Vikter för shetlandsponny

a_c72

Trådstartare
Hur mycket är vettig vikt för shetlansponny 4 hjulig vagn typ maraton för par att dra?

Jag vill då ha en 126 cm spårvidds vagn så det är klart att den väger lite mer än 115 men för mig är det en säkerhets sak. Dessutom KAN de ju tänka sig ändra tillbaka reglerna igen..
Hur ska man tänka? Tips om vart ni köpt eller sett fina tävlingsgodkända shettis vagnar

Anna-Carin

Sv: Vikter för shetlandsponny

För att tävla så är minivikterna i lokal klass 90 kg och i nationell+elit klass 150 kg. Det kan ju vara något att utgå från.

Ett tips är att provsitta vagnen innan du beställer eller åtminstone försöka kolla måtten till kuskbocken eller se foton med kusk på! En bekant här nere hade köpt en superfin maratonvagn till sitt shettispar och jag var jätteavundsjuk! Tills jag provsatt den och hade knäna vid hakan, och när man stod där bak fick man luta sig ner för att nå handtagen... Det var som att de bara tagit en storhästvagn och skalat ner alla mått till shettisstorlek, den var inte alls anpassad för normallånga vuxna.

Sånna skräckhistorier har jag också hört talas om..

Definitivt måttkrav om jag inte kan åka och titta.
Mitt önskemål vore nog en sån vagn som jag hade till Krutrök fast anpassat till grabbarna grus då.

vad är det för vagn ni har till paret nu?

Anna-Carin

Vi har fått låna en vagn av en snäll kompis :love:

Det är en Tidaholm, från början på 90-talet tror jag. Den är egentligen för aningen större ponnyer och den är ganska tung. De drar den utan problem, men när vi skaffar egen så hoppas jag att vi kan hitta något lättare.

Men man sitter bra i den! Och styrfördröjning är en trevlig konstruktion.

par3.jpg

Här kanske man förresten ser vagnen bättre. Det känns lite onödigt lång också, och jag gillar inte riktigt att ståplattan där bak lutar uppåt. Men i stort så är det en väldigt trevlig vagn :)

par4.jpg

Jag tänkte köpa en sån här från Tidaholmsvagnar:

206standard.b.19luft..jpg

Den finns med sittplatser bak också:

206.B.bak.jpg.jpg

Vet dock inte vikten, men har prislappen bland övriga hästpapper om du är intresserad.

Den ser inte alls dum ut :d

Jag är också intresserad av att höra prislappen på den (även om den nog är långt över min budget :cry: )

Med självbärande, fjädrad stång - baksäten - spannkrok... så hamnar den på ca 40 000.

Den har jag kollat på tidigare ;)

Man får väl vinna lite pengar innan det blir aktuellt....

Finns det inga special lotterier för oss som vill köpa parvagn och annan utrustning till paret???
Som 50% ig sjukpensionär är jag då inte direkt rik..

Gillar helt klart den vagnen från tidaholmsvagnar..
Fick just ett mejl därifrån med detta svar

"Hej !

Maratonvagn nr 206 (standard)
Utrustning:
Skivbromsar bak, gummitorisionsfjädring = separat hjulupphägning,
flyttbar kuskbock höger och i mitten, sjusteringsbar parstång med uppvägning,
19" lufthjul = 650mm, m.m.
Pris 39000.- inkl moms.

Maratonvagn nr 206 med baksäte (samma utrustning som åvan)
Pris 41500.- inkl moms.

Spårbredd med Hårdgummihjul ca 126cm.
Spårbredd med Lufthjul ca 129cm.Vikt ca 150 till 160kg.

Vi tillverkar vagnen efter din längd och storlek på hästarna"
Det sistnämnda är då svaret på min fråga om jag med mina dryga 170 cm och inte lättviktare ryms i vagnen.

Tycker att 160 kg känns okey för en sån fin vagn!

Men.. la la 42 000 för vagn.. Transport 5000? gissningsvis.. vi bor ju i norrland.. Å så parsele ca 10 000
VILL verkligen vinna pengar!
Anna-Carin

Hade jag bara haft körvägar lämpliga för ett par så hade jag satt ihop mina killar direkt. Men jag måste gå bredvid en vägbom för att komma åt körvägarna, och det går tyvärr inte med ett par :(

Nu har jag fått tag på parsele till grabbarna i allafall..

Ett steg framåt ... Då kan jag lära mig utan att behöva ta hänsyn till vagnen till å börja med också

Anna-Carin

funkar inte att länka direktt till sidan men iaf...

klicka på kutschen sen sport sen pony sen längst ner på sidan
071_02.jpg

Hade jag bara haft körvägar lämpliga för ett par så hade jag satt ihop mina killar direkt. Men jag måste gå bredvid en vägbom för att komma åt körvägarna, och det går tyvärr inte med ett par :(

Bultsax..:angel: eller så frågar du vem som har nyckel..:D

Jag undrar också över vilken vikt som är bra. Jag har sett massor med parvagnar som sägs vara till A-ponny, men vikten är sällan under 140 kg. 260 kg är den tyngsta "shettisvagnen" jag har sett! Är det verkligen rimligt med så tunga vagnar och var hittar man lättviktare som fortfarande är stabila nog att tävla med?

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 723
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Inför sonens ankomst köpte vi en begagnad barnvagn av en kompis, Teutonia Mistral S. Den har funkat helt okej i snart 9 månader men den...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 255
Senast: Anemone
·
Körning Har köpt en shettis på 85 cm som jag håller på och tömkör och planen är att hon ska köras in (9 år). Funderar på vilken spårvidd som...
2
Svar
21
· Visningar
4 087
Senast: svea
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 400
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb