Vikttråden 2021

Startvikt 18/12
22/12: - 0,4kg
28/12: - 0,5kg
2/1: +0,7kg
9/1: - 0,9kg
15/1: - 0,9kg
22/1: - 0,6kg
29/1: - 0,8kg
5/2: - 0,7kg
12/2: - 0,5kg

Tot: - 4,6kg 👍

12/2
Biceps vä: + 0,7cm 🤔
Biceps hö: + 0,4cm 🤔
Bröst: + 1,5cm 🤔
Midja: - 1,9cm 🥳
Höft: + 0,4cm 🤔
Lår vä: - 1,5cm
Lår hö: - 0,5cm
Vad vä: + 1,3cm
Vad hö: - 0,3cm

Tot
Biceps vä: - 1,8cm
Biceps hö: - 1cm
Bröst: - 5,3cm
Midja: - 4,9cm
Höft: - 6cm
Lår vä: - 3,8cm
Lår hö: -2,7cm
Vad vä: + 0,5cm
Vad hö: - 1cm

Jag har en liten fundering kring mina 🤔 markeringar. Jag har gått upp ganska mycket kring biceps och bröst vilket tränades ordentligt igår. När man har träningsvärk, svullnar dessa muskler då? Kan det vara därför som jag gått upp här?

Har även gjort en mindre ökning runt rumpa/höft vilket var fokus i tisdags och där jag fortfarande har en del träningsvärk. Om jag hade mätt mig här i onsdags hade mitt + varit ännu större då?

Försöker få en logisk förklaring till varför vissa mått ökar när vikten minskar 🙄

Mina vader verkar köra någon typ av berg- och dalbana om man kollar mätstatistiken på dem 🤣🤣

Angående extra skärpa på fastedagar?
När jag kom på tanken att köra 5:2 googlade jag runt lite, lästa bland annat om flera som upplevde sig som mer skärpta på fastedagarna och gärna stannade kvar på jobbet lite extra.

Har ni upplevt något sådant?

Jag har i dag varit helt otroligt effektiv och haft jobbinspiration så till den grad att jag i princip har jobbat från 6 i morse och till nu 😵 (ja visst avbrott för att handla på lunchen och laga middag har gjorts, men inget mer) Skulle ju vara toppen om det kan fortsätta så här, då kan jag jobba 2,5 dagar i veckan och resten av tiden ägna mig åt att äta och åka skidor :D (synd bara att det inte är praktiskt genomförbart...)

Man får ett påslag av stresshormoner vid svält.

Men krävs det inte mer än en dag för det?

Nästan inga processer i kroppen är av eller på utan fungerar som en glidande skala eller balansbräda. Vi svänger på balansbrädan mellan mättnads- och svältprocesser dagligen (dvs insulinfrisättning, glukoneogenes, glykolys, lipolys och övriga metabola processer ökar/minskar dynamiskt). Om man fastar så drar man ju balansbrädan mer åt svält, dvs sannolikt har man mer katekolaminpåslag än om man håller sig mätt.

Nu spekulerar jag men det är ju inte osannolikt så att man får ett stresspåslag för att kunna leta föda bättre, då kroppen märker att den lättillgängliga energin börjar ta slut. Sådana mekansimer kan nog gynnats av evolutionen då föda är prio 1.

Nu spekulerar jag men det är ju inte osannolikt så att man får ett stresspåslag för att kunna leta föda bättre, då kroppen märker att den lättillgängliga energin börjar ta slut. Sådana mekansimer kan nog gynnats av evolutionen då föda är prio 1.
Ja precis. Kroppen vet ju inte att folk medvetet försätter den i svält.
Det här är ju ett stort problem hos personer som ständigt ligger på minus i kosten. De får stresspåslag och märker inte att kroppen egentligen mår riktigt dåligt.

Nu har jag inte fastat själv på herrans många år men jag märker att om jag omedvetet äter för lite så kan det slå tillbaks dagen efter och jag blir vrålhungrig. Ett tips att vara lite vaksam på, att även om fastedagarna känns bra så kan kroppen vara i obalans efteråt. Jag märker det ganska tydligt då den normala frukosten, lunchen eller middagen inte räcker utan det kurrar i magen bara två timmar efter och jag får äta mackor innan läggdags trots att jag ätit sen middag. För mig är det ofta ett tecken på att jag inte fick i mig tillräckligt dagen innan (och sannolikt dessutom har tränat på det).

Nu har jag inte fastat själv på herrans många år men jag märker att om jag omedvetet äter för lite så kan det slå tillbaks dagen efter och jag blir vrålhungrig. Ett tips att vara lite vaksam på, att även om fastedagarna känns bra så kan kroppen vara i obalans efteråt. Jag märker det ganska tydligt då den normala frukosten, lunchen eller middagen inte räcker utan det kurrar i magen bara två timmar efter och jag får äta mackor innan läggdags trots att jag ätit sen middag. För mig är det ofta ett tecken på att jag inte fick i mig tillräckligt dagen innan (och sannolikt dessutom har tränat på det).
Samma här. Jag kan märka i flera dagar efteråt att jag liksom aldrig blir mätt hur mycket jag än äter.
(Skulle aldrig medvetet fasta, men ibland blir det inte som det borde med matplaneringen..)

Jag tänker spontant att det nog är väldigt olika från person till person. Jag äter mina stående mål frukost (gröt) lunch (1 port) och middag (1 port) även om det är dagen efter fasta. Men jag har ju också väldigt lätt för 5:2 det kräver ingen ansträngning för mig alls och jag skulle kunna äta såhär för resten av livet utan problem. Jag vet dock att det finns många som är trötta och fryser på fastedagarna, överäter dagen efter och verkligen måste kämpa hela tiden. Tänker att för dem är kanske 5:2 inte rätt?

1/1 - 72.7
8/1 - 71.5
15/1 - ?
22/1 - 71.7
29/1 - 70.3
5/2 - 71.5
12/2 - 72

Apparna säger mens när som helst. Jag hoppas att det är så. Jag har också gräsligt vätskefyllda lår just nu, brist på rörelse igen skulle jag säga. Har fått nya övningar av "PTn" som passar mig bättre, så det är ju bra...

Jag tänker spontant att det nog är väldigt olika från person till person. Jag äter mina stående mål frukost (gröt) lunch (1 port) och middag (1 port) även om det är dagen efter fasta. Men jag har ju också väldigt lätt för 5:2 det kräver ingen ansträngning för mig alls och jag skulle kunna äta såhär för resten av livet utan problem. Jag vet dock att det finns många som är trötta och fryser på fastedagarna, överäter dagen efter och verkligen måste kämpa hela tiden. Tänker att för dem är kanske 5:2 inte rätt?

Det är absolut olika. Kommentaren var som tips eftersom det ibland dyker upp i tråden att folk tryckt i sig en massa på kort tid, och min spontana tanke är då att hungern kan slå till på det sättet (fasta eller inte fasta). Själv upplever jag att kosten funkar bäst när jag äter i ett jämnt flöde, och vissa dagar kan det innebära att jag äter en ordentlig middag trots att jag egentligen inte var jättehungrig just då, men jag vet att det kan slå tillbaks om jag slarvar och då blir det lätt onyttigheter i stället. Om jag är lite krass så tycker jag att det är trist att höra, både i tråden och utanför tråden, att folk nästintill svälter sig och sedan skuldbelägger sig själva när hungern slår tillbaks och man blir som ett svart hål. Det är inte konstigt, tänker jag då. Med det sagt kan periodisk fasta säkert fungera jättebra för vissa, men det kan vara bra att vara uppmärksam på ifall lågt kaloriintag inte gör det. Då kan man pendla mellan svält och att överäta i all oändlighet utan att förstå vad som är fel. Piska sig själv ännu hårdare eftersom man upplevt att man misslyckats och få ännu hårdare bakslag. Ofantligt vanligt bland folk som bantar, vågar jag påstå. Så kan vara bra att hålla ett öga på :)

Det är absolut olika. Kommentaren var som tips eftersom det ibland dyker upp i tråden att folk tryckt i sig en massa på kort tid, och min spontana tanke är då att hungern kan slå till på det sättet (fasta eller inte fasta). Själv upplever jag att kosten funkar bäst när jag äter i ett jämnt flöde, och vissa dagar kan det innebära att jag äter en ordentlig middag trots att jag egentligen inte var jättehungrig just då, men jag vet att det kan slå tillbaks om jag slarvar och då blir det lätt onyttigheter i stället. Om jag är lite krass så tycker jag att det är trist att höra, både i tråden och utanför tråden, att folk nästintill svälter sig och sedan skuldbelägger sig själva när hungern slår tillbaks och man blir som ett svart hål. Det är inte konstigt, tänker jag då. Med det sagt kan periodisk fasta säkert fungera jättebra för vissa, men det kan vara bra att vara uppmärksam på ifall lågt kaloriintag inte gör det. Då kan man pendla mellan svält och att överäta i all oändlighet utan att förstå vad som är fel. Piska sig själv ännu hårdare eftersom man upplevt att man misslyckats och få ännu hårdare bakslag. Ofantligt vanligt bland folk som bantar, vågar jag påstå. Så kan vara bra att hålla ett öga på :)
Håller med fullständigt. Jag är med i några 5:2 grupper på Facebook och blir beklämd när folk skriver att de är inne på sin 3e månad och att varje dag är en kamp. Jag brukar få en hel del mothugg när jag då frågar om just detta kanske inte är rätt för den personen. Många blir ju så saliga i sin tro på en "diet" att de tror att det är svaret för alla när vi trots allt är individer och som sådana fungerar väldigt olika.

Jag kämpade i flera år med kostråden 5 mål om dagen och minst 3 frukter. Det fungerar inte alls för mig. Jag är ingen mellanmålsmänniska (blir kanske 2ggr/mån) och frukt triggar mitt sötsug. Snacka om att få jobba i motvind då.

Det blev så mycket lättare för mig att bara äta mellanmål om jag var hungrig och inte bara för att. Och att undvika frukt till förmån för grönsaker. Men det är också svårt för folk att förstå för man SKA ju äta minst 5 mål om dagen och man SKA äta frukt.

Det finns alldeles för mycket SKA när det gäller mat.

Jag kan gå i flera dagar utan att bli hungrig. Är inte min man hemma får jag påminna mig själv om att äta, annars glömmer jag bort det.

Jag vet inte om jag fick med allt eller för mycket, men det är utbrutet nu, sedan vet jag inte hur mycket bättre det är, egentligen.

Nu är jag här igen!
Efter två veckor på dieten där jag åt 1200 kalorier/dag och gick upp i vikt så tröttnade jag som satan på min kropp och åt tills jag var mätt. Resultatet? Upp 10 kilo till. Nu ligger jag på ett BMI på 30 så det börjar bli dags att verkligen göra något åt det här. Och innan någon säger att muskler också väger så vill jag inflika att jag har suttit på min röv sedan februari förra året tack vara covid-19, så det är inte tal om några muskler som ökar BMI här inte. Promenader blir det en del, men ingen annan träning.

Men hur ska detta gå till? Jag går ju upp på kaloriantalet som andra skulle se ut som skelett på. Mina sköldkörtelvärden är bra, så däri ligger inte felet. Att något är fel är uppenbart, men vården är inte direkt intresserad av det så där finns tyvärr inget att hämta.

Hur gör man för att gå ner i vikt när man behöver svälta sig själv för att gå ner? Hur håller man motivationen uppe så långt tid som krävs? Jag kommer ju gå runt och vara konstant skithungrig, egentligen resten av livet om kroppen ska hålla på såhär. Hur orkar man? Både mentalt och fysiskt... Det känns som att det är omöjligt att lyckas.

Jag tänker till en börjar att jag ska köra på 5/2 dieten. Det borde iaf stoppa min viktuppgång om jag har tur, det känner jag är viktigast. Att hitta en metod som jag står ut med i längden, även om jag antagligen inte kommer gå ner i vikt av den. Stoppar det viktuppgången så får det vara bra nog. För att tro att jag ska gå ner i vikt känns lite naivt. Jag gick ju ner väldigt sparsamt när jag körde 3/4 diet (alltså äta 3 dagar, fasta 4), typ 1 kilo/månad. Men det orkar man inte i längden. Min tanke är att köra detta på tisdagar och torsdagar. Tisdagar för att måndagar suger som det är, och torsdag för att jag inte vill ha två fastedagar i rad, och på helgen när jag inte har mycket annat att distrahera mig med så tror jag att det blir knepigt att fasta.

Jag tänkte köpa en sittboll så att jag kan aktivera fler muskler när jag jobbar, samt små hantlar på kanske 2 kilo st så att jag kan röra mig medans jag "sitter på föreläsning". Istället för hösäcksvarianten som är stilen jag har nu. Jag lastar ryggsäcken med extra vikt så att jag bär 10 kilo på ryggen/höfterna på promenaderna, tänker att det kan hjälpa till att bränna lite mer iaf. Gäller att jaga varje kalori här :crazy:

Hur gör ni andra?

Jag funderar på att börja mäta mig med, ifall det inte händer något på vågen så kanske det händer något med måtten = lättare att hålla motivationen igång! Men samtidigt så är jag rädd för att mäta mig, har aldrig varit i närheten av de måtten jag har nu... Så det känns läskigt. Men eftersom det nu börjar bli en hälsofara med vikten så borde jag ju försöka hitta varje liten tråd som kan tänkas hålla motivationen uppe :cool:

Liknande trådar

Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 308
Senast: Masqueradee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För ungefär tio år sedan tog Louise Etzner Jakobssons liv en helomvändning då hon höll på att stryka med. Men livet ville annorlunda och...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 620
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 667
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar