• Trav
  • Trådstartare Trådstartare AK47Kalashnikov
  • Startdatum Startdatum
A

AK47Kalashnikov

Nu har min ponny börjat knasa sig (galopperar), och jag har länge funderat på att tynga ner henne med vikter fram. Det här med boots känns inte riktigt som min grej, så jag tänkte skruva på vikter på framhovarna.
Nu till min fråga; någon som vet var man hittar sådana vikter?
Har besökt hästsportbutiken här, men de hade inga!

Sv: Vikter?!

Innan man börjar med det,ska man försäkra sig om att hästen(eller ponnyn då) är fräsh. Särskillt om det är som du säger,något han just börjat med.

Säger som Lines... kolla att den inte har ont någonstans, sen skulle jag nog testa med boots och/eller tyngre skor. Varför verkar inte boots som din grej?? Min ponny går med lite tyngre skor och idag provade vi med dubbla boots fram å han funkade jätte bra.

Ha ha.. Jadå, hon var hos veterinären i juli i år, tror jag att det var.. Inga fel där inte! = )
Hon är ORDENTLIGT het och prillig av sig, så det kan vara rätt omöjligt att komma åt frambenen på henne när hon blivit stressad, så därför har jag valt bort bootsen, för att slippa dra och bråka med henne helt enkelt. OCH det är inte lättare att ha att göra med henne hemma...
Jag är rätt säker på att 50% av galopperna kommer av att hon stressar upp sig helt enkelt, men det är de andra galopperna jag vill bli av med, och det har tyvärr blivit en fråga om balansering.
Hur som helst, nu är tävlingssäsongen äntligen slut, hästen har gått på ordentlig semester, och vi tar nya tag till nästa år!
Förhoppningsvis så har hon blivit lite lugnare då! =)

Men snälla nån Juli? Det är ju flera månader sedan... Det kan ju ha hänt saker sen dess...
Dessutom blir du inte av med stress gallopperna oavsett hur mycket du balanserar, då handlar det om att lära hästen att ta det lugnt. Titta över foderstat, träning och fundera på om det är något du kan förändra.

Bara en tanke, det är inte så att du driver henne för mycket? Vet att man som ung lätt gör det, och det går lätt över i att hästen galopperar då. Om hon då dessutom själv har lätt för att stressa upp sig har hon kanske ännu lättare för att börja galoppera.

Hade jag velat ha mer tyngd på frambenen hade jag nog först övervägt ett par boots, finns med kardborrknäppning så slipper man kränga över dem om hon nu har svårt för att stå still.

/Tina

Hej igen, ni tycks ha missuppfattat mig, jag vill bara ha reda på vart man hittar vikter, ok?
Sedan ville jag bara berätta klargöra följande om min häst:
1. Nej, det GÅR inte att driva henne överhuvudtaget, körspöt ligger under armen på mig i både värming och lopp. Hon har dessutom tussar och huva för att inte höra alla andra hästar och skrikiga konkurrenter.
2. Min väninna är veterinär, hästen var FULLT genomgången i juli, dvs mun, röntgen, ben, rygg, rubbet! Innan hon började tävla för säsongen!
3. Jag är VÄL MEDVETEN om att stressgalopper nästan inte går att åtgärda, men det var inte det jag var ute efter heller, eller hur?
4. Jag har letat efter tunga, små boots, men det tycks inte finnas inte så små kardborre-boots som jag vill ha tag i. (Hon har knattehovar) Fast det gäller väl bara att leta väl.
Tack för hjälpen allihop, men jag får väl leta vidare själv!

Senast ändrad av en moderator:

Nej, vi har inte missförstått dig, inte jag i alla fall, men du måste väl ändå förstå att man vill veta att du tagit reda på alla eventuella bakomliggande faktorer innan man rekomenderar vikter och liknande att fästa vid hovarna.

Det har du ju uppenbarligen gjort, och det är ju jättebra! Jag har ärligt talat ingen aning om vart man får tag i vikter, är inte särskilt insatt i hur det funker heller om jag ska vara ärlig!

Lycka till nästa säsong!
Hur gammal är ponnyn förresten? Med lite tur lugnar den ju ner sig när den blir lite äldre!
//Tina

Vikter är nog inte så lätt att få tag i någon shop, då de inte används så ofta numera. Kolla hos någon tränare av den äldre sorten eller hos nån som hållit på med nordisar då det var vanliga på dessa förr. Det är mina tips, Lycka till

Hör med din hovslagare.... annars är det ju travshopen på närmaste travbana som gäller, men kan du inte få på ett par boots tvivlar jag att du får på vikter heller, då det ska skruvas å grejjas med det en del.
Jag har som sagt dubbla boots på min shettis, å han har mkt små fötter, (7*0) så nog går det att hitta små boots med kardborre på. Finns på travshopen med....
Är oxå nyfiken på din ponny, rek och hur mkt har den på sig??

små bots med kardborrar har jag köpt till vår shettisar i Hästshoppen här i stan och min ena shettis har micro hovar och de är allts xs eller xxs så fråga i din shop så ska du se att det finns om du letar ..

Har också problem med balansen på mina shettisar, men vi löste problemet med olika tunga skor fram och bak. Det är lättare än att mickla med vikter tycker jag. Sen fick vi komplettera med ett par vanliga boots på ena ponnyn för att få det tillräckligt tungt.

Som sagt, testa det så slipper du hålla på att skruva vikter.

Jenny

Vi har en travshop här på ön (hör och häpna), och de enda tunga boots de hade är till små varmblod, sen finns de iochförsig vanliga boots ner till storlek shetland. Men de är så tunna och lätta så att de knappast gör någon nytta. Jag håller tummarna för att det ska finnas några små viktboots i islandsbutiken istället.

Min ponny har hunnit bli elva år gammal, gjort 45 starter och göra bort sig med galopp ett par gånger också.
Hon springer utan benskydd, utan uppkäk (hon springer med huvudet tokhögt), med ett vanligt ridträns och ett vanligt milt tränsbett + vanliga "ridjärn" runt om.

Hejs svejs

Testa att ringa Mantorps Travshop, man vet aldrig vad Christer har i gömmorna även om jag inte hittat tåvikter på hemsidan... :idea:

Mantorps travshop

Han har miljoner prylar, och en del tror jag han haft sen han startade butiken. :D

By the way, vi körde vår ena ponny med tåvikter vilket funkade bättre på honom än boots. De får ju ett annat steg av att ha den extra vikten koncentrerad längst fram.

/// ghost

Hmm.. Fräckt! Jag får kolla hemsidan på datorn hemma, för datorn på jobbet krånglar så mycket!
Hur som helst, tackar och bockar så mycket för tipset! :)

Ring istället, det är inte alls säkert att han har dem på hemsidan. Det ligger säkert en påse med vikter inne på hans lager någonstans... :D Han har ett lager som heter duga!

Men, det är ju klart mycket mer "meck" att få dit vikter än boots.

solros skrev:
Ring istället, det är inte alls säkert att han har dem på hemsidan. Det ligger säkert en påse med vikter inne på hans lager någonstans... :D Han har ett lager som heter duga!

Men, det är ju klart mycket mer "meck" att få dit vikter än boots.

Inte en påse... :idea:

Jag var där i kväll och shoppade skor, han har dem i stället bakom disken bland alla andra miljoner saker... :D

AK47Kalashnikov: Som solros säger, ring till honom! :idea: Om "ridtjejen" svarar lär hon lämna över luren kvickt som attan har jag en känsla av... :angel:

/// ghost

Fasen vad grymt!
Honom måste jag ringa!
Tack för hjälpen hörrni!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 719
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
637
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 489
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka