Viktig fråga ang 2 ston och inga fler hästkompisar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare billbull
  • Startdatum Startdatum
B

billbull

Jag har två ston varav ett är dräktigt. Hur skall jag göra vi avvänjningen då? Kan de alla tre gå ihop hela tiden? Hur sepererar jag dom annars? Hur går man tillväga ifall det är en hingst?Hur tidigt kan man kastrera`?

Sv: Viktig fråga ang 2 ston och inga fler hästkompisar

Vid avvänjningen så får man ju göra det som går bäst vilket borde vara att ta bort mammastoet och låta fölet gå kvar med det andra stoet som trygghet.
Om dom kan gå ihop hela tiden alla tre beror på stona. Vissa ston fungerar bra från dag efter fölning med andra ston. Andra ston vill några veckor själv med sitt föl innan andra hästar accepteras. Sedan får man också vara observant på stoet som inte är dräktigt. Oftast går det väldigt bra med det finns ston som blir avundsjuka på fölet och kan skada det och det finns ston stjäl andras föl.

Om det kommande fölet blir ett hingstföl bör det tas bort från stona när det runt 8 -10 månader. Lite beroende på om och när han börja bli intresserad av damer. Men det finns exempel på hingstar som betäckt och fått ston dräktiga vid den åldern.

Kastrera kan man göra så fort bägge testiklarna är nere. När det sker varierar från häst till häst. Finns de som i stort sett föds med dem nere och de som är flera år innan det händer. Men man brukar räkna med att de normalt är nere när hästen är runt året.

Ett tips annars är att "byta" häst med någon annan i samma situation! Ex: du får deras föl och så skickar du mamman till dem under avvänjningsperioden!

Det jag menade var hur man gör EFTER avväjningen? Då man bara har två son + "fölet"?
Hur gör man för att alla tre skall ha någon att gå med och slippa gå ensama? Kan man då låta alla tre gå ihop även ifall det är "mor" + föl?

Nu har jag i och för sig fyra hästar. Under avvänjning gick fölet med sin äldre syster och mamma + gammel stoet för sig. Det tog lite tid att vänja av, de var separerade nästan 6 veckor. Jag prövade att släppa ihop dom efter cirka tre veckor men då fick han dia igen. Men nu går alla fyra ihop igen, hingstfölet är kastrerad sedan en månad tillbaka. Hur gammal är ditt andra sto? Föl vill gärna ha någon att leka lite med och äldre ston brukar inte vara direkt pigga på lek.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 702
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 801
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 610
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 102
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka