Viktfördelning fram resp bakben

Ellyne

Trådstartare
Vad strävar ni efter i ridningen?
Att hästen ska lägga över mesta vikten på bakbenen?
Att den ska ha lika mycket vikt fram som bak.?
Att den ska upprätthålla samma balans som lös.?
Kanske rent av att hästen ska lägga över all vikt till bakbenen? Levade tex.

Jag har alltid blivit lärd att man ska sträva efter att hästen ska lägga över mer vikt på bakbenen.
Men när jag börjar fundera...

Bakbenen är vinklade och ska alltså BÄRA.
Men innebär bärigheten alltid att bakdelen tar mest vikt? :confused:

Vad tycker ni?
Vad strävar ni efter?
Vad har ni för tankar och funderingar?
:bump:

Sv: Viktfördelning fram resp bakben

Med tanke på att hästen föds, dör och lever med mesta delen av sin vikt på frambenen så hoppas jag ju på att lyckas med konststycket att få över en del av vikten till bakbenen. att få över mestadelev av ikten till bakdelen är nog väldigt svårt och lyckas inte mer än nån gång då och då.

Hur stor del av vikten, på ett ungefär?
Är målet att göra det under nästan hela ridpasset / Under alla ritter? Eller endast under samlande arbete?

Vid vilka ridmoment lyckas man med att få över MER vikt till bakbenen än frambenen? Vad kräver det av ryttaren?

Väldigt intressant! Jag har hört talas om studien och tror den är diskuterad tidigare här...?
Just det där att hästens huvudpostion i trav inte påverkar undertrampet alls är väldigt intressant.

Synd att de inte nämnde hur stor skillnad det var i belastning på fram- och bakben.
I den höga huvudpostionen bar bakbenen mer vikt än de andra positionerna. Nån som vet hur mycket som skiljer/har läst studien mm?

Att "bara" hamna i hästens naturliga balans är en bra utgångspunkt.

sen när den blir starkare kan man stegvis sätta tillbaka den- under korta stunder.

hästen är byggd för framvikt- glöm inte det.
Däremot ska den inte hamna mer så med ryttare på.

Sen är det av vikt hur den jobbar i övrigt.
Se er inte blind på ev. samling utan helheten.

Jag håller med. Det känns som ett sunt mål. Tror jag läste nånstans att hästen bär 60% av vikten på frambenen.

Jag jobbar med helheten och grundarbete för både mig och hästen, den riktiga samlingen har vi inte kommit till än. :D Men man kan ju spekulera, drömma, ifrågasätta och fundera! ;)

Vad gäller idealet vet jag inte...

Men i dagliga arbetet är jag mer intresserad av att hästen så att säga har "kontroll" på sitt eget "centrum", utifrån alla omständigheter som påverkar. Det innebär ju att det ser väldigt olika ut från individ till individ, beroende på hur den är byggd från början, vad den har i bagaget, vilken personlighet den har (! :P ), styrka och så vidare.

Och däri ligger ändå att tanken är att hästen lägger över mer vikt bak och därmed blir stabilare i rörelsen, men också friare fram. På den helt färska hästen (min referensram just nu) kan det handla om enbart att hästen lär sej "rulla tyngdpunkten" på ett bra sätt i sin bog, genom att bakbenen hamnar mer på plats och börjar aktiveras för att ge kroppen "stadga" och "motor".

När hästen själv börjar hitta igen sitt centrum och kan flytta sej i balans, över alla fyra ben med någon sorts jämnhet och rakriktning, då börjar de ju kunna DANSA.
Det ger mej en stor tillfredsställelse när jag ser att rörelserna i frihet utvecklas just på grund av att hästen är mer centrerad och balanserad, en häst med tyngdpunkten lite förlagd bakåt jämfört med utgångsläget blir en läcker häst ju!

Det här tycker jag är intressant!
Målet med en "grön" häst är inte att få den totalt bogfri och lägga över vikten bak. Det blir istället att hitta sin naturliga balans under ryttare vilket till en början brukar bli med vikt på bogarna (naturligt är ju trots allt ca 60% framdel-40% bakdel). Men just att hitta en balans.
När hästen sen har en bra grundbalans och dessutom blivit starkare + mer skolad då blir målet att korta stunder försöka lägga lika mycket vikt bak, skjutsa bort vikt från framdelen. För att gradvis öka "grundsamlingen" lite i taget och även öka de där stegen av högre samling vid styrketräningen av bakbenen.
I en väl utförd piaff -borde- hästen teoretiskt sett lägga mer vikt bak än fram. Kanske 40-60? Åtminstone bära under en längre tid med bakbenen än frambenen. Men jobbläget gissar jag ligger på 50-50 som max, kanske ännu mindre vikt bak.
Levaden är såklart ett mål på så vis att fram tills ekipaget kommit dit går det alltid att få dom där sekvenserna med maximal bärighet ännu bärigare. Fast som mål för mig personligen ska jag inte påstå!
Men mer viktigt än hur stor andel vikt som hamnar var håller jag med det evis skrivit: att ha balansen/jämnvikten/lydnaden/rakriktningen såpass bra att ekipaget kan "dansa". Som mål alltså, självklart kan det krävas en massa jobb innan det blir dans! :p
Enstaka moment i all ära (piaff, piruetter, passage, ökningar, skolor osv) men det är just enstaka moment. För mig personligen är det helheten som är intressant och som är målet i sig - ridkänslan.

Om jag förstår dig rätt... Har du som målsättning (på även orutinerade hästar) att tyngdpunkten alltid ska förflyttas bak? Dvs mer vikt på bakdelen än framdelen?
På tex den orutinerade/unga hästen, hur stora krav sätter du då (för det syftet) ? Vad är det första steget i samling för dig?

När du skriver
"Det ger mej en stor tillfredsställelse när jag ser att rörelserna i frihet utvecklas just på grund av att hästen är mer centrerad och balanserad"
hur menar du?
Att hästar som rids "rätt" blir mer balanserade allmänt? Även i frihet? Gäller det då arbete i frihet eller en häst utan inverkan som tex springer i hagen?

Jag fördjupar mig lite i ditt inlägg..

När man jobbar med balans/grundbalans (hästens naturliga utgångsläge i frihet kanske man kan säga), skulle du då kalla det samling?

Varför vill du lägga över mer vikt till bakbenen så småningom? På vilka sätt gynnar det häst och ryttare?

När hästen "dansar" har den då bara grundbalans eller är den lättare i framdelen?

Det vore intressant att se en studie liknande den fjordinghanna länkade till, som gäller piaffen! :idea:
Jag tror det är mycket vi ryttare inte vet, utan bara spekulerar i. Hur ser EGENTLIGEN viktfördelningen ut i vår ridning? Som de skrev i artikeln så överensstämmer inte alltid ryttarens känsla med verkligheten.

Fast det som är mer intressant än just viktfördelningen är väl hur lång tid bakbenen bär vikt?
Om dom skyfflar på framåt (enbart skjutkraft) så bär dom knappt alls. Om dom börjar vinkla rätt och det vi kallar "lägga över vikt bak" så blir bärmomentet tydligare även om det inte är så långvarigt, på så vis är det inte bara framdelen som tar emot vikten uppifrån. Därefter försöker man successivt öka tid för bakbenens bärande jämfört med frambenens bärande, oavsett den faktiska vikfördelningen mellan fram- och bakdel. :idea:
Och oavsett hur mycket vikt som faktiskt ligger vart så känns det viktigaste som att ryttaren har känslan av att bakdelen är under och bär vikt, att ryggen är lång och avslappnad och manken höjd. För att slita på rygg och framdel så lite som möjligt.

Som jag ser det är de jobbigare övningarna och dom tillfällen man vill lägga över "maxvikt" utifrån vad hästen klarar just då endast styrketräning. Lite som att man introducerar nya lite svårare rörelser och *poff* blir dom rörelser man tidigare försökt lära sig mycket enklare i jämförelse! ;) Styrketräningen är till för att vardagen (ridningen) ska kännas lättare och att ryttaren därmed har större chans att lotsa hästen till bättre grundbalans. Målet för mig är att kunna hålla en grad av samling hela tiden både mentalt och fysiskt eftersom det underlättar balans och därmed rörlighet - men utan att hästen upplever det som jobbigt.

Jag skulle vilja påstå att huruvida hästen kan "dansa" inte nödvändigtvis beror på grad av bärighet eller lätthet i framdelen. Eftersom en del skickliga ryttare med ridstil som inriktar sig på avspänning/harmoni/balans säkert kan få gröna hästar upplevas "dansa". Gröna hästar som fortfarande måste tillåtas vikt på bogarna (inte "bogtung" som i kollapsad i manken men att den även tillåts bära vikt med framdelen). Men då kommer "dansen" vara begränsad, det går inte att göra vad som helst med hästen i bibehållen "dans" och lätthet. Ju mer välskolad och starkare häst, desto större register att spela inom utan att tappa känslan.

Sen finns det såklart vi mänskliga ryttare som lätt tappar "dansen" pga egen klantighet/kroppskontroll/obalans/spänningar/brist på fokus pga att känslan för rörelsen inte finns där än osv, oavsett hur långt man på papperet egentligen kommit i hästens utbildning och oavsett hur till synes lätt i framdelen hästen kan bli! :p

Lite svammel. :angel:

Fast det som är mer intressant än just viktfördelningen är väl hur lång tid bakbenen bär vikt?
Om dom skyfflar på framåt (enbart skjutkraft) så bär dom knappt alls. Om dom börjar vinkla rätt och det vi kallar "lägga över vikt bak" så blir bärmomentet tydligare även om det inte är så långvarigt, på så vis är det inte bara framdelen som tar emot vikten uppifrån. Därefter försöker man successivt öka tid för bakbenens bärande jämfört med frambenens bärande, oavsett den faktiska vikfördelningen mellan fram- och bakdel. :idea:
Intressant sätt att se på det. Men det känns som att om bakbenen bär längre tid så bär de även mer vikt? Att det är ganska mycket är-lika-med-tecken...? Brukar du KÄNNA när hästen bär längre tid med bakbenen?

Och oavsett hur mycket vikt som faktiskt ligger vart så känns det viktigaste som att ryttaren har känslan av att bakdelen är under och bär vikt, att ryggen är lång och avslappnad och manken höjd. För att slita på rygg och framdel så lite som möjligt
Jag håller med att avslappning är jätteviktigt. Samt att hästen har en rund form, "uppåtkurva". Oftast är den känslan det enda man har att gå på. Känns det riktigt bra så brukar det ju vara riktigt bra! :D I alla fall på rätt spår. ;)

Jag skulle vilja påstå att huruvida hästen kan "dansa" inte nödvändigtvis beror på grad av bärighet eller lätthet i framdelen. Eftersom en del skickliga ryttare med ridstil som inriktar sig på avspänning/harmoni/balans säkert kan få gröna hästar upplevas "dansa". Gröna hästar som fortfarande måste tillåtas vikt på bogarna (inte "bogtung" som i kollapsad i manken men att den även tillåts bära vikt med framdelen). Men då kommer "dansen" vara begränsad, det går inte att göra vad som helst med hästen i bibehållen "dans" och lätthet. Ju mer välskolad och starkare häst, desto större register att spela inom utan att tappa känslan.

Sen finns det såklart vi mänskliga ryttare som lätt tappar "dansen" pga egen klantighet/kroppskontroll/obalans/spänningar/brist på fokus pga att känslan för rörelsen inte finns där än osv, oavsett hur långt man på papperet egentligen kommit i hästens utbildning och oavsett hur till synes lätt i framdelen hästen kan bli! :p
Intressant, jag förstår hur du menar. Jag brukar inte tänka på vad det innebär egentligen att hästen "dansar med ryttaren"... men det har nog mkt att göra med ridbarhet. Lätthet - inte nödvändigtvis i framdelen- men i kroppen i allmänt =känslighet för hjälperna och tanken. Det blir nog lättare för en stark häst än en omusklad.
Men det kräver förstås en jäkla massa från ryttaren.
Att locka fram lättheten. Att behålla den! Att kunna styra över den. mm.

Intressant sätt att se på det. Men det känns som att om bakbenen bär längre tid så bär de även mer vikt? Att det är ganska mycket är-lika-med-tecken...? Brukar du KÄNNA när hästen bär längre tid med bakbenen?

Det är ju det där man inte vet, huruvida tiden för bakbenens bärande har samband med den vikt den bär. Men rent logiskt sett tycker jag balansen borde bli bättre av att den har bakbenen i bärläge längre tid än frambenen = rörligare framdel.
Personligen har jag inte kommit till så hög grad av samling än (ingen nämnvärd bäckenvinkling men ok grundsamling) att jag har så mycket att jämföra med. Men nyanser som : bär inte alls, börjar bära ngt, är "stabil" och bär lite längre tid med bakbenen tycker jag det känns skillnad på.

Intressant, jag förstår hur du menar. Jag brukar inte tänka på vad det innebär egentligen att hästen "dansar med ryttaren"... men det har nog mkt att göra med ridbarhet. Lätthet - inte nödvändigtvis i framdelen- men i kroppen i allmänt =känslighet för hjälperna och tanken. Det blir nog lättare för en stark häst än en omusklad.
Men det kräver förstås en jäkla massa från ryttaren.
Att locka fram lättheten. Att behålla den! Att kunna styra över den. mm.

Ja, en av anledningarna att det aldrig blir tråkigt att rida! Det finns alltid mer man kan förbättra! ;)

När man jobbar med balans/grundbalans (hästens naturliga utgångsläge i frihet kanske man kan säga), skulle du då kalla det samling?

Varför vill du lägga över mer vikt till bakbenen så småningom? På vilka sätt gynnar det häst och ryttare?

När hästen "dansar" har den då bara grundbalans eller är den lättare i framdelen?

Det vore intressant att se en studie liknande den fjordinghanna länkade till, som gäller piaffen! :idea:
Jag tror det är mycket vi ryttare inte vet, utan bara spekulerar i. Hur ser EGENTLIGEN viktfördelningen ut i vår ridning? Som de skrev i artikeln så överensstämmer inte alltid ryttarens känsla med verkligheten.
Här har du en poäng.

Om man inte själv har en god grundsits kan man inte kräva att hästen ska kunna hamna i en bra viktfördelning.

det ska kännas som om man sitter ovanpå bakhovarna.

Jag tycker att det just nu är alldeles för mkt fixering av samling- som oftast inte är en ´korrekt sdn. Rid i balans o stärk hästen i alla gångarter- o i olika tempon.

Här har du en poäng.

Om man inte själv har en god grundsits kan man inte kräva att hästen ska kunna hamna i en bra viktfördelning.

det ska kännas som om man sitter ovanpå bakhovarna.

Jag tycker att det just nu är alldeles för mkt fixering av samling- som oftast inte är en ´korrekt sdn. Rid i balans o stärk hästen i alla gångarter- o i olika tempon.
Allsidig träning- inte nötning.

Allsidig träning- inte nötning.

Utveckla! Vad är korrekt samling? Vad är inkorrekt?

Vill fortsätta diskussionen! :D

När ni rider ska hästen vara i jämvikt eller bära mer vikt med bakbenen? Varför?

:bump:

Tycker det är en självklarhet att målet är att få hästen att hela tiden sträva mot att ta mer o mer vikt bak. För att den blir starkare, tar mindre skada av att ridas o för att det helt enkelt blir (ännu) härligare att sitta på den!

Intressant tråd:)

Vill UPPLEVA det som att hästen tar mer vikt bak, men rent vetenskapligt/fysiskt vet man ju inte hur den faktiska viktfördelningen blir! :p
Men har man känslan av mer vikt bak så beror det med största sannolikhet för att framdelen "bär" mindre/under kortare tid vilket är bra både för balansen, rörligheten och hållbarheten.
Helst vill jag alltid ha det så men har man en grön häst är det en utopi (och inte önskvärt just då). Har man som mig fortfarande mycket grovjobb innan grunderna sitter riktigt bra så är det en prioriteringsfråga, formen har inte alltid min högsta prioritet.

Ofta har balansen högre prio än formen (men när balansen är bra kommer formen lättare upplever jag), den där känslan av att hästen bär MER vikt bak ber jag än så länge bara om i korta upprepade sekvenser, känslan av jämnvikt (på så vis att hästen inte är "på bogarna", rörlig och i bra balans) vill jag helst ha hela tiden. Rent allmänt så jobbar vi iofs inte så mycket på formen just nu utan separata pusselbitar som också har med formen att göra.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 840
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 330
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka