vila efter läger?

M

malört

Ska åka på läger med min häst i mitten på juli.
Hur gör ni efter läger för att hästen skall hinna återhämta sig bäst.
lägrer har 2 pass om dan, dressyr+hoppning.
Min häst har hyfsad kondis o muskler, rids 1-2 timmar om dan( ett pass) tränar dressyr 1 gång i veckan o hoppning 1 gång i veckan.
I övrigt rids han ena dan lite hårdare i skogen o nästa skritt osv.
Försöker ha varannandags träning.

Eftersom det är intensiva dagar på lägret och hästen inte får sina timmar för återhämtning i musklerna hur gör ni efter ett sånt träningsläger?
Vila ett par dar?
Skrittar ett par dar?
Rider som vanligt?

Kompises häst har dåligt med muskler men ganska bra flås, hur skulle ni ha gjort med den också? (Hon ska också på samma läger som mig)
 
Sv: vila efter läger?

Efter sådana läger så skrittar jag i tre dagar, hade jag gjort med bägge hästarna. Sedan hade jag ridit ett lugnare dressyrpass och återtagit träningen igen.
 
Sv: vila efter läger?

Även om det är pass med häst två gånger om dagen så har det läger jag brukar åka på aldrig två tuffa pass om dagen just för att spara hästarna.
Det kan vara ett dressyr/hopp-pass och det andra är t ex lugn uteritt, tömkörning eller kortare övningspass med en eller två ryttare som övar just det de har problem med.

Sedan kan det ju ändå vara tufft för en häst som inte är van, så några dagars lugna skritt/travturer i skogen är nog bra. Tänk på att även hästar kan få träningsvärk, så om din häst är lite ovillig dagen efter ni gjort något ovanligt (för er), så kräv inte alltför mycket.
 
Sv: vila efter läger?

Jag ska också på ett träningsläger med min pålle (är islandshäst iof). Men jag kommer att ungefär 2 veckor innan börja rida honom 2 gånger per dag/var 3:e dag. Om du förstår var jag menar.. Om jag typ rider ett pass på måndagen, ett på tisdagen, 2 på onsdagen, ett på torsdagen, ett på fredagen, 2 på lördagen och sen typ vila en till två dagar.. just för att han ska vara beredd på träningen. Sen kommer jag göra samma sak efter lägret så att han "varvar" ner sig. Sen kommer han att få ca 1 vecka ledigt för att sedan sättas igång igen. (har pratat med min tränare om detta och de är vad hon har sagt och tipsat mig om att göra.).
 
Sv: vila efter läger?

Min stallkompis häst, är i god kondition och tränas i dressyr hårt pass för tränare måndagar, hårt pass hoppning tisdagar för tränare, onsdag vilar hon helt, torsdag-söndag, rids hon i omväxlande arbete i samlad form, piaff, byesserier i galopp, skolor med mera, i skog och mark. När den hästen är på längre läger, skrittas hon första dagen efter, får en vilodag och rids sen som vanligt.

Min häst 22 år, är i god grundkondition, rids på bana 2-3 dgr/v i skogen 3-4 dgr/v. Hon har en vilodag på fjorton dagar i vanliga fall. Nu på sommaren, när hettan och insekterna tar på både häst och ryttare, kan det bli 1-2 vilodagar i veckan. När vi varit på veckoridläger i dressyr, skrittas hon en dag och rids sen som vanligt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 537
Senast: Cambrie
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 248
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 666
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp