- Svar: 31
- Visningar: 2 456
Det är inte omöjligt att vissa områden, under kortare perioder, blir utan ström i vinter. Det drabbar inte bara människor, utan också våra fyrbenta vänner. Om du har häst finns det vissa prylar du bör ha redo.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det snackas om fyra timmar kontrollerad avstängning som mest, men då kommer de att förvarna dagen innan så då kan man tappa upp vatten i dunkar.Är mest nyfiken på hur länge det kan vara frågan om avstägning?
2 till 3 h om dagen, flera dagar eller pratar en vecka eller mer?
Tack, vet du var det går att hitta den infon? Har minst 3 på jobbet som är övertygade om att det i bästa fall handlar om någon vecka till i sämsta fall få vara utan el under hela vintern.Det snackas om fyra timmar kontrollerad avstängning som mest, men då kommer de att förvarna dagen innan så då kan man tappa upp vatten i dunkar.
Inte nu på rak arm men jag kan ta reda på det och det är område 3 och 4 som drabbas så @skiesabove kan slappna av.Tack, vet du var det går att hitta den infon? Har minst 3 på jobbet som är övertygade om att det i bästa fall handlar om någon vecka till i sämsta fall få vara utan el under hela vintern.
Lär slå hårt på göteborg som har en hel del industri (båda volvo, skf och alla lite mindre industrier). Hur blir det med jobben om industrier stänger ner då och då pga elen.Länkade innan jag kollade igenom allt och tror att det inte står någon exakt tid, men det rör sig om korta avbrott och att det är roterande så man kopplar bort områdesvis ett par timmar innan man kopplar bort nästa område och de andra får tillbaka strömmen.
Det jag vet, även om jag inte hittar det nu, är att det är sagt max fyra timmar per bortkoppling under de mest belastade timmarna så det rör sig om morgontimmarna innan ljuset kommer och em/kväll när mörkret faller. Många industrier kommer dessutom att stänga pga av priserna så man försöker i det längsta skona vanliga konsumenter, men det blir i områden med hög förbrukning typ tung industri utan egen produktion.
Värst skulle det vara för smältverk antar jag, men eftersom det kommer varnas i media innan så antar jag att företagen själva, om de inte redan stoppat produktionen pga höga elpriser, kommer stänga de dagarna om det är kritisk tillverkning som inte tål strömavbrott. Å andra sidan borde de ha reservaggregat som kan starta, precis som sjukhus.Lär slå hårt på göteborg som har en hel del industri (båda volvo, skf och alla lite mindre industrier). Hur blir det med jobben om industrier stänger ner då och då pga elen.
Blir det så höga elpriser att industrierna inte har tillverkning så lätt det bli hög arbetslöshet i och runt Göteborg, massuppsägningarna vid finanskrisen 08 kommer ju inte ens i närheten om det händer.Värst skulle det vara för smältverk antar jag, men eftersom det kommer varnas i media innan så antar jag att företagen själva, om de inte redan stoppat produktionen pga höga elpriser, kommer stänga de dagarna om det är kritisk tillverkning som inte tål strömavbrott. Å andra sidan borde de ha reservaggregat som kan starta, precis som sjukhus.
Nu kommer det vara höga elpriser som drabbar oss alla lite till mans, men det handlar alltså om enstaka timmar med extremt höga priser när vi riskerar att hamna i effektbrist och bortkoppling. Att då välja att stå med produktionen eller lägga om den till andra tider på dygnet när det är lägre priser är en annan sak.Blir det så höga elpriser att industrierna inte har tillverkning så lätt det bli hög arbetslöshet i och runt Göteborg, massuppsägningarna vid finanskrisen 08 kommer ju inte ens i närheten om det händer.
Lägga om tider på industrier som redan går dygnet runt på vardagar blir svårt. Även företag som bara har 1 eller 2 skift på vardagar kan det bli svårt för om inte förskolan hänger med i svängarna och kan erbjuda andra tider än idag.Nu kommer det vara höga elpriser som drabbar oss alla lite till mans, men det handlar alltså om enstaka timmar med extremt höga priser när vi riskerar att hamna i effektbrist och bortkoppling. Att då välja att stå med produktionen eller lägga om den till andra tider på dygnet när det är lägre priser är en annan sak.
Vad är alternativet? Anpassa sig eller slå igen, överlever inte företaget några timmars aviserat strömavbrott lär de gå under iaf.Lägga om tider på industrier som redan går dygnet runt på vardagar blir svårt. Även företag som bara har 1 eller 2 skift på vardagar kan det bli svårt för om inte förskolan hänger med i svängarna och kan erbjuda andra tider än idag.
Hänger ju inte bara på industrierna utan även på förskola/barnomsorgen för att det ska klaffa med att ändra arbetstider.Vad är alternativet? Anpassa sig eller slå igen.
+ att dom går att ladda med hjälp av bilen(alla mobiler lär ju inte ladda ur på 4 timmar).
Om samhället tvingas slå igen för att det blir ett kortvarigt strömavbrott på ett par timmar så undrar jag hur vi öht har klarat att överleva efter stormar och strömavbrott där konsekvenserna varit betydligt större. 1986, 2003, stormen Gudrun, stormen Pär m fl. Känns som tråden slutat handla om vad man ska göra för sin häst vid ett aviserat strömavbrott på ett par timmar till samhällskollaps med massarbetslöshet och allmän misär så jag lämnar den nu.Hänger ju inte bara på industrierna utan även på förskola/barnomsorgen för att det ska klaffa med att ändra arbetstider.
Att anpassa är ju även att gå ner i antal skift vilket blir många arbetslösa även då.