Viktboots + femgång = ?

N

Norrberge

Som överskriften (nästan) lyder.

Jag ska tävla femgång nu i höst. Många använder ju boots (utan vikt) för att skydda.
På min häst känner jag att jag skulle behöva boots för de andra fyra gångarterna, bättre takt etc.
Men om jag nu skulle använda boots, skulle det ju vara klockboots, för det skyddar ju också. Men det blir troligtvis för tungt ju. Springa ett par km med vikt på hovarna...?

Så, är det ngn som använder klockboots med vikt när ni tävlar femgång? Vad anser ni om det, om inte, vad anser ni då om det?

Sv: Viktboots + femgång = ?

Jag har endast lätta skyddsboots i femgången eftersom min häst inte orkar lägga sig i pass annars. Har ett par klockor som inte väger mkt alls...

Jag vet inte riktigt vad du menar med för tungt? Om du menar att passen blir sämre (=fyrtaktigare), så kan det säkert stämma på en del hästar, men om du menar att det skulle vara generellt för jobbigt för hästen att genomföra programmet med bootsen på, då behöver nog hästen mer träning innan det är dags att tävla.....

Jag har tävlat femgång både med 225g boots och med mycket lätta skyddsboots i kombination med senskydd så att det totalt blev 250-290g. Samt helt utan boots. Det är väl upp till en själv att försöka hitta det läge som känns bäst för den häst man har, så att alla gångarterna fungerar så bra som möjligt. Det kan ju med andra ord vara både bra och dåligt med tunga boots i femgång, beroende på vilken häst man har.....

Det verkar handla om en avvägning nu, och i den sitsen finns det säkert flera. Vad vinner du mest på, att ha de övriga gångarterna mer taktrena och få passläggningar som lutar mot fyrtaktigt, eller de övriga gångarterna något försämrade med med en bra takt i passen.

Det är din situation du måste fundera över, vilka fördelar mätt mot nackdelar det innebär. Utan att för den sakens skull verka respektlös, så kvittar det hur andra tänker, du måste värdera din situation ochg för att få någorlunda gångbara råd tror jag att du måste utveckla hur gångarterna funkar var för sig.

Jag vet inte riktigt vad du menar med för tungt? Om du menar att passen blir sämre (=fyrtaktigare), så kan det säkert stämma på en del hästar, men om du menar att det skulle vara generellt för jobbigt för hästen att genomföra programmet med bootsen på, då behöver nog hästen mer träning innan det är dags att tävla.....

Ett femgånsprogram orkar hon, (min häst) men med bootsen på blir det nog jobbigare. Det är det jag inte vet hur jag ska göra med.

Det är din situation du måste fundera över, vilka fördelar mätt mot nackdelar det innebär. Utan att för den sakens skull verka respektlös, så kvittar det hur andra tänker, du måste värdera din situation ochg för att få någorlunda gångbara råd tror jag att du måste utveckla hur gångarterna funkar var för sig.

Det är väl det, jag tror att jag ska skaffa ett par lättare klockboots, har 330 g på dem jag har nu.

OJ! 330g! Det får du ju inte ens tävla med. 300g på varje ben! Så du måste köpa nya boots i vilket fall!

Oj, nej!!!!!!!! Jag skrev fel! 230 menar jag ju! :p

Ja, det blev jag själv när jag såg att jag hade skrivit fel! :p

Jag ska tävla femgång nu i höst. Många använder ju boots (utan vikt) för att skydda.
På min häst känner jag att jag skulle behöva boots för de andra fyra gångarterna, bättre takt etc.
Men om jag nu skulle använda boots, skulle det ju vara klockboots, för det skyddar ju också. Men det blir troligtvis för tungt ju. Springa ett par km med vikt på hovarna...?

Så, är det ngn som använder klockboots med vikt när ni tävlar femgång? Vad anser ni om det, om inte, vad anser ni då om det?

Äns så länge har ja bara vanliga gumma boots (har ingen anning om vad dom heter) på min häst de är nog bara 80g på dom, men dom ahr jag mest för att skydda hans ben, men ja har nu beställt top rithers boots på 280g och jag tror inte din häst ska bli trött av att ha boots runt om, bara man tränar mycket innan. bara dom inte väger över 300g, men ta ett par boots bak utan vikt och ett par med vikt fram, men de är förstårs vad de är för häst du har? om du har liten och känslig häst eller om du har en kraftig häst som orkar! Men alla hästar är ju olika så de bästa är att prova sig fram:smirk:

men de är förstårs vad de är för häst du har? om du har liten och känslig häst eller om du har en kraftig häst som orkar! Men alla hästar är ju olika så de bästa är att prova sig fram:smirk:

Höh jodu. Hon är liten, inte känslig, grov och orkar inte men hon har viljan! Men jag ska prova mej fram, som du säger! :)

På förra hästen hade jag klockor, 280 g. Blev bättre i trav, galopp och pass då, fast dock blev tölten lite sådär, gällde bara att korta ihop henne som en tok innan :idea:

Jag tävlar femgång och har gjort i två-tre år nu.
På ena hästen som jag tävlat tillochfrån under den här perioden har jag ALLTID använt blyboots, alltså boots med vikt.
Vikten har oftast legat runt 280-290gram. han är välutbildad och välidgt stark i sin pass så på honom har det inte varit några problem alls.

Den andra som ja tävlar nu, 8åriga ási, är precis i början av sin tävlingskarriär, i början när vi tränae passen hade jag bara skyddsboots på honom gför att skydda men ingen vikt eftersom han bara gick i ökad tölt.
Nu när han är mer stabil och starkare i sin pass har jag börjat använda viktboots - max 240g annars så blir han fyrtaktig (går mot tölt).

Så mitt tips är att träna hemma med tyngre boots ett tag först tills du känenr att hästen är såpass stark i passen att den kan gå pass en sträcka med dom.
Om du rider med viktboots endast för de andra gångarternas skull så kanske pasen skiter sig = inte bra poäng alls.

På mitt sto skulle jag kunna ha 280g nu som otränad, hon är en äkta passare som inte går av för hackor.. nejdå, men två-tre passläggningar hande hon gjort utan problem helt otränad med 280g. Den passviljan:love:

Dock ska man ju inte missbruka detta, och träna upp tills man är säker på att hästen klarar det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·
Islandshäst Hej! Jag undrar om det är fler än jag som använder ridboots på sina islandshästar? Alltså inte viktboots utan hela ridboots som...
Svar
17
· Visningar
3 150
Senast: Snurre
·
Islandshäst Vad har ni för mål till nästa år? Vad är det ni skulle vilja uppnå? Har ni delmål och "slutmål"? Mina mål för 2016 är att få min goding...
2
Svar
24
· Visningar
6 515
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård