Vikttråden 2021

Jag är inte ett fan av att fasta personligen, men jag känner flera som har sysslat med periodisk fasta i flera år. En av dessa springer långa lopp och är väldigt frisk utefter de tester som gjorts och allmäntillståndet som helhet.
Sen är det såklart olika. Ovan är givetvis att betrakta anekdotiskt.

Men generellt borde vi vara gjorda för att kunna svälta i perioder. Och att man kan känna sig mer skärpt i början av det kanske har med överlevnad att göra. Om man inte känner sig skärpt kan man inte skaffa sig ny föda?

Jag har ingen aning egentligen då jag själv inte sysslar med det, Men det låter logiskt för mig. Det stod en del intressant här:
https://werlabs.se/artiklar/periodisk-fasta/

Källor finns längst ner, dom har jag dock inte läst. Men om någon är intresserad :)

Jag är inte ett fan av att fasta personligen, men jag känner flera som har sysslat med periodisk fasta i flera år. En av dessa springer långa lopp och är väldigt frisk utefter de tester som gjorts och allmäntillståndet som helhet.
Sen är det såklart olika. Ovan är givetvis att betrakta anekdotiskt.

Men generellt borde vi vara gjorda för att kunna svälta i perioder. Och att man kan känna sig mer skärpt i början av det kanske har med överlevnad att göra. Om man inte känner sig skärpt kan man inte skaffa sig ny föda?

Jag har ingen aning egentligen då jag själv inte sysslar med det, Men det låter logiskt för mig. Det stod en del intressant här:
https://werlabs.se/artiklar/periodisk-fasta/

Källor finns längst ner, dom har jag dock inte läst. Men om någon är intresserad :)
Intressant! Tack!
Jag gissar att jag kommer behöva äta något till kvällen, för att kunna somna utan att det känns som att jag svälter ihjäl (och därmed inte kunna somna...).

Fastedag idag igen, känns bra. Tror dock inte på någon större viktminskning denna veckan, uppblåst pga stundande ägglossning och då drar jag på mej massor av vätska.

Har känt mig lite stressad över att vågen stått still senaste veckan, men idag gjorde jag ett så himla gött löppass att det inte känns lika stressigt längre. Men jag är ännu inte riktigt halvvägs på den rivstart jag kämpar med. Fick lite problem med maten när vågen gick sönder, även om jag använder mealsizer så lägger jag in allt i lifesum för att få koll på mellanmål och alltsammans också att det inte blir för mycket. Det där med att uppskatta vikt med ögonmått är inte min starka sida. Ny våg inhandlades i helgen dock så förhoppningsvis är jag på rätt köl igen.

Idag var en av filmerna (film 2 av 3) Plank challenge. Den fanns med en gång under förra programmet också och jag avskydde den helhjärtat. 11 min med bara plankövningar, den ena tuffare än den andra 🥵

Jag såg inte direkt fram emot dagens träningspass om man säger som så 🙄
Och visst avskydde jag filmen helhjärtat även denna gång MEN jag orkade betydligt mer nu än i förra programmet och mitt i all avsky kan jag ändå uppskatta att man får ett kvitto på sina framsteg. 💪

Såå nu ska jag ladda batterierna, i morgon är det fasta. Ser fram emot det 😁

Idag var en av filmerna (film 2 av 3) Plank challenge. Den fanns med en gång under förra programmet också och jag avskydde den helhjärtat. 11 min med bara plankövningar, den ena tuffare än den andra 🥵

Jag såg inte direkt fram emot dagens träningspass om man säger som så 🙄
Och visst avskydde jag filmen helhjärtat även denna gång MEN jag orkade betydligt mer nu än i förra programmet och mitt i all avsky kan jag ändå uppskatta att man får ett kvitto på sina framsteg. 💪

Såå nu ska jag ladda batterierna, i morgon är det fasta. Ser fram emot det 😁
Jäklar, 11 minuter låter plötsligt som en evighet! Bra jobbat :bow:

Jag fick lite gamla foton av min mor och jag blir så himla ledsen när vuxna jag ser på dessa bilder med föräldraögon.

Första bilden är jag 13år på och när jag ser denna bild så kan jag inte förstå varför familj/ släkt hela tiden var på mig om att tänka på vad jag åt, att jag var så stor, tjock osv

Under min uppväxt togs det nästan bara kort vid kalas (80-90 tal) så jag har inte sett några bilder på mitt ungdomsjag. Jag har alltså spenderat, inte bara mina tonår, utan hela mitt vuxna liv i tron att jag alltid varit stor, tjock, värdelös. Det är den bild jag fått av omgivningen. Frågar man min mor något om hur jag var som bebis så var jag tjock (7 dubbelhakor) och alltid hungrig, that's it.

Jag blir så jäkla ledsen för mitt tonårsjag som drevs mot bantning, svält, hetsätning... Som förvägrades mat om jag var hungrig på "fel" tider. Som tvingades äta upp när jag inte var hungrig. Inte konstigt att jag har svårt att höra vad min kropp behöver, jag har spenderat nästan hela livet med att ignorera den. 😔

Jag var inte stor och tjock. Jag var lång men 185cm kan man liksom inte banta bort.

Tänk om jag hade fått lägga all min kraft och energi på att må bra istället? 😔
IMG_20210217_194433.webp

Jag fick lite gamla foton av min mor och jag blir så himla ledsen när vuxna jag ser på dessa bilder med föräldraögon.

Första bilden är jag 13år på och när jag ser denna bild så kan jag inte förstå varför familj/ släkt hela tiden var på mig om att tänka på vad jag åt, att jag var så stor, tjock osv

Under min uppväxt togs det nästan bara kort vid kalas (80-90 tal) så jag har inte sett några bilder på mitt ungdomsjag. Jag har alltså spenderat, inte bara mina tonår, utan hela mitt vuxna liv i tron att jag alltid varit stor, tjock, värdelös. Det är den bild jag fått av omgivningen. Frågar man min mor något om hur jag var som bebis så var jag tjock (7 dubbelhakor) och alltid hungrig, that's it.

Jag blir så jäkla ledsen för mitt tonårsjag som drevs mot bantning, svält, hetsätning... Som förvägrades mat om jag var hungrig på "fel" tider. Som tvingades äta upp när jag inte var hungrig. Inte konstigt att jag har svårt att höra vad min kropp behöver, jag har spenderat nästan hela livet med att ignorera den. 😔

Jag var inte stor och tjock. Jag var lång men 185cm kan man liksom inte banta bort.

Visa bifogad fil 64942
Nästa bild är jag 15år och några veckor ifrån första bantningskuren.. 😔
Jag hade jeans i storlek 32/36 pga stussen men egentligen 26 i midjan så jag hade alltid tummarna i byxhällorna för att inte byxorna skulle falla ner.

Jag minns mig som gigantisk, som en stor vandrande fettklump men när jag tittar på bilden så är det inte vad jag ser. Jag ser en helt vanlig, blyg tjej som råkade vara längre än de flesta. Någon som borde ha skrattat mer och insett hur fin hon faktiskt var 😔

IMG_20210217_194635.webp

Visa bifogad fil 64942
så fruktansvärt. Man blir arg och ledsen.
Lämnar en kram om du vill.

Visa bifogad fil 64942

Jag blir så förtvivlad. Så ska ingen unge i hela världen behöva ha det. :heart

Glömde ta totalvikten i går kväll :o
Men min best guess är att den senaste veckan har resulterat i

27/1 -1 kg
3/2 - 1 kg
10/2 - 0,5 kg

Fastardag i dag, och jag är så där sugande hungrig, så denna dag lär bli lite småjobbig.
17/2 -0,5 kg

Tjänstevikten är nere på samma slutsiffra som jag kan acceptera som totalvikt på en söndagkväll :)

Fastardag i dag egentligen. Har dock inte riktigt bestämt mig. Ska snöa här hela helgen och det är inte Såå roligt att åka skidor i ymnigt snöfall. Kanske blir det därför så att jag äter något rejält och ger mig ut i spåren vid lunch om jag ligger i fas med jobbet.

Jag har ett BMI på 29,5 just nu, gränsen för när det blir farligt är väl på 30?
Jag har kontakt med vården, sköldkörtelvärdena ser bra ut.

Vet inte hur mycket mer man kan göra riktigt faktiskt. Har du något förslag på vad som skulle kunna vara fel så hojta gärna till! Allt som kan göra det lättare välkomnas självklart!
Jag har för mig att jag sagt det förut, men det är definitivt farligare att svälta sig än att passera 30 i BMI.

Jag har för mig att jag sagt det förut, men det är definitivt farligare att svälta sig än att passera 30 i BMI.
BMI är dessutom ett så trubbigt mått på individnivå så det är inte sant.

Kom in på ett youtubeklipp igår där de gjorde ett experiment med 10 tjejer. Först skulle de para ihop sig med den de trodde vägde lika mycket som de själva utan att fråga om vikten. Ingen hade rätt.

Sedan fick de reda på sina BMI och kroppsfett. Den ena som hade BMI 31 (fetma) hade 5% kroppsfett. Därefter fick de svara på hur de åt samt hur mycket de tränade. Efteråt var alla överens om att BMI men till viss del även fettprocent sade väldigt lite om en persons hälsa.

Kom in på ett youtubeklipp igår där de gjorde ett experiment med 10 tjejer. Först skulle de para ihop sig med den de trodde vägde lika mycket som de själva utan att fråga om vikten. Ingen hade rätt.

Sedan fick de reda på sina BMI och kroppsfett. Den ena som hade BMI 31 (fetma) hade 5% kroppsfett. Därefter fick de svara på hur de åt samt hur mycket de tränade. Efteråt var alla överens om att BMI men till viss del även fettprocent sade väldigt lite om en persons hälsa.
Absolut, så är det verkligen!

Jag tycker dessutom att BMI har hemskt låga gränser för övervikt, minsta lilla hull så trillar man in i det facket. (Hade med bild på när jag räknades som överviktig enligt BMI men ångrade mig, kom på att det kanske är triggande)

Senast ändrad:
I mitt fall så har jag redan talat om för er här att jag har suttit på min röv i ett år. Det handlar inte om muskler utan om fett, för jag har inga muskler. Framförallt som jag har noll testosteron. Och jag svälter mig inte. Jag äter normalt 5 dagar/vecka.

Idag är det fastedag och jag inser att det inte kommer fungera med bara en ätdag mellan fastedagarna. Jag vaknade nämligen skithungrig! Så vi får se hur dagen går. Nästa vecka kommer jag fasta måndag och torsdag istället och se om det fungerar bättre.

Jag förstår inte riktigt vågens utslag just nu. Har stått stilla och stampat viktmässigt hittills i år trots att jag tycker att jag äter och tränar ungefär som jag gjorde förra året. Efter att ha vägt mig varje dag sen i augusti har jag fått en god kännedom om hur vikten fluktuerar genom menscykeln men i år har det inte stämt alls utan vikten vandrar upp och ner lite slumpartat. Sen i förra veckan har jag stått stilla på i princip samma tiondel och idag släppte nästan 1,5kg helt plötsligt. Börjar tvivla lite på vågens tillförlitlighet. Har dock haft ett extremt stressigt och pressat år jobbmässigt så kanske är det stressen som påverkar.

Kroppen verkar fortsätta krympa dock trots viktstilleståndet. Ångrar lite att jag inte mätte mig från början. Ryggvalkarna är nästan borta och kransen under bhn framtill lika så. Var inne på jobbet i tisdags för första gången sen i höstas och hade därmed riktiga kläder på mig och jag kände verkligen skillnad mot hur dom kläderna satt förut. Köpte nya träningstights i höstas som nu är på gränsen till för stora.

I mitt fall så har jag redan talat om för er här att jag har suttit på min röv i ett år. Det handlar inte om muskler utan om fett, för jag har inga muskler. Framförallt som jag har noll testosteron. Och jag svälter mig inte. Jag äter normalt 5 dagar/vecka.

Idag är det fastedag och jag inser att det inte kommer fungera med bara en ätdag mellan fastedagarna. Jag vaknade nämligen skithungrig! Så vi får se hur dagen går. Nästa vecka kommer jag fasta måndag och torsdag istället och se om det fungerar bättre.

Hur kommer det sig att du inte rör på dig mer? Jag tänker att det kan vara svårt att hitta en hälsosam vikt utan att vara aktiv.

Måste införskaffa en ny badrumsvåg, den kan diffa 1-4kg om jag väger mej två ggr på raken och även beroende på vart i rummet jag ställer den? På ett platt klinkergolv :meh: Jäkligt lätt att väga sej då? Funderar starkt på att skippa digital våg och köpa en vanlig hederlig analog. Vill inte ha nån som mäter kroppsfett eller bmi utan jag är fullständigt nöjd med ögonmått på kroppsfettsmängden, jag ser ju om puffet krymper eller ökar.. Och jag ser ju att det krymper men vågen visar 3kg mer efter två fastedagar och det köper jag inte.

Liknande trådar

Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 313
Senast: Masqueradee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För ungefär tio år sedan tog Louise Etzner Jakobssons liv en helomvändning då hon höll på att stryka med. Men livet ville annorlunda och...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 620
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 667
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt