Viktmåttband

S

Skylab

Vi var på Strömholms djursjukhus med en häst som vi vägde på vågen där, den vägde 503 kg. Kollade hemma med viktmåttbandet jag köpt på H**ks och enligt den skulle han bara väga 455 kg, rätt stor skillnad.
Är det någon som har annan erfarenhet? Kan man lita på måttbandet?

Sv: Viktmåttband

Jag har också ett sånt måttband, det stod med på 455 och min häst är skittjock ju :P jag tror inte att det stämmer.. :/ kanske stämmer på vissa hästar.

På mina hästar stämmer det bra och på systerns med, med några kilos marignal... Köpte det i och för sig via Nordpost. Kanske beror det på var fettet sätter sig...:idea:
Magdalena

Hade måttbander stämt så skulle min arabtant väga närmare 500kg, hon är smäcker o ca 148cm hög. Varmblodet på 165cm skulle väga 320kg ungefär o shettisarna lite runda förvisso o ganska stora skulle väga mer än varmblodet. Tror inte på måttbandet alls.

Har ett sånt, eller nu har jag kastat det. Tänkte i början att det lär ju i stämma helt, men någorlunda. Jojo... vägde vårat sto vi hade, och sen när vi var kliniken med henne fick vi en chock. 70 kg mer än vad vi "vägt" henne till. :eek:

Haha, så det måttbandet kastade jag! :smirk:

Jag kom på att man ändå använda det om man bara mäter med det, då kan man ju se om hästen har minskat eller ökat om midjan, ifall man blir hemmablind.

Jag testade mitt måttband när jag skulle väga min häst på våg och då diffade måttbandet bara cirka 10 kg. Helt acceptabelt, för mig i alla fall!

Så är det för mig också och som skylab sade att man kan hålla koll om hästen håller hullet eller om den går upp respektive ner, för det är ju inte alla som har en våg i stallet;) Så för mig är måttbandet en kontroll mer.
Magdalena

Glorfindel skrev:
Så är det för mig också och som skylab sade att man kan hålla koll om hästen håller hullet eller om den går upp respektive ner, för det är ju inte alla som har en våg i stallet;) Så för mig är måttbandet en kontroll mer.
Magdalena
*KL*
Eftersom jag inte vägt min tjockisar på en våg så kan jag inte uttala mig om det stämmer på dom.Men jag tar måtten jag får på måfå. Men däremot så stämde det exakt på hunden när vi mätte och sedan vägde hos veterinären.

ååhh jag har ju ett sånt där viktmåttband.. jag har ju precis varit och vägt min tant.. ska kolla om måttbandet stämmer, berättar sen..

På min häst skilde det ca 20-30 kg mellan Hööks viktmåttband och viktformel, så jag tog medelvärdet. När jag sedan vägde honom på våg var det nästan på kilot exakt!

Jo men att ett varmblod på 165cm med en rejäl kropp skulle väga mindre än en shettis? Så magert varmblod har jag inte o shettisarna är inte klotrunda heller. Mitt måttband används inte längre.

När jag vägde var det 20 kg mer på vågen och det tycker jag är helt ok. Jag använde måttbandet för att kolla ca en gång i månaden under vinterperioden. Bara för att ha lite koll ser man hästen varje dag är det svårt att se om den ändrar sig tycker i alla fall jag

Med den skillnaden mellan ditt vbl och shettis, får det mig nästan att tro att du vänt det åt fel håll...

snälla skulle inte du kunna mäta landsmärkesomfånget på din häst? så ska jag kolla med den formel jag använder för viktuträkning hur pass bra den stämmer..

landsmärkesomfånget mäts runt bröstkorgen (där man sätter lösa täckgjordar) men men drar måttbandet över manken också..
och så vill jag veta din hästs mankhöjd :)

(gärna ras också om du vill)

:bow: det vore jättesnällt om du ville göra det :bow:

Precis så gör jag också. Viktbandet säger 402 kg, formeln säger 350 kg, så jag brukar räkna på 375 kg.

Exaktheten i måttbandet varierar med hästens längd. En kort häst väger ju mindre än en lång häst med samma bukomfång.

/Camilla

*LK*

På mina stämmer inte banden eller formler alls... enligt måttbandet skulle min ponny av cobtyp väga 330kg, enligt uträkning 380kg och hon är vägd på våg fit for fight i tävlingskondition och väger 455kg... det är ju en miss på typ 100kg!!!
Däremot stämmer bandet på min irlänska vallack (med en miss på ca 30kg) men inte på travaren(som påstås väga 600kg, vilket inte stämmer, han är nättare). Så vet inte om dom är uträknade för halvblodshästar?

Hur pålitligt börjes viktband är på hästen törs jag inte svara på eftersom jag inte vägt henne på våg.Men på människor funkar det nog:D för både jag och sambon mätte oss med det och det stämde exakt på kilot:rofl: :D

Tror inte på måttbandet. Det funkar ju på standardhästen visst (normala halvblod det vill säga), men inte på dom flesta andra.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 193
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 679
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 008
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 265
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel