Varför ska han vila 3 veckor om han ska tävla sedan? då räker det väl med 2 veckor, ? Om du är orolig för hästens kondis eller muskler på den tiden kan du vara lugn, det tar mkt längre tid för en häst/ponny att börja tappa sådant. Så 3 veckor är ingenting, jag skulle mer oroa mig för att hästen inte är stel eller kommervara allt för pigg? :D

Ägaren har skadat sig och har ingen annan som kan rida hästen = hästen får vila.

Det är en LC hopptävling..
Tackar för svaren!

Personligen tycker jag att det är fel att låta hästen vila "så länge" strax inann en tävling.
Visst, den tappar inte kondition eller muskler, men den kan bli stel i musklerna vilket väldigt lätt kan bidra till skador/sträckningar..

Tycker inte att man bör hoppa första veckan efter en vila även om det "bara" är i tre veckor...
Även om hästen går i hagen så kan den bli lite stel när man rider den så man bör ta det lite lugt de första dagaran man rider den igen...

Ett tips är att du försöker få nån annan att rida den lite lätt veckan innan tävlingen kanske i skritt o trav iallafall så den får komam ut o röra lite på sej, eller att du ex tömkör den...
Du borde väl ändå känna nån som kan lite om hästar?? :confused:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 953
Senast: fixi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat