Viktbärande men mkt låg?

Sv: Viktbärande men mkt låg?

Haflinger utan tvekan, har varit rasen nära på dess hemma plan i österrike.. Mycket trevliga hästar, dessutom mycket viktbärande:-).

Fjording kan vara bra också, men se då till att en riktigt bra fjording..

Min erfarenhet av haflinger är att de INTE är en lämplig barnhäst!
Men det finns undantag i alla raser =)

Mitt förslag är äldre sortens (grova) halvblod, men då är de 155 i manken, otroligt kompakta/sunda och orkar bära vuxna män. Samtidigt som man har halvblodets hjärna, och älskar småbarn. I åldern 17+ brukar man hitta dem =) De lever jävligt länge också, varför vet jag inte !

Hur många haflinger har du träffat?

Hur många haflinger har du träffat?

Jag skulle nog säga fjording. Snälla, kompakta och viktbärande.

Islandshäst är bra, beror nog på hur mycket ni vill lägga ut på hästen (pengar). För en duktig och välutbildad islandshäst kan ju kosta en del. :angel:

Haflinger har jag ingen erfarenhet av, men som sagt ; dom verkar trevliga och viktbärande.

Problemet är kanske inte att hitta en viktbärande ras (du har ju redan fått massa förslag) utan att hästen förmodligen inte kommer muskla sig sig ordentligt om den bara rids 3 ggr/veckan av en överviktig tjej som nyss börjat rida.
Se till att ha medryttare eller liknande, som kan rida hästen ordentligt.

Jag skulle säga haflinger. Väldigt fina, lugna och viktbärande. Stackars din dotter. Måste vara jobbigt.

Mitt förslag är en welsh cob sektion C. De är små som c-ponnyer men rejält viktbärande. Jag har själv ridit en utan problem med mina 176 cm och dryga 70 kilo.

Hej,

hitta en viktbärande individ. Det finns starka och svaga individer inom samtliga raser.

Kanske en arab kan passa? De är ofta i ponnymått och de flesta är viktbärande.

Det är också viktigt att din dotter tränar sin balans. Det är lättare för alla hästar att bära tung vikt i balans, än en lätt ryttare som fladdrar i sadeln.

/Cecilia :)

Jag skulle inte stirra mig blind på rasen.. Individen är det viktigaste!!

Kul att ridningen är ett träningsalternativ för henne i allafall!

Ett annat tips förutom medryttare kan ju kanske vara att hästen går att köra då kan den ju tränas så också

Anna-Carin

Glömde en sak..
Nog så viktigt!! Se till att din tjej har bekväma kläder att rida i. Me andra ord se upp för ridsår/ skav i olika former!

Anna-Carin

Det går nästan inte att på rak arm peka ut en lämplig hästras!
Jag har träffat ardennrar och bruksnorsvenskar som är nervösa och tittiga, altså långt ifrån "rastypiska" när det gäller temperamentet!
Så sådana hästar finns i alla raser och de är ju inte barnhästar fast "alla" andra hästarna i raseen förespråkar det.

Jag antar att det är ridningen som skiljer dig och din dotter åt då 3 kg inte borde märkas så tydligt?
Jag har hört att om man har bra balans blir det lättare för hästen trots vikten...

Jag tycker nog en liten kraftig ardenner borde passa bäst men det är fortfarande bra individ o temperamet som gäller förutom storleken.

Se mest till individen och inte bara på rasen tycker jag.

Haflinger känns somsagt som ett bra altanativ. Jag tycker också att en islänning skulle vara bra, det är mer att hålla reda på om hon är oerfaren, men en fyragångare kanske? Hon kanske rent av tycker det är kul med fler gångarter.

Fjording kan gå, jag har ridit flera typer av fjordingar. en mkt tunn (för att vara fjording) c-ponnyfjording och där kände jag med nästan för stor med mina 170cm, 55kg. Så det skulle ej gå. Jag har också ridit en riktigt kraftig fjording, men det var lite att jobba igenom om man säger så, nog inget för en 10-åring, skulle nog bli tungriden.

Men somsagt, se främst till individens byggnad och lynne

Jag undrar bara, varför måste hästen vara så liten som möjligt? Det är väl bättre att satsa på en häst som hon kan ha ett bra tag, hon lär ju inte bli kortare, även om man kan hoppas att vikten inte ökar så mycket (inget illa menat med det) så spelar ju längden in i framtiden också. Bygg en ramp så hon kommer upp ordentligt själv istället. Jag tycker att du ska satsa på en nordsvensk av bruksursprung, inte travnordis då dessa ofta är ganska heta. Bruksnordisar är mkt säkra på foten i skogen (ni hade väl bara mest skog att rida i?) och snälla, lugna, och inte minst, söta! Hoppas ni hittar rätt häst till din dotter, lycka till!

Se till indivden i stället för rasen. Det gäller ju att hon hittar en häst som är snäll, trygg och väluppfostrad som hon känner sig säker på och som har varit med om det mesta. En lite äldre läromästare vore väll det bästa att rekommendera :) .

Det finns många olika raser som är viktbärande fjordingar, haflinger, welsh cob, olika tinker-varianter, nordsvensk osv. Sedan brukar det ju finnas ett gäng trevliga korsningsponnyer också :) .

Leta runt bland annonser osv. och åk runt och kolla. Provrid noga, gärna flera gånger på samma häst (de flesta vill inte låna ut hästen på prov men det är förståligt tycker jag). Detta för att det verkligen ska kännas som rätt häst för er.

Sedan tycker jag ni ska välja en häst som redan är i god kondition och relativt välmusklad. Dels så ser ni att den då orkar bära upp ryttaren utan problems och sen så vet ni att hästen, när den är i full kondition och ork inte blir för stark för dottern (man har ju sett exempel där folk köpt hästar som inte varit fullt i gång och de har klarat av hästarna till en början, men när de sedan visat sitt 'rätta jag' och blivit igångsatta så blir de lite för svåra ) .

Kul att din dotter har hästintresse och att ni kan använda ridningen som en form av motionering, man anstränger sig ju mycket och hela kroppen får arbeta. Stallarbetet bidrar ju också till att man rör sig ännu mer.

Hoppas ni hittar någon trevlig individ. Lycka till :)

Men tänk, tjejen är ju bara 10 år och kanske inte så erfaren (vet dock ingenting om hennes ridvana) men då är det ju i i vilket fall som helst jätte viktigt att hon hittar en häst som passar henne just nu och de ändamål hon vill använda den till. Man ska Inte köpa sig en häst att växa i , dessa hästar kan många gånger vara för svåra, bli för starka osv. och storleken kanske gör att ryttaren känner sig osäker. Klart tjejen ska ha en ponny som andra i hennes ålder, ponnyåren ska man ta tillvara på :)

Växer hon sedan ur ponnyn oavsett om det är av skälet längd eller vikt så får hon väll sälja ponnyn och köpa en ny, trevlig stor häst i stället . Tjejen kanske heller inte har ridit så länge och inte vet exakt vilken form av ridning som hon vill utöva ännu (prommenadlunk,
dressyr, bruksridning - you name it!...)

(knapplån)

En grupp hästar har inte nämnts alls, nämligen westerhästarna, tex quarter. Inte så stora varken i mankhöjd eller rörelser, bär en vuxen och är ofta väl utbildade inte bara i ridningen utan även i hantering tex i att stå stilla och låta sig ledas utan trams.

Men tänk, tjejen är ju bara 10 år och kanske inte så erfaren (vet dock ingenting om hennes ridvana) men då är det ju i i vilket fall som helst jätte viktigt att hon hittar en häst som passar henne just nu och de ändamål hon vill använda den till. Man ska Inte köpa sig en häst att växa i , dessa hästar kan många gånger vara för svåra, bli för starka osv. och storleken kanske gör att ryttaren känner sig osäker. Klart tjejen ska ha en ponny som andra i hennes ålder, ponnyåren ska man ta tillvara på :)
QUOTE]

Nu är det så att växa sej i en häst kan man inte tala om när man väger 80 kg. Då har man en fullvuxen vikt, och det är det man måste gå efter. Visst, det finns haflingers, fjordingar och andra som tekniskt sett är ponnyhöjd, MEN, nordsvensk brukshäst är inte så mycket större och har i allmänhet mycket bättre lynne än haflingers och fjordingar har (jag VET att det finns undantag). Den enda häst i riktig ponnysize som kan bära en ryttare på 80kg är islandshäst.

Ursäkta men majoriteten av nordisar i dag är allt annat än nybörjar hästar eller för ovana ryttare...

Det beror nog på individen. Jag red kallblod överallt på egen hand när jag var 10 år utan problem. Har idag en islänning som kan vara betydligt stönigare än kallbloden om han vill, så det är mycket individuellt. Rätt häst och rätt kemi så kommer det att bli kanon.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka