Viktiga prylarna för din häst – om elen stängs av: "Framförallt..."

Det är inte omöjligt att vissa områden, under kortare perioder, blir utan ström i vinter. Det drabbar inte bara människor, utan också våra fyrbenta vänner. Om du har häst finns det vissa prylar du bör ha redo.

Om man har egen brunn till sitt vatten så är det bra att förutse hur du tar upp vatten utan el! Många glömmer lätt bort att vattenpumpen drivs med el ;)
Har du en borrad brunn så är det nästan omöjligt utan reservpump, en reservpump som går på disel eller att du kan pumpa den manuellt.

Är mest nyfiken på hur länge det kan vara frågan om avstägning?
2 till 3 h om dagen, flera dagar eller pratar en vecka eller mer?

Jag har inte nummer nedskrivna på papper, det är väl det enda som är bra att förbereda (kan ju stoppa in det i en hästmapp).

Vatten brukar vi ha ett par dunkar upptappade för säkerhets skull + att vår gård gränsar till en å, så just det löser sig.

Lite jobbigt att elstänglet stängs av, fast jag är å andra sidan van vid att dom jordar dåligt vintertid (barfotahäst i norrbotten), så jag får lita på en psykologiska stängslingen 😁.

Dunkar försöker jag alltid ha fyllda för ett dygn, det har hänt mer än 1 gång/år senaste fyra åren att vi står utan vatten i ett dygn.

Men jag tänker att de med eluppvärmt stall och vattenkoppar ska nog planera för att hålla hästarna inne om det är svinkallt ute under planerat strömavbrott... Lite viktigare än ett papper med telefonnummer (alla mobiler lär ju inte ladda ur på 4 timmar).

Men är folk så dåligt förberedda nuförtiden 🤯 Det här är ju hela basala saker för vem som helst som bor i villa med eller utan hästar vintertid.

Länkade innan jag kollade igenom allt och tror att det inte står någon exakt tid, men det rör sig om korta avbrott och att det är roterande så man kopplar bort områdesvis ett par timmar innan man kopplar bort nästa område och de andra får tillbaka strömmen.

Det jag vet, även om jag inte hittar det nu, är att det är sagt max fyra timmar per bortkoppling under de mest belastade timmarna så det rör sig om morgontimmarna innan ljuset kommer och em/kväll när mörkret faller. Många industrier kommer dessutom att stänga pga av priserna så man försöker i det längsta skona vanliga konsumenter, men det blir i områden med hög förbrukning typ tung industri utan egen produktion.

Länkade innan jag kollade igenom allt och tror att det inte står någon exakt tid, men det rör sig om korta avbrott och att det är roterande så man kopplar bort områdesvis ett par timmar innan man kopplar bort nästa område och de andra får tillbaka strömmen.

Det jag vet, även om jag inte hittar det nu, är att det är sagt max fyra timmar per bortkoppling under de mest belastade timmarna så det rör sig om morgontimmarna innan ljuset kommer och em/kväll när mörkret faller. Många industrier kommer dessutom att stänga pga av priserna så man försöker i det längsta skona vanliga konsumenter, men det blir i områden med hög förbrukning typ tung industri utan egen produktion.
Lär slå hårt på göteborg som har en hel del industri (båda volvo, skf och alla lite mindre industrier). Hur blir det med jobben om industrier stänger ner då och då pga elen.

Lär slå hårt på göteborg som har en hel del industri (båda volvo, skf och alla lite mindre industrier). Hur blir det med jobben om industrier stänger ner då och då pga elen.
Värst skulle det vara för smältverk antar jag, men eftersom det kommer varnas i media innan så antar jag att företagen själva, om de inte redan stoppat produktionen pga höga elpriser, kommer stänga de dagarna om det är kritisk tillverkning som inte tål strömavbrott. Å andra sidan borde de ha reservaggregat som kan starta, precis som sjukhus.

Värst skulle det vara för smältverk antar jag, men eftersom det kommer varnas i media innan så antar jag att företagen själva, om de inte redan stoppat produktionen pga höga elpriser, kommer stänga de dagarna om det är kritisk tillverkning som inte tål strömavbrott. Å andra sidan borde de ha reservaggregat som kan starta, precis som sjukhus.
Blir det så höga elpriser att industrierna inte har tillverkning så lätt det bli hög arbetslöshet i och runt Göteborg, massuppsägningarna vid finanskrisen 08 kommer ju inte ens i närheten om det händer.

Blir det så höga elpriser att industrierna inte har tillverkning så lätt det bli hög arbetslöshet i och runt Göteborg, massuppsägningarna vid finanskrisen 08 kommer ju inte ens i närheten om det händer.
Nu kommer det vara höga elpriser som drabbar oss alla lite till mans, men det handlar alltså om enstaka timmar med extremt höga priser när vi riskerar att hamna i effektbrist och bortkoppling. Att då välja att stå med produktionen eller lägga om den till andra tider på dygnet när det är lägre priser är en annan sak.

Nu kommer det vara höga elpriser som drabbar oss alla lite till mans, men det handlar alltså om enstaka timmar med extremt höga priser när vi riskerar att hamna i effektbrist och bortkoppling. Att då välja att stå med produktionen eller lägga om den till andra tider på dygnet när det är lägre priser är en annan sak.
Lägga om tider på industrier som redan går dygnet runt på vardagar blir svårt. Även företag som bara har 1 eller 2 skift på vardagar kan det bli svårt för om inte förskolan hänger med i svängarna och kan erbjuda andra tider än idag.

Lägga om tider på industrier som redan går dygnet runt på vardagar blir svårt. Även företag som bara har 1 eller 2 skift på vardagar kan det bli svårt för om inte förskolan hänger med i svängarna och kan erbjuda andra tider än idag.
Vad är alternativet? Anpassa sig eller slå igen, överlever inte företaget några timmars aviserat strömavbrott lär de gå under iaf.

Hänger ju inte bara på industrierna utan även på förskola/barnomsorgen för att det ska klaffa med att ändra arbetstider.
Att anpassa är ju även att gå ner i antal skift vilket blir många arbetslösa även då.
Om samhället tvingas slå igen för att det blir ett kortvarigt strömavbrott på ett par timmar så undrar jag hur vi öht har klarat att överleva efter stormar och strömavbrott där konsekvenserna varit betydligt större. 1986, 2003, stormen Gudrun, stormen Pär m fl. Känns som tråden slutat handla om vad man ska göra för sin häst vid ett aviserat strömavbrott på ett par timmar till samhällskollaps med massarbetslöshet och allmän misär så jag lämnar den nu.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Med vintern i antågande byter vissa däcken på bilen, andra byter skorna på hästen. Att hästen är utrustad med vinterskor och broddar är...
Svar
0
· Visningar
62
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vintermånaderna ligger runt hörnet och det har flaggats för att elen, i vissa områden och under kortare perioder, kan komma att stängas...
Svar
0
· Visningar
329
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
823
Senast: miumiu
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
953
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka