- Svar: 31
- Visningar: 2 456
Det är inte omöjligt att vissa områden, under kortare perioder, blir utan ström i vinter. Det drabbar inte bara människor, utan också våra fyrbenta vänner. Om du har häst finns det vissa prylar du bör ha redo.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Alltså vi har ju industrier där man smälter metall och har sig, jag tror inte man kan bara stänga av dom i några timmar och sen på igen.Vad är alternativet? Anpassa sig eller slå igen, överlever inte företaget några timmars aviserat strömavbrott lär de gå under iaf.
Här stänger mobilmasterna ner kort efter att strömmen gått så det lär ju inte hjälpa med mobiltelefon och viktiga nummer på en papperslapp om en inte har teckning/signalLite jobbigt att elstänglet stängs av, fast jag är å andra sidan van vid att dom jordar dåligt vintertid (barfotahäst i norrbotten), så jag får lita på en psykologiska stängslingen.
Dunkar försöker jag alltid ha fyllda för ett dygn, det har hänt mer än 1 gång/år senaste fyra åren att vi står utan vatten i ett dygn.
Men jag tänker att de med eluppvärmt stall och vattenkoppar ska nog planera för att hålla hästarna inne om det är svinkallt ute under planerat strömavbrott... Lite viktigare än ett papper med telefonnummer (alla mobiler lär ju inte ladda ur på 4 timmar).
Det är precis det du säger som får mig att undra hur folk kan vara så dåligt förberedda inför denna elransonering. Som i sin tur låter som total galenskap vilket i sig är en helt annan diskussion.Om samhället tvingas slå igen för att det blir ett kortvarigt strömavbrott på ett par timmar så undrar jag hur vi öht har klarat att överleva efter stormar och strömavbrott där konsekvenserna varit betydligt större. 1986, 2003, stormen Gudrun, stormen Pär m fl. Känns som tråden slutat handla om vad man ska göra för sin häst vid ett aviserat strömavbrott på ett par timmar till samhällskollaps med massarbetslöshet och allmän misär så jag lämnar den nu.
Nä, så vi gör ingenting istället och låter hela Sverige slockna pga överbelastning och är strömlösa mitt i vinter några veckor istället.Alltså vi har ju industrier där man smälter metall och har sig, jag tror inte man kan bara stänga av dom i några timmar och sen på igen.
Tillverkningsindustrierna brukar vara bemannade dygnet runt, så stängs dom av 4 timmar då är det någon som blir utan de 4 timmarna lön, det lär bli varsel. Även på de största och stabilaste företagen.
Nä, så vi gör ingenting istället och låter hela Sverige slockna pga överbelastning och är strömlösa mitt i vinter några veckor istället.![]()
Nej, har du så känslig industri så du går i konkurs pga minst 24 timmars aviserat stopp på 4 timmar så är det faktiskt inte andras ansvar utan ditt eget att planera utifrån det. Nu skiter jag i den här tråden och lägger den på ignore så slipper jag fler aviseringar. Låt Sverige slockna, det är på tiden att folk vaknar upp när världen står i brand och vi gnäller över ett tillfälligt strömavbrott som kanske inte ens kommer att inträffa pga effektbrist.Nä, men dom får nog tänka till rejält om när/var/hur det ska kopplas av och göra det i samråd med samhällsbärande industrier.
Och vi hushåll kan göra rätt mycket med vår privata förbrukning. Vi har kämpat hårt här hemma och är jättenöjda över månadens förbrukning, 876kwh. Förra året låg vi vid den här tiden på runt 1300kwh. Det gör skillnad om miljoner hushåll plötsligt minskar sin förbrukning, jag tror siffran som nämnts är 5%? Vi kunde kapa 20% enkelt här hemma, sänkte temperaturen några grader, har väntat med att koppla in termobarer, släcker lampor, duschar mindre, och så bidrar det nog rejält att vi minskat bilkörningen rejält så motorvärmaren har inte använts ännu i år.
Nej, inte konkurs. Det har jag väl aldrig sagt något om?Nej, har du så känslig industri så du går i konkurs pga minst 24 timmars aviserat stopp på 4 timmar så är det faktiskt inte andras ansvar utan ditt eget att planera utifrån det. Nu skiter jag i den här tråden och lägger den på ignore så slipper jag fler aviseringar. Låt Sverige slockna, det är på tiden att folk vaknar upp när världen står i brand och vi gnäller över ett tillfälligt strömavbrott som kanske inte ens kommer att inträffa pga effektbrist.![]()
Det där känner jag igen. Vet det var ett företag som hade stängt en hel vecka när det var någon klämdag mitt i veckan.Alltså vi har ju industrier där man smälter metall och har sig, jag tror inte man kan bara stänga av dom i några timmar och sen på igen.
Tillverkningsindustrierna brukar vara bemannade dygnet runt, så stängs dom av 4 timmar då är det någon som blir utan de 4 timmarna lön, det lär bli varsel. Även på de största och stabilaste företagen.
Det där känner jag igen. Vet det var ett företag som hade stängt en hel vecka när det var någon klämdag mitt i veckan.
Det var inte lönt att starta upp ugnarna för bara några dagar. Ugnarna går dygnet runt på atbetsveckan och vilar på helgerna.
Glas industri.
Ja det tror jag blir tufft, de har väl någon prioriteringslista de ska gå efter. Vi får väl se vad som händer.Ännu värre med stålindustri. Vissa processer går inte att återstarta om man stänger av de.
Tror i oxelösund gjorde man om smältverk? Hur man skulle göra med ugnen planerades i flera år.
Flygplatser kan man inte heller göra strömlösa, risken för intrång och attentat är överhängande. Man har iofs egna generatorer, precis som sjukhus, frågan är om det räcker om det ska vara runt 4 timmar varje dag.