Vikten av att kunna lasta sin häst

Sv: Vikten av att kunna lasta sin häst

Hon började med att få honom att lyssna på henne. Få honom att förstå vem som är ledaren. Så fort han gjorde som hon ville släppte hon efter på repet, så att motståndet försvinner när han går fram. Försökte han backa höll hon emot, men så fort han tänkte framåt släppte hon efter. Hon gav heller inget godis förrän han var helt inne i transporten och stod lugnt och avslappnat.
Linan hon använde var ca 7m så hon gick flera meter före hästen in i transporten och ut genom framdörren. Hon förklarade det så att en transport är så liten att står man precis vid hästen kan den känna sig trängd.
Om han försökte gå för nära henne eller vid sidan av transporten tvingade hon honom att backa.
När man skulle lasta av tog man linan, men stod kvar vid dörren och gav kommandot "backa" och släppte efter på linan så hästen fick backa själv utan att trängas med en människa i transporten. När hästen hade kommit ut en bit följde man efter.
Har kanske svårt att förklara precis hur hon gjorde, men resultatet för mig har varit enbart positivt.

Vad hette tjejen som hjälpte dig? Skicka gärna ett PM till mig.

Har också haft problem med svårlastade hästar. Fick en tankeställare när min dragbil hade ett konstigt ljud vid bromsarna som vi inte kunde identifiera och det blev värre när vi drog transporten.

Min sambo ställde sig i transporten för att kunna identifiera och lyssna ordentligt på bilens missljud och jag körde långsamt iväg på småvägarna. När jag stannade berättade min kille att det lät fruktansvärt mycket inne i transporten (alltså inget som hade med bilens oljud att göra) - det knastrade och sprakade när jag körde på grusvägen, det hoppade och skakade under fötterna på honom, bommar, reglage och ringar rasslade och slog. En INTE trivsam färd för honom och hur är det då inte för hästarna? Jag har nu nogsamt silvertejpat fast alla delar som kan röra sig under färden, både in- och utvändigt och stoppar faktiskt även i vadd i öronen på hästarna under färd - och lastningen har blivit så mycket enklare!

Så skönt att någon verkligen försöker sätta sig in i hästarnas situation och försöker lösa problemen bakom beteendet ist för att bara fokusera påsjälva lastnignen :bow:

JAg skäms lite, har inte tagit tag i lastningen ordentligt på ett gäng år. Dock så har min häst alltid gått att "tvinga" in(muta med havre, driva med pisk eller dylikt), så akut hade han gått att lasta på kort tid.
Men nu är han äntligen så lätt att last som jag vill, vi var iväg på en NH-kurs(varit på andra förut, så NH-var inget nytt, men den här tränaren var mera rutinerad). Efter den kursen var det bara att skicka in hästen i släpet:laugh: otroligt skönt!

Jag instämmer faktiskt med dig. Det är oerhört viktigt , vet jag nu i efterhand, att hästen går att lasta vid olyckor och andra incidenter som kräver direkt transport till klinik.

Det är svårt, när man som jag inte har varke transport eller bil med dragkrok - det kostar ganska mkt att hyra båda. Men samtidigt kanske man har möjlighet att låna bil av ngn annan att hämta transport med. Att lägga ut några hundra i månaden under en period om man har en svårlastad häst måste det få vara värt.

Liknande trådar

Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
5 018
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 390
Senast: Legolaz
·
B
Hästhantering Vi har anmält oss till en hästorientering i vårt landskap. Det är en bit dit, tar ca 30 min å köra bil å ska transportera hästarna dit...
Svar
10
· Visningar
1 226
Senast: mackan
·
Träning Jag har länge undrat över varför min häst inte vill åka transport. Det har inte hänt någonting särskilt exceptionellt när vi har varit...
Svar
14
· Visningar
1 566
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka