Vikten av att kunna lasta sin häst

Sv: Vikten av att kunna lasta sin häst

Idag har jag försökt att last träna min häst som verkligen hatar transporter...tyvärr så har jag ingen egen utan måste låna.Vårat resultat idag blev fyra timmar i regnet tillsammans, fick bara upp honom med fram benen på rampen... vad ska man göra?:confused::cry:

Jag har varit i en liknande situation, som tack och lov slutade lyckligt även den. :bow:

När jag släppte ut mitt sto i hagen efter att ha ridit, upptäckte jag en skadad häst i valackhagen. Han hade rykt ihop med en av de andra grabbarna och fått en spark på vänster bak så blodet sprutade. Jag fångade snabbt in honom och tillsammans gick vi ett par hundra meter till stallet medan jag hela tiden ropade på hjälp utan att få någon respons av de andra i stallet. När vi till slut var uppe kom hans medryttare till stallet och jag bad denne att genast ringa veterinär. Blodet sprutade pulserande 1 meter för varje steg hästen tog!

Istället för att ringa veterinär så ringer medryttaren ägaren, problem med prioriteringarna? :mad: Jag ställde upp hästen i gången och började försöka lägga tryckförband och bad andra ringa veterinär men de sprang mest omkring som yra höns och ringde kompisar. Tack och lov ringde någon till sist och veterinär kom ut. Jag assisterade honom så gott det gick men trots gemensamma ansträngningar kunde vi inte få det att sluta blöda utan han ringde Uppsala att vi skulle komma in akut.

Under tiden hade ägaren kommit till stallet med sjukt barn. sambon var bortrest i jobbet och bilen trasig. Väl där så sjönk hon bara ihop på golvet i gången och grät medan jag försökte skyffla bort allt blod som låg på golvet så det skulle se mindre otäckt ut. Jag erbjöd mig att skjutsa in dem till klinik om de fixade bil och transport vilket de lyckades ordna. Tyvärr drog allt ut på tiden så det lugnande hann gå ur hästen innan vi hann lasta och det tog sin lilla tid. Inte roligt att behöva bråka in en skadad häst i transporten, men vad gör man?

Jag körde till Uppsala med en skärrad ägare i bilen bakom och väl på plats lyckades hästskrället skinnflå mina händer vid urlastningen och kom lös på parkeringen. Vi fick som tur var snabbt tag på honom igen och kunde sedan skriva in honom. Han opererades dagen efter och allt slutade väl. Griffelbenet var avsparkat och blodkärlen söndertrasade men han blev fullt återställd.

I mitt fall var det inte bara lastningen som drog ut på tiden utan även hur en del människor inte fungerar vid olyckor. Om man vet med sig att man är totalt värdelös vid en olycka, håller er ur vägen istället för att springa fram och tillbaka och klaga över att ni inte tål att se blod! Ring efter hjälp i första hand, kontakta sedan närmast sörjande istället för tvärt om, det kan faktiskt göra skillnaden på liv eller död. :idea:

Ta hjälp av en "professionell" lasttränare. Det kanske kostar dig ett par tusen men det sparar dig en massa tid, blod, svett och tårar och förhoppningsvis har du sedan en lättlastad häst. (Hur mycket hade det inte varit värt för dig när du stod där i regnet efter 4 timmar att hästen bara hade gått in...).
Försökte själv i MÅNGA timmar vid många olika tillfällen med min häst och när jag väl fick hjälp (av en NH tränare i mitt fall) tog det honom en timme att "lära om" hästen, och jag fick lära mig "tekniken" och sedan dess har hon bara gått rakt in varje gång utan linor eller annat jox. Vad jag ångrade att jag inte sökte riktig hjälp tidigare! Nu kan jag skicka in henne, stänga bakom och åka. Jublar inombords varje gång eftersom jag VET vilket helvete det är att ha en svår(omöjlig)lastad häst. :banana:

Det där var min stora skräck med min förra häst, jag var livrädd att något skulle hända och vi var tvugna att åka iväg fort. Från början när jag köpte honom tog det timmar att lasta, men efter att ha tränat en del så gick det riktigt bra de sista gångerna vi skulle lasta. Skulle vi dock vara i en stressad situation och behövde åka iväg fort tror jag att jag skulle få svårt att få in honom... Önskar jag hade haft dragbil och släp själv då, som jag har nu, så hade läget varit annorlunda...

Min nya häst är väldigt lättlastad, och tack och lov för det! Har man en svårlastad häst måste man för hästens skull se till att den är "transportbar". Jag skulle ha gjort mer för min gamla häst, det känner jag nu!

Idag har jag försökt att last träna min häst som verkligen hatar transporter...tyvärr så har jag ingen egen utan måste låna.Vårat resultat idag blev fyra timmar i regnet tillsammans, fick bara upp honom med fram benen på rampen... vad ska man göra?:confused::cry:

Ta hjälp av någon som jobbar med lastträning! Åk helst och titta på ngn annan häst innan så du kan bilda dig en uppfattning om metoderna just den tränaren använder.

Men (viktigt!!!!), dra inte egna slutsatser utan att FRÅGA varför h*n gör si eller så. Jag har fått uppfattningen att många tycker endel steg ser brutala ut och dömer sedan ner tränaren totalt och låter då hellre bli att träna sin häst, låter den vara olastbar.

Vissa tränare har helt fel metoder, det kan man ALDRIG förlåta! Men om hästen har ett väl inarbetat sätt att komma undan att bli lastad (eller andra saker med för den delen), antingen pga en stor skräck eller pga av okunnigt hanterande framplockad istadighet så kan det behövas.

Därför ska man FRÅGA varför tränaren gör si eller så. Har den inget bra svar för metoder som vid första anblicken ser illa ut så är det heller ingen tränare man ska anlita. Men seriösa tränare delar mer än gärna med sig av kunskap och tidigare erfarenheter och har en väl planerad väg att gå med olika typer av hästar. De kan oxå i förväg berätta hur de kommer gå till väga och nder resans gång förklara för hästägaren varför de gör si eller så och hur de upplever att hästen reagerar/inte reagerar.

Vilket bra inlägg :bow: Det visar hur viktigt det är att kunna agera i akutsituationer och precis som du säger, klarar man det inte så är det bäst att hålla sig undan. Både för sin egen men oxå främst för de inblandades skull. Jag är lyckligt lottad att alltid vara grymt lugn om ngt händer, väldigt skönt!

Vi har oxå en sådan underbar NH-tränare i närheten som hjälp en kompis med hennes svårlastade häst. Den är dock så knepig så han behöver i princip regelbundna besök. Det hade säket varit lättare att "knäcka" honom med våld så som endel gör men lyckligtvis arbetar inte den tränaren så :bow:

Vad skönt att det fungerar bra med den nya :) Jag känner likadant med min unghäst, som dock aldrig varit svårlastad. Men varje gång han kliver in i transporten lika obekymrad som vanligt blir man så stolt :D Underbara lilla häst :love:

Det är ju tyvärr ingen garanti. Hade en lasttränare ute till min häst nu i veckan. Men ingen häst lastad där inte :( Höll på i nästan tre timmar med samma resultat som jag själv kan åstadkomma.
Så det blir till att traggla vidare själv.

Jag skulle vilja påstå att det blir till att leta efter en annan tränare. Alla är inte kompententa och alla passar inte :)

Jag skulle vilja påstå att det blir till att leta efter en annan tränare. Alla är inte kompententa och alla passar inte :)

Håller med till fullo. Jag hade väl tur som hittade rätt på en gång, men jag hade sett honom lastträna en annan häst innan, och hört annat gott om honom. Sen är det så klart skillnad på alla hästar med och orsaken till att de inte vill gå in. Om den varit med om något otäckt kan ju det kanske vara svårare att komma till rätta med än en som är mer istadig även om de beter sig likadant.

Om man gör som man alltid gjort lär man få samma resultat som man alltid fått så om man hållt på att traggla på samma sätt i många timmar utan resultat är det nog dags att ändra tillvägagångssätt, och det är inte lätt att själv komma på hur.

Dessutom befäster alla misslyckade försök just att hästen INTE vill gå in.

:bow::bow:
Håller med dej!
Vår fd 2 åring, hade vi lastränat 2-3 ggr innan.
(inga problem då han var uppfödd på flaska och lita 100% på mej)

När han var trvungen att åka djurambulans vid 2 år, så var han hur lugn som helst:), han tittade bara på mej och gick sedan in direkt.

På djursjukhuset hade dem lastat av och hela baletten innan vi hann in, och där inne fick jag MYCKET beröm av veterinärer mfl för jag hade en sån uppfostrad 2 åring:idea:

(dock fick han avlivas:cry:)

Lite OT, hoppas att det är ok TS.

Min häst är inte rädd för transporten. Kan lungt stå med alla fyra på rampen och mumsa mat inne i transporten. När man väl får på henne så står hon lungt och fint. Står lungt och fint när man åker, inget stressad. Kliver lungt och fint ur när man ska av igen. Det är bara det att hon verkligen inte tänker gå på om hon inte själv vill. Lock och pock funkar inte. Atta backa och gå fram igen osv funkar inte. Backa på går inte. Linor funkar inte. Tröja över huvudet funkar inte.
När tränaren var ute stod min häst lungt och sansat och slickade av hösmulor och krafft från golvet i transporten. "Det bara att vänta ut henne" sa hon. Jo, tjena. 1½h senare stod de kvar på samma ställe.:grin:

I övrigt är min häst världens snällaste. Jag kan ha henne lös och gå ut och gå. Hon följer mig som en hund i skogen. Hon respekterar mig och min sfär (vilket hon iofs inte gjorde med tränaren).

Som ni kanske förstår så är jag smått desperat.

Förlåt för trådkapet

Bra inlägg.:bow:

Min häst har inte varit den allra lättaste att lasta.
Långa linor med lååååång startsträcka och ett bemanningsföretag på 3-4 personer så gick han på hästtransporten förut.
Men nu efter att ha hittat en metod(äpplen vem trodde att en häst skulle göra vad som helst för sura äpplen?!:rofl:) som passar hästen och mig bra...så
används varken linor, lååång startsträcka eller ett bemanningsföretag med 3-4personer längre.
Vikten av att kunna lasta en häst själv och som är lättlastad är guldvärd.

Mvh Xoya.

Lite OT, hoppas att det är ok TS.

Min häst är inte rädd för transporten. Kan lungt stå med alla fyra på rampen och mumsa mat inne i transporten. När man väl får på henne så står hon lungt och fint. Står lungt och fint när man åker, inget stressad. Kliver lungt och fint ur när man ska av igen. Det är bara det att hon verkligen inte tänker gå på om hon inte själv vill. Lock och pock funkar inte. Atta backa och gå fram igen osv funkar inte. Backa på går inte. Linor funkar inte. Tröja över huvudet funkar inte.
När tränaren var ute stod min häst lungt och sansat och slickade av hösmulor och krafft från golvet i transporten. "Det bara att vänta ut henne" sa hon. Jo, tjena. 1½h senare stod de kvar på samma ställe.:grin:

I övrigt är min häst världens snällaste. Jag kan ha henne lös och gå ut och gå. Hon följer mig som en hund i skogen. Hon respekterar mig och min sfär (vilket hon iofs inte gjorde med tränaren).

Som ni kanske förstår så är jag smått desperat.

Förlåt för trådkapet

Jag har lite av samma problem. Kör min kuse rätt ofta, har lasttränat en hel del under hösten nu och det har gått lättare och lättare. I torsdags se klev hon på helt självmant. Men så igår var det värre än någonsin. När hon ser trailern så springer hon baklänges. Backa funkar inte, vi försökte med linor och dra in henne för hon bara VÄGRAR att sätta framhovarna på rampen. Damen springar bara brevid ut på vänster sida och resulterade i sönderslitna linor. Vi flyttade trailern och försökte rama in vänster sidan, men då stod hon bakbenen istälelt. Till sist så fick vi låna grannens gårdsplan och en bättre vägga att lasta emot. Hästen vägrade att gå i närheten av trailen. Hon fattade direkt vad som var på gång. Fick lura henne genom att gå runt så vi kom mot trailern framifrån och sedan snabbt hålla emot med en lina bakifrån. Men icke att hästen ger sig. Hon hade bara bestämt sig att hon inte skulle kliva på trailern. Vi hade en lina runt baken och efter ett tag kunde vi med gemensamma krafter få henne att förstå att hon var tvungen att kliva in. Och när hon väl ger sig så går hon in utan problem och står snällt och stilla kvar. Det tog 1,5 timme innan hon gick med på att gå in.

Vi åkte iväg till ridhus. Inga problem att lasta av. Lugn och fin i ridhuset. Och så skulle vi åka hem. Hästen förvandlas till värsta bitchen som springer baklänges. Bara detta att få henne så pass nära trailern att en longerlina skulle räcka runt rupman tog sin lilla tid. Sedan var vid 2 st som höll i linan och höll emot så hon inte kunde gå bakåt. Hästen nästan satte sig ner för att slippa sätta framhovarna på lämmen. Nu tog det väl 15 min innan hon bestämde sig för att kliva på.

Alltså hur bär man sig åt när man bara har en djävligt envis häst? Hon är inte ett endaste dugg rädd. Det har funkar hur fint med lastningarna som helst senaste månaden och hon har klivit på bara man sträckt linan på vänster sida.

Och så får hon bara för sig att totalt blåvägra kliva på trailern.

Det som är jobbigt är ju att man aldrig kan lita på att hon kliver in. Hur mycket vi än lasttränar (har haft henne i 2 år) så kommer vi tillbaka till detta hela tiden. Kan funka hur bra som helst med lastningen en period så man tror att nu har äntligen poletten trillat ner. Och så slår det till och hon är värre än någonsin.

/Lizzie

äntligen lite sunt förnuft här på buke!
jag instämmer helt på det du säger. :bow:

Min förra häst var otroligt lättlastad. Gick alltid in i transporten. Tom när hon hade fått en hovbensfraktur så hoppade hon på 3 ben in i transporten.:love:
Min nya 5 åring har varit större problem med. Vissa gånger tog det 2 timmar nästa 5 minuter. Svårt att planera när man ska börja lasta.
Tog hjälp av en jätteduktig tjej som kom ut och började träna han från marken. Hade repgrimma och båtlina. Hon sa att han har ett hårt psyke och gärna vill testa vem som bestämmer.
När hon började lasta tog det bara några minuter första gången innan han var inne. Hon lastade på och av honom flera gånger. Sista gångerna gick han bara rätt in. Jag fick även lasta honom själv och jag lyckades på första försöket.:bump::bump:
Tänkte lite för mig själv att det är nog bara när hon är här, men provade att lasta honom veckan efter och han går bara rakt in.:banana:
Det tog tjejen 2 timmar att träna min häst och kostade 300 kr. Hon säger att hon gör det för hästarnas skull och inte för att tjäna pengar.
En sådan människa är värd GULD:love:. Hon har hjälp många bekanta till mig med deras hästar och alla har varit nöjda.

Liknande trådar

Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
5 018
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 390
Senast: Legolaz
·
B
Hästhantering Vi har anmält oss till en hästorientering i vårt landskap. Det är en bit dit, tar ca 30 min å köra bil å ska transportera hästarna dit...
Svar
10
· Visningar
1 226
Senast: mackan
·
Träning Jag har länge undrat över varför min häst inte vill åka transport. Det har inte hänt någonting särskilt exceptionellt när vi har varit...
Svar
14
· Visningar
1 566
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka