Vikter på bil och släp

dragonjannike

Trådstartare
hallojsan.det är så att jag ska ta hem min häst från norge i december och jag undrar då om jag lagligt får köra henne själv då jag bara har b-körkort..

Bilen:
Max släpvagnsvikt: 1800
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1480
Max lastvikt: 420

Släpet kommer vara en vanlig hästtransport. vet inte riktigt hur mkt dom brukar väga... alltså ingen boogie...

Hästen väger ca 350 kg..

får ja köra henne själv på det??

vill väldigt gärna ha svar :):)

Sv: Vikter på bil och släp

Det går inte att svara på utan att också veta släpets vikter (som kan variera väldigt från släp till släp) samt bilens tjänste- och totalvikt.

Det här är generellt vad som gäller i alla fall:
  • Bilens totalvikt + släpets totalvikt får tillsammans inte överstiga 3,5 ton.
  • Släpets totalvikt får inte överstiga bilens tjänstevikt.

På ovanstående bil så får du dock inte dra ett släp vars totalvikt överstiger 1480 kg, även om bilens tjänstevikt är högre än så, eftersom det i pappret uttryckligen står "Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1480".

Senast ändrad:

Hyr ett släp som har totalvikt på max 1480kg så är det lugnt.

Det är bara att fråga på stället där du hyr vad det är för TOTALvikt på släpet.

Hyr ett släp som har totalvikt på max 1480kg så är det lugnt.

Det är bara att fråga på stället där du hyr vad det är för TOTALvikt på släpet.

(Och är släpet ett enkelaxlat hyrsläp från en mack kan jag nästan garantera att totalvikten är under 1480 kg - men du måste titta i papperena eller fråga för att vara säker innan du far iväg!)

Riktat mot TS även om jag lånade din knapp lil-sis.

Jag kollade på ett enkelaxlat en gång som hade 1500 i totalvikt. Så de finns, men de flesta vligger på 12-1300.

Var det verkligen ett hyrsläp från en mack? De brukar nämligen ligga runt 1300 kg för att kunna köras av de flesta bilar med B-kort.

Jag vet en mack som har ett gammal Ume-släp som inte förrän på senare tiden är nedvägt. Enkelaxlat och ursprungligen i udda 1600 kg...

Wow... Måste vara rätt ovanligt i alla fall?

Men, som redan skrivits, man måste alltid kolla papperena innan man häktar på ett släp.

Okej tack så mkt för svaren :) hjälpte mig mkt hehe har glömt hur det är.. längesen jag tog körkortet :P

Ja de brukar ligga på 1350kg när det är boggie och 1250 enkelaxlat. Enda stället har jag fått ett tyngre släp ifrån är på Ekerö men då var det ett av försäljningssläpen... :) (Och han kollade att jag fick dra det först).

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 465
Senast: Bison
·
Tjatter Sambon skaffade sig en elbil för drygt 1 år sedan. Han missade med släpvikter och körkort och får inte dra sin egen bil med släp, varpå...
41 42 43
Svar
850
· Visningar
32 697
Senast: Thaliaste
·
Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 238
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 741
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar