Vikttråden 2021

Jag anklagar dig inte för någonting, jag har endast påpekat att om du nu drar parallellen viss mängd av en viss typ av mat = dålig karaktär så kan det gott och väl ha med internaliserad fatshaming att göra. Dvs man anammar omedvetet den skadliga kultur kring mat som säger åt oss vad som är bra och vad som är dåligt, precis som i detta fallet med chipsen och dålig karaktär. Är man uppväxt i detta ätstörda västerländska samhälle kan man inte undgå internaliserad fatshaming. Men man kan medvetendegöra den, och på så vis jobba sig därifrån. Jag har alltså inte beskyllt dig för att shamea någon annan än dig själv, i princip.
Okej, då missförstod jag ditt inlägg, ber om ursäkt om jag lät irriterad. :)

Edit: just att man använder sig av begreppet "dålig karaktär" utan omsvep (dvs utan djupare eftertanke, det går av bara farten, precis som du skriver @Unafraid ) i relation till mat är ett direkt symtom på våra ätstörda normer.

Om det enbart är chips det gäller? Inte godis, glass, fika osv?

Med kanske menade jag att ångest kan vara en anledning till självskadebeteende, som i att det kan finnas andra anledningar till att skada sig själv? Jag är för dåligt påläst om psykisk ohälsa, så skrev därför kanske.

Jag utgår från mig själv och mina egna erfarenheter i de flesta diskussioner, det är väl inte så konstigt?

Jag skriver inte att jag VILL kalla det dålig karaktär. (Jag har inte analyserat begreppet "dålig karaktär", utan det har för mig varit något man säger utan djupare eftertanke 🤷) Jag frågar VAD jag ska kalla det för att folk inte ska ta illa vid sig. Jag försöker fråga hur det är lämpligt att uttrycka sig i framtiden för att förhindra att folk tar åt sig och direkt anklagar du mig för shaming.

Hm, kanske omedvetet? Får klura på det! :)
Jag tänker att vi har olika triggers. Jag är ett stort fan av choklad och chips men jag äter väldigt sällan glass, knappt ens på sommaren och vanligt godis kan ligga i veckor. Det är ingenting jag ens köper själv.

För mig blev det så tydligt förra torsdagen när jag fick ett väldigt ångrstladdat samtal och hela min kropp skrek choklad. Nu hade jag fasta den dagen så det blev ju inget, 30 min senare var allt ok igen utan choklad så chokladen i sig löser ju inte ångesten. Men på något sätt har jag lärt in att choklad hjälper.

Just chips har jag blivit mindre sugen på nu när jag dricker ordentligt 🤔

Jag tänker att vi har olika triggers. Jag är ett stort fan av choklad och chips men jag äter väldigt sällan glass, knappt ens på sommaren och vanligt godis kan ligga i veckor. Det är ingenting jag ens köper själv.

För mig blev det så tydligt förra torsdagen när jag fick ett väldigt ångrstladdat samtal och hela min kropp skrek choklad. Nu hade jag fasta den dagen så det blev ju inget, 30 min senare var allt ok igen utan choklad så chokladen i sig löser ju inte ångesten. Men på något sätt har jag lärt in att choklad hjälper.

Just chips har jag blivit mindre sugen på nu när jag dricker ordentligt 🤔
Så kan det vara! Jag är ofta nöjd om jag köper en mini-chipspåse på 30-40 gram, men "måste" äta mer om det finns kvar. Märkligt.

Börjar få bukt med senaste tidens godisovanor, mest för att jag nästan aldrig går till affären. Maken jobbar hemma och handlar det mesta. Jobbmat handlar jag en gång i veckan på väg till jobbet. När jag kommer hem är det för mycket folk i affären plus att de har mjuk golvmatta och jag har dubbskor. Och jag tar inte med plånboken till stallet, så det blir inget hem. Så nu blir det lördagsgodis, och lite choklad när jag handlar jobbmaten, och några osålda polkagrisar från förra säsongen på lagret om jag blir desperat. Men jag gillar inte mint. 😁

Jag har ofrivillig fasta nästan dagligen på jobbet. Hinner inte ta lunch. Så mellan kl 6 och 16-17 dricker jag en kopp kaffe och lite vatten. Läste att det finns en slags fasta som är utformad på det viset. Hittills har det inte haft någon effekt på vikten.
Misstänker starkt att det beror på stress.

Bah - glömde kolla tjänstevikten imorse. Jag får göra det imorgon istället, men jag gissar på att jag är stabil

Dag för invägning,

var ytterst skeptisk, då de senaste dagarna har varit allt annat än bra. Sjuk sexåring hemma tillsammans med föräldrar som just nu har extremt mycket på jobbet båda två. All form av träning och lunchpromenader har således fallit bort. Har snittat 3000 steg per dag 😳

Dock verkar min kropp ändå vara med på vad som gäller och ställa upp på att behålla denna morgons tjänstevikt till att bli totalvikt för kvällen

27/1 -1 kg
3/2 - 1 kg

fastardag i morgon, fortfarande med sjukt barn och ännu mer att göra på jobbet, lycka till till mig! 😲
Glömde ta totalvikten i går kväll :o
Men min best guess är att den senaste veckan har resulterat i

27/1 -1 kg
3/2 - 1 kg
10/2 - 0,5 kg

Fastardag i dag, och jag är så där sugande hungrig, så denna dag lär bli lite småjobbig.

2 nätter med minimalt med sömn då sonen haft problem med krupp och förkylningsastma. Toppar det med fastedag idag och ett oerhört tungt träningspass för varför inte liksom? 🙈🤣🤣

Mina axlar har yttrat en hel del skällsord. Blir intressant och se om jag kan lyfta armarna i morgon.

Jag vet att jag har gått ner en del i vikt både i cm och i kg men det är först nu som jag känner mig lite fastare. 😁

Som sagt, "dålig karaktär" är kanske fel ordval, men frågan är vad man ska kalla det?

Bristande självdisciplin? Skulle jag nog kalla det om jag tyckte att det var där skon klämde. Sedan tänker jag rent spontant att göra någonting som man bestämt sig för att inte göra kan vara bristande självdisciplin men det kan också vara andra saker. Det kan som någon nämnde vara självskadebeteende, hunger eller helt enkelt för högt uppsatta mål. Själv har jag haft sämre kosthållning de senaste veckorna än vad jag önskar, men i mitt fall har det med för hög ribba att göra. Jag är trött, stressad och pressad på jobbet, och försöker utöver det upprätthålla träningen någorlunda. Katastrofal kost vissa dagar har nog mest att göra med att ribban hade suttit för högt om jag krävt god kosthållning av mig just nu utöver allt annat. Vid andra tillfällen i livet kan det absolut vara bristande disciplin, och ibland kan det rent av vara avgrunds-hunger som gör att jag trycker en hel chipspåse.

Ja, lite OT kanske men reflekterar mest över att det kanske är situationen man befinner sig i som styr om huruvida en viss kost kan anses som nödvändig eller överflödig, och inte så mycket kosten/chipspåsen/bullen i sig.

Bristande självdisciplin? Skulle jag nog kalla det om jag tyckte att det var där skon klämde. Sedan tänker jag rent spontant att göra någonting som man bestämt sig för att inte göra kan vara bristande självdisciplin men det kan också vara andra saker. Det kan som någon nämnde vara självskadebeteende, hunger eller helt enkelt för högt uppsatta mål. Själv har jag haft sämre kosthållning de senaste veckorna än vad jag önskar, men i mitt fall har det med för hög ribba att göra. Jag är trött, stressad och pressad på jobbet, och försöker utöver det upprätthålla träningen någorlunda. Katastrofal kost vissa dagar har nog mest att göra med att ribban hade suttit för högt om jag krävt god kosthållning av mig just nu utöver allt annat. Vid andra tillfällen i livet kan det absolut vara bristande disciplin, och ibland kan det rent av vara avgrunds-hunger som gör att jag trycker en hel chipspåse.

Ja, lite OT kanske men reflekterar mest över att det kanske är situationen man befinner sig i som styr om huruvida en viss kost kan anses som nödvändig eller överflödig, och inte så mycket kosten/chipspåsen/bullen i sig.
Självdisciplin är ett betydligt bättre ord än karaktär håller jag med om! (Tycker det beskriver mig bäst av alternativen i alla fall)

Kost är svårt, jag tar ofta/alltid den lätta vägen om jag inte anstränger mig. Lätta som i mackor/köpa färdigmat osv. Som tur är lagar min sambo mat utan att klaga, så 8/10 mål (har alltid matlåda om jag inte är ute på jobb) är hemlagade, bra måltider. Jag är alltid trött efter jobbet och saknar helt motivation till att laga mat.

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma och vi behöver inte analysera det här mer. Men jag tycker att ditt inlägg var intressant och bra! :)

Självdisciplin är ett betydligt bättre ord än karaktär håller jag med om! (Tycker det beskriver mig bäst av alternativen i alla fall)

Kost är svårt, jag tar ofta/alltid den lätta vägen om jag inte anstränger mig. Lätta som i mackor/köpa färdigmat osv. Som tur är lagar min sambo mat utan att klaga, så 8/10 mål (har alltid matlåda om jag inte är ute på jobb) är hemlagade, bra måltider. Jag är alltid trött efter jobbet och saknar helt motivation till att laga mat.

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma och vi behöver inte analysera det här mer. Men jag tycker att ditt inlägg var intressant och bra! :)

Förstår! För egen del är det mest yttre omständigheter just nu, som jag skrev om ovan. Längtar tills det blir lite ljusare ute och pressen på jobbet lugnar ner sig lite. När livet flyter på lite enklare så brukar även bra kosthållning vara lätt för mig. Så om du inte finner energin att engagera dig så kan det ju vara en idé att fundera på vart du kan hämta den energin, för den brukar ju dessvärre inte dyka upp av sig självt. Fånig jämförelse kanske men jag tycker aldrig att jag hinner plocka ögonbryn, måla naglar, göra en ordentlig body scrub.. trots att jag gärna vill. Så lärde jag känna en vän för några år sedan som helt enkelt avsatte tid för sånt. Hon sa alltid att hon inte kunde träffas på söndagar för då lagade hon matlådor och hade hemma-spa. Så slog det mig att det är ju inte konstigt att jag inte hinner med saker som jag inte avsätter tid för. Om jag jobbar hela dagen och tränar på kvällen så kanske det inte är konstigt att jag inte orkar plocka ögonbrynen efter duschen kl. 22. Så nu för tiden har jag blivit bättre på att avsätta tid för saker och ting och ha bättre marginaler. Jag tänker att det är samma sak med mat, man kanske inte kan förvänta sig att få i sig rätt saker om handling och matlagning alltid är någonting som man klämmer in i farten mellan andra aktiviteter. Det kanske förtjänar lite tid och omsorg, om man nu har identifierat det som en viktig del av sitt liv. Eller så tycket du bara matlagning är dötrist och då är det ju bra att sambo och bra take-away finns också :D

Förstår! För egen del är det mest yttre omständigheter just nu, som jag skrev om ovan. Längtar tills det blir lite ljusare ute och pressen på jobbet lugnar ner sig lite. När livet flyter på lite enklare så brukar även bra kosthållning vara lätt för mig. Så om du inte finner energin att engagera dig så kan det ju vara en idé att fundera på vart du kan hämta den energin, för den brukar ju dessvärre inte dyka upp av sig självt. Fånig jämförelse kanske men jag tycker aldrig att jag hinner plocka ögonbryn, måla naglar, göra en ordentlig body scrub.. trots att jag gärna vill. Så lärde jag känna en vän för några år sedan som helt enkelt avsatte tid för sånt. Hon sa alltid att hon inte kunde träffas på söndagar för då lagade hon matlådor och hade hemma-spa. Så slog det mig att det är ju inte konstigt att jag inte hinner med saker som jag inte avsätter tid för. Om jag jobbar hela dagen och tränar på kvällen så kanske det inte är konstigt att jag inte orkar plocka ögonbrynen efter duschen kl. 22. Så nu för tiden har jag blivit bättre på att avsätta tid för saker och ting och ha bättre marginaler. Jag tänker att det är samma sak med mat, man kanske inte kan förvänta sig att få i sig rätt saker om handling och matlagning alltid är någonting som man klämmer in i farten mellan andra aktiviteter. Det kanske förtjänar lite tid och omsorg, om man nu har identifierat det som en viktig del av sitt liv. Eller så tycket du bara matlagning är dötrist och då är det ju bra att sambo och bra take-away finns också :D
Word! Mitt problem är mörker, kyla och vinter. Energi och motivation dyker, varje år. Jag tror jag äter ungefär lika mycket året runt, dock med undantag oktober-december. Jag tror jag äter mer i desperation efter energi. Jag har accepterat att det är så. Tidigare har jag haft mer fysiskt aktiva jobb + två hästar, då har jag varit tvungen att röra mig mer. Dock har det varit helt okej i år, jag har tränat med PT 1-2 gånger i veckan och det är så kul! Det känns verkligen som tid jag investerar i mig själv!
Jo, jag försöker välja bra takeaway, men det känns bättre med hemlagad mat av flera skäl (onödiga förpackningar, onödigt dyrt bla). Och Jo, jag tycker matlagning är dötrist, det är så mycket roligare att äta! :angel:

Den här middagen var efterlängtad och sååå god! Har som sagt var varit sådär sugande hungrig hela dagen
397BF830-2009-4878-AFC5-B2220D888DBC.webp

Det blev massor av sallad, kokt broccoli och en halv laxfilé.
Till lunch blev det en burk köttsoppa om 50 kcal.

Angående extra skärpa på fastedagar?
När jag kom på tanken att köra 5:2 googlade jag runt lite, lästa bland annat om flera som upplevde sig som mer skärpta på fastedagarna och gärna stannade kvar på jobbet lite extra.

Har ni upplevt något sådant?

Jag har i dag varit helt otroligt effektiv och haft jobbinspiration så till den grad att jag i princip har jobbat från 6 i morse och till nu 😵 (ja visst avbrott för att handla på lunchen och laga middag har gjorts, men inget mer) Skulle ju vara toppen om det kan fortsätta så här, då kan jag jobba 2,5 dagar i veckan och resten av tiden ägna mig åt att äta och åka skidor :D (synd bara att det inte är praktiskt genomförbart...)

Angående extra skärpa på fastedagar?
När jag kom på tanken att köra 5:2 googlade jag runt lite, lästa bland annat om flera som upplevde sig som mer skärpta på fastedagarna och gärna stannade kvar på jobbet lite extra.

Har ni upplevt något sådant?

Jag har i dag varit helt otroligt effektiv och haft jobbinspiration så till den grad att jag i princip har jobbat från 6 i morse och till nu 😵 (ja visst avbrott för att handla på lunchen och laga middag har gjorts, men inget mer) Skulle ju vara toppen om det kan fortsätta så här, då kan jag jobba 2,5 dagar i veckan och resten av tiden ägna mig åt att äta och åka skidor :D (synd bara att det inte är praktiskt genomförbart...)
Jag känner mig ofta piggare på fastedagarna faktiskt. 👍

Liknande trådar

Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 308
Senast: Masqueradee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För ungefär tio år sedan tog Louise Etzner Jakobssons liv en helomvändning då hon höll på att stryka med. Men livet ville annorlunda och...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 620
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 667
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar