Viktträning

snurpe

Trådstartare
Jag tänkte höra med er om era erfarenheter om viktträning (vikter på hästens ben). Fördelar? Nackdelar?

Vart kan man få tag på dessa?

/snurpe

Sv: Viktträning

Vad tror ni t ex om dessa:

U3_2.JPG

U3_4.JPG

Använder man dem bara på frambenen?

/snurpe
*nyfiken*

Går att använda på både fram och bakben.
Har ett par själv och har haft ett par år, håller ännu.
Lätta att få dit och sitter bra.
Använder dem vid långsam körning, mest på vintern.
Finns att få tag på på sidan där du hittade bilderna, annars har jag telefon nummer....

Jag mailade precis dem :) Någon aning om vad de ligger på i pris? Svindyra? :crazy:

/snurpe

Hur många gram lägger du på ungefär? Vad anser du om deras effekt på bogparti och bakdelsmuskulatur?

/snurpe

Glömde det här med fördelar och nackdelar :o
Jag har bara sett fördelar. Min häst har musklat sig fram (hals, bogar, mank och rygg muskulatur) vilket han inte skulle ha gjort på samma sätt utan. Han körs enbart (vill inte vara ridhäst :eek: ).
Nu orkar han också på ett annat sätt hålla undan sina framben från bakbena... förut slog han på sig massor, vilket har minskat kraftigt.

Nackdelar finns säkert som med allt annat om det inte används med förstånd. Man bör ju inte kasta i alla viktpinnar på en gång t.ex utan föjla det schema som medföljer

Ja, det är ju klokt att vara förnuftig. Min kuse rids ju, men det borde kunna ha goda effekter på honom också tycker jag efter att ha läst på lite på området.

/snurpe

Varje pinne väger 40g och manschetten tom ca 400g.
Jag har 7 pinnar ivarje men har oxå använt dem länge (hela vintern).
Började faktiskt med bara manschetten och sedan petade jag i en pinne i taget.

Enligt mitt papper så står det: hästen tränar direkt fram, bog,hals, och ryggmuskulatur. Indirekt även korsmusklerna pga att hästen tillåts utnyttja bakbenens framåtskjutandekraft.

Och det är ju det resultatet jag har fått :D

Ja, "bara" 400 g är ju lite bara det. Hade du någon koll på priset? Bara för att man är nyfiken är det väl alldeles för dyrt för att en student ska ha råd :cry:

/snurpe

Tror dom kostar ca 1200:- det var ett par år sedan.
Men för mig har det varit värt det...

jag har använt med gott resultat och kommer att använda dom igen när min egen häst kommer igång lite mer efter sin vila.
Då vi köpte våra (5-6 år sedan) kostade dom 1250+moms. klart värda priset!

toughcookie skrev:
jag har använt med gott resultat och kommer att använda dom igen när min egen häst kommer igång lite mer efter sin vila.
Då vi köpte våra (5-6 år sedan) kostade dom 1250+moms. klart värda priset!

E också nyfiken nu! :idea: Har hört vet på strömsholm rekommendera till hästar som alternativ till tex klättring... hur exakt kan man/bör man träna ridhäst med vikter på? underlag? tempo? osv? :bow:

Jag har ju använt på galoppörerna. I allt arbete utom snabb och långjobb. Enbart på frambenen då tanken är att dom ska höja framdelen och få bättre plats att sätta under sig. Har man dom på bak är risken att hästen lägger MER vikt på frambenen och lyfter bakbenen mera bakåt än framåt/under.
Jag har också börjat med tomma manchetter och ökat med tre pinnar var fjortonde dag. Allra bäst resultat fick vi på en häst som var väldigt sned och i början inte klarade att galoppera i ridhuset utan att slå om till korsgalopp. Den hästen var favorit i Derbyt och tv4 var tillockmed ut och filmade när jag tränade henne med vikterna.
Min egen ridhäst kommer (om allt känns bra) ha vikter i all träning utom när vi kommer till att hoppa lite högre hinder och på terräng banan.

Trevligt! Jag hoppas på att ha råd att köpa ett par vikter nu under sommaren när man jobbar och drar in lite pengar :)

/snurpe

Liknande trådar

Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 458
Senast: skiesabove
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Freazer
·
Utrustning Erfarenheter, tankar eller jämförelser kring Rambo Micklem Comfort Girth eller Eric le Tixerant? Väger mellan dessa två främst. Har...
Svar
3
· Visningar
427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka