viktigt med fin stamm?

E

Essepesse

hur viktig är en dressyrhästs stamm tkr ni?
kan stammen avgöra ett köp av en åring t.ex.?
eller är stammen kke det sista ni tänker på vid hästköp?
nyfiken att höra hur alla resonerar:)

Sv: viktigt med fin stamm?

Stammen på en 1-åring är viktigt. för i alla fall jag har väldigt svårt att se om det blir något av en häst som är 1 år.

Jag som är avelsintreserad vill ha en meriterad/intresant stam.

Ska hästen enbart användas till ridning, inte avel, är hästens individuella egenskaper viktigast och stammen näst intill oviktig. Jag skulle dock tveka mycket till att köpa ngt "okänt" eller e. icke godkänd hingst.

Ju äldre en häst är desto oviktigare är stammen. Tittar jag på en åring betyder stammen mycket eftersom den indikerar vad jag kan förvänta mig av den vuxna individen. Tittar jag på en äldre ridhäst som presterat något betyder stammen lite. Det som kan betyda något är om jag vet att en speciell hingst nedärver egenskaper som jag inte vill ha, då spelar det ingen roll hur gammal avkomman är.

Själv är jag främst avelsintresserad, så för mig är stammen alltid viktig när jag köper häst eftersom jag bara köper ston för att ha till avel.

Stammen på en 1-åring är viktigt. för i alla fall jag har väldigt svårt att se om det blir något av en häst som är 1 år.

Jag som är avelsintreserad vill ha en meriterad/intresant stam.

Ska hästen enbart användas till ridning, inte avel, är hästens individuella egenskaper viktigast och stammen näst intill oviktig. Jag skulle dock tveka mycket till att köpa ngt "okänt" eller e. icke godkänd hingst.

Ja, men vem är inte avelsintresserad och vill ha en meriterad stam...

Som unghäst så tycker jag att stammen är viktigare än för en äldre häst som visat vad den går för. Men det finns gränser för hur lpngt jag kan gå.. Kan tänka mig att köpa "icke godkänt" om individen är tillräckligt bra, men jag kommer nog aldrig mer att köpa okänt.
U

Ja om jag köper en åring så är ju stammen viktig men givetvis så vägs ju andra egenskaper åxå in. Men stammen ger en ju en rejäl fingervisning om vad man kan vänta sig. Sedan är det ju upp till en själv vad man gör av det. Men om hästen är utbildad och innehar alla dom egenskaper jag letar efter spelar stammen ingen roll.

/Kicki :)

Stammen ger ett högre avelsvärde. Om det är sto eller hingst då :p

Det är ju självklart att du inte kan ta förgivet att hästen är döfin med döfina föräldrar, men sjlvklart kan man se kvaliter i hästen som åring samt att om man har fin ridbarhet/temprament i föräldrarna så är det stor chans att det går vägen

Säger som övriga att ju yngre hästen är desto viktigare är stamen, men tycker många verkar glömma att en bra stam inte bara består av hingsten som är pappa utan gå många fler led. Att bara titta i första led säger nästan ingenting.

/Camilla

Är det ett sto tittar jag mer på stammen, även på unghästar, letar jag häst på annons finns de vissa hingstar som jag väljer bort redan i annonserna..

Men nej jag kan inte påstå att jag går efter stam, köpte min ponny innan jag ens visste att det fanns några riktiga papper på han. Storhästen jag har köpt nu har jag inet fått papperna på en, vet inte vad han har för stam, vet inte ens vad han heter:smirk: har bara kunnat lista ut att där måste vara Jazz i honom

Är hästen ung och man inte kan provrida och se ridbarheten så är stammen en ganska så viktig del för mig. Men individen är viktigast i första hand. Ju äldre och mer beprövad hästen är desto mindre värde har stammen. Ston är väl lite viktigare med bra stam inför avel. Sen när man kollar annonser så släpper man gärna de som har vissa fäder...

Jag köpte min häst när han var 9 månader och jag resonerade så att jag ville ha en avkomma efter Akribori då jag gillar honom. Sen tittade jag mest på temparamentet och helheten på kroppen. Sen har han en mamma som gett mycket fina tävlingsavkommor och med en sund stamtavla (är måttligt kunnig) men vill gärna ha lite av de "gamla" halvblodshingstarna.. Det blev Akribori-Stanford-Maraton.
Är verkligen HELNÖJD! :)

jag tycker inte stammen på hästen är avgörande, man ska ju kolla på individen.. det behöver inte bli en tip top dressyr häst även om den skulle va efter briar tex..

Stammen är nästan A.O. Sen spelar det roll hur mycket hästen kostar.. Om man hittar en häst för 5000:- så kan man inte ställa för höga krav.
Jag är mycket inne på utländska hingstar. Så jag tittar på de som inte är så "popis" i sverige men de i Tyskland hurrar för dem där. Det gäller så klart inte alltid. Ibland så hurrar de i sverige också.

Stammen är nästan A.O. Sen spelar det roll hur mycket hästen kostar.. Om man hittar en häst för 5000:- så kan man inte ställa för höga krav.
Jag är mycket inne på utländska hingstar. Så jag tittar på de som inte är så "popis" i sverige men de i Tyskland hurrar för dem där. Det gäller så klart inte alltid. Ibland så hurrar de i sverige också.

Hur kan stammen vara a och o på en dressyrhäst? Om den inte ska användas i avel?

Jag förstår inte riktigt din hangup på utländskt blod. har sett ganska många dåliga importer. De som är riktigt bra är dyra även i Tyskland och heter man inte Kjellin kan man knappast köpa en häst som Depardieu (som för övrigt nog inte passar vilken dressyrryttare som helst). Dessutom är hennes favorit faktiskt svensk - Tellwell!

Vad har Kjellin med mitt inlägg att göra?
Jag bryr väl inte om vem hennes favorit är!
Det finns många uppfödare i värden som är bättre än henne. Sedan så avlar hon fram kanske hästar om inte passar mig.
Jag har sett både dåligt import hingstar men också bra. Men har sett många dåliga svenska hingstar och många bra.
Sen vet du inte vad jag har för ekonomi. Eller har du koll på vad jag kan ge för en häst? Det finns fullblods hingstar som kostar hur mycket som helst att betäcka med, har jag hör. Kan ej ge namn, för har glömt vad de heter. Men har hört det ifrån duktiga fbl-ryttare.

Det är en sak som jag inte köper och det är valacker. Om det inte är en toppen häst. Jag vill hellre ha hingstar el ston. Som går att ha i avlen.

Senast ändrad:

Vad har Kjellin med mitt inlägg att göra?
Jag bryr väl inte om vem hennes favorit är!
Det finns många uppfödare i värden som är bättre än henne. Sedan så avlar hon fram kanske hästar om inte passar mig.

Men du, frågan handlar ju om dressyrryttare som köper dressyrhästar. De flesta avlar inte själva bara för att du gör det! (Kjellin avlar inte själv, hon köper in, visste du inte det?) Vad du har för ekonomi är ju ointressant, det handlade om vad stamtavlan betyder. Och tävlingsryttare tittar i allmänhet på individen och köper inte avelshingstar och avelsston.

Säg då inte att det är bara Birgitta Kjellin som har råd att köpa häst. Sedan äger hon väl inte Depardieu?
De frågar vad folk tycker! Om jag tycker att stammen är viktigt så gör jag det! Sedan behöver det inte vara någon känd hingst. Men papper skall den ha. Jag tävlar, kanske inte så jätte högt. Men man kan ha avleshingstar/avlesston som tävlingshästar. Eller är det en omöjlighet för dig?
Jo, jag vet att Kjellin köper in unghästar. Jag bor inte så långt ifrån henne.

Säg då inte att det är bara Birgitta Kjellin som har råd att köpa häst. Sedan äger hon väl inte Depardieu?

Jo, hon äger Depardieu.
Var det en öm tå om pengarna? De flesta lägger inte ut en miljon för en häst. (och de flesta kan inte ta tillvara på en sådan häst i alla fall).

SMen man kan ha avleshingstar/avlesston som tävlingshästar. Eller är det en omöjlighet för dig?

Ja, för mig och för de allra flesta här på forumet. Och många hingstar kan inte kombinera tävling och avel.

Jo, hon äger Depardieu.
Var det en öm tå om pengarna? De flesta lägger inte ut en miljon för en häst. (och de flesta kan inte ta tillvara på en sådan häst i alla fall).

Vet en tjej i 16års ålden som köpt häst för 6 miljoner. :angel:
Och en annan som köpte för 8 miljoner.

Ja, för mig och för de allra flesta här på forumet. Och många hingstar kan inte kombinera tävling och avel.
Jag känner många hingstar som både tävlar och är i avlen. Jag skulle ALDRIG valt en hingst som man inte kunnde tävla på.

Liknande trådar

Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 191
Senast: Fiorano
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 952
Senast: valpköpare
·
Relationer Ja, som rubriken lyder, är det viktigt att komma ihåg och höra av sig när vänner fyller år? Jag fyllde år för några dagar sedan och...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 802
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar