Nu är jag här igen!
Efter två veckor på dieten där jag åt 1200 kalorier/dag och gick upp i vikt så tröttnade jag som satan på min kropp och åt tills jag var mätt. Resultatet? Upp 10 kilo till. Nu ligger jag på ett BMI på 30 så det börjar bli dags att verkligen göra något åt det här. Och innan någon säger att muskler också väger så vill jag inflika att jag har suttit på min röv sedan februari förra året tack vara covid-19, så det är inte tal om några muskler som ökar BMI här inte. Promenader blir det en del, men ingen annan träning.
Men hur ska detta gå till? Jag går ju upp på kaloriantalet som andra skulle se ut som skelett på. Mina sköldkörtelvärden är bra, så däri ligger inte felet. Att något är fel är uppenbart, men vården är inte direkt intresserad av det så där finns tyvärr inget att hämta.
Hur gör man för att gå ner i vikt när man behöver svälta sig själv för att gå ner? Hur håller man motivationen uppe så långt tid som krävs? Jag kommer ju gå runt och vara konstant skithungrig, egentligen resten av livet om kroppen ska hålla på såhär. Hur orkar man? Både mentalt och fysiskt... Det känns som att det är omöjligt att lyckas.
Jag tänker till en börjar att jag ska köra på 5/2 dieten. Det borde iaf stoppa min viktuppgång om jag har tur, det känner jag är viktigast. Att hitta en metod som jag står ut med i längden, även om jag antagligen inte kommer gå ner i vikt av den. Stoppar det viktuppgången så får det vara bra nog. För att tro att jag ska gå ner i vikt känns lite naivt. Jag gick ju ner väldigt sparsamt när jag körde 3/4 diet (alltså äta 3 dagar, fasta 4), typ 1 kilo/månad. Men det orkar man inte i längden. Min tanke är att köra detta på tisdagar och torsdagar. Tisdagar för att måndagar suger som det är, och torsdag för att jag inte vill ha två fastedagar i rad, och på helgen när jag inte har mycket annat att distrahera mig med så tror jag att det blir knepigt att fasta.
Jag tänkte köpa en sittboll så att jag kan aktivera fler muskler när jag jobbar, samt små hantlar på kanske 2 kilo st så att jag kan röra mig medans jag "sitter på föreläsning". Istället för hösäcksvarianten som är stilen jag har nu. Jag lastar ryggsäcken med extra vikt så att jag bär 10 kilo på ryggen/höfterna på promenaderna, tänker att det kan hjälpa till att bränna lite mer iaf. Gäller att jaga varje kalori här
Hur gör ni andra?
Jag funderar på att börja mäta mig med, ifall det inte händer något på vågen så kanske det händer något med måtten = lättare att hålla motivationen igång! Men samtidigt så är jag rädd för att mäta mig, har aldrig varit i närheten av de måtten jag har nu... Så det känns läskigt. Men eftersom det nu börjar bli en hälsofara med vikten så borde jag ju försöka hitta varje liten tråd som kan tänkas hålla motivationen uppe