Viktbärande men mkt låg?

Sv: Viktbärande men mkt låg?

Min kompis väger nog i dom krokarna (gissning) och rider Fjording i C-ponnyformat... Utan problem, blir bara bättre för varje år!

Irländska cobar brukar fixa mycket...

welsh cob
fjording
islandshäst
haflinger
tinker

kan ni tänka er att gå över ponnymått såkanske ett danskt HBL, dom är kompaktare än svenska varmblodiga ridhästar (halvblod) och hittar ni en mindre så är det alltså starhare än ett SVRh i samma mankhöjd..

kanske en korsning mellan någon starkare ponnytyp och halvblod?

tittar ni på korsningar så tänk på att hästen ska ha starka ben, kort rygg och kompakt.. :)

lycka till med hästköpet!
Mvh M

Hur lång är hon?

Det finns ingen liten ponny som är lämplig om man väger 81kg. Det är dessutom inte bara själva vikten som är problemet utan när man är såpass överviktig så har man inte samma kontroll på sin massa som en normalviktig person.

Skulle kolla på en quarterhäst då det generellt är lugna med bra fysik.

Hur lång är hon?

Det finns ingen liten ponny som är lämplig om man väger 81kg. Det är dessutom inte bara själva vikten som är problemet utan när man är såpass överviktig så har man inte samma kontroll på sin massa som en normalviktig person.

Skulle kolla på en quarterhäst då det generellt är lugna med bra fysik.

hon är 150cm men har svårt att ta sej upp på stora hästar så klart pga sin vikt .

Hej,

hitta en viktbärande individ. Det finns starka och svaga individer inom samtliga raser.

Kanske en arab kan passa? De är ofta i ponnymått och de flesta är viktbärande.

Det är också viktigt att din dotter tränar sin balans. Det är lättare för alla hästar att bära tung vikt i balans, än en lätt ryttare som fladdrar i sadeln.

/Cecilia :)

hon har en jättefin balans på hästryggen o fladdrar inte runt alls .
men inte en arab i mitt stall ,,den skulle frysa i hjäl är jag rädd *S*
våra hästar går på lösdrift utan täcken året om ..

Det går nästan inte att på rak arm peka ut en lämplig hästras!
Jag har träffat ardennrar och bruksnorsvenskar som är nervösa och tittiga, altså långt ifrån "rastypiska" när det gäller temperamentet!
Så sådana hästar finns i alla raser och de är ju inte barnhästar fast "alla" andra hästarna i raseen förespråkar det.

Jag antar att det är ridningen som skiljer dig och din dotter åt då 3 kg inte borde märkas så tydligt?
Jag har hört att om man har bra balans blir det lättare för hästen trots vikten...

Jag tycker nog en liten kraftig ardenner borde passa bäst men det är fortfarande bra individ o temperamet som gäller förutom storleken.

ja , hon är visserligen duktig o sitter bra men ändå ett barn .
min lilla häst tolererar inte henne på ryggen annars hade hon fått den :s
menm min häst klarar inte av minsta lilla skänklar , henne har jag ridit in som jag vill ha en häst ,,bara på känsla.
o när min dotter sitter upp och håller om henne med benen då blir hon skitarg ..det är en lite väl pigg för en liten tjej.
ja om jag ändå kunde hitta en dvärg ardenner som var skitseg så hon fick jobba som fan det vore guld!"

Det går nästan inte att på rak arm peka ut en lämplig hästras!
Jag har träffat ardennrar och bruksnorsvenskar som är nervösa och tittiga, altså långt ifrån "rastypiska" när det gäller temperamentet!
Så sådana hästar finns i alla raser och de är ju inte barnhästar fast "alla" andra hästarna i raseen förespråkar det.

Jag antar att det är ridningen som skiljer dig och din dotter åt då 3 kg inte borde märkas så tydligt?
Jag har hört att om man har bra balans blir det lättare för hästen trots vikten...

Jag tycker nog en liten kraftig ardenner borde passa bäst men det är fortfarande bra individ o temperamet som gäller förutom storleken.

ja , hon är visserligen duktig o sitter bra men ändå ett barn .
min lilla häst tolererar inte henne på ryggen annars hade hon fått den :s
menm min häst klarar inte av minsta lilla skänklar , henne har jag ridit in som jag vill ha en häst ,,bara på känsla.
o när min dotter sitter upp och håller om henne med benen då blir hon skitarg ..det är en lite väl pigg för en liten tjej.
ja om jag ändå kunde hitta en dvärg ardenner som var skitseg så hon fick jobba som fan det vore guld!"

Har hittat en nu !
Tack för alla tipps iaf !
Det blev en mkt grov haflinger på 145cm och 650 kilo :)
Att han varit cirkus häst är ju sen bara ett plus för mamma att jobba med :)

Finns säkert haflinge som är en riktig familje häst, men många av dem testa och kan bli rätt så busiga om de märke att de kan slippa undan, samma med fjordingar, bara utav mina egna erfarenheter....

ingen bild på underverket? :)

låter iallafall som att ni hittat rätt häst, lycka till!! :idea:

Åh, en cirkus häst, skulle jag med vilja ha:love:

Grattis och lycka till!

Jag skulle satsa på en fjording! Dom e helt underbara ,kan dock vara starka men köp en lite äldre. Annars en haflinger eller Tinker. Alla är velldigt mysiga hästar som gärna strosar omkring i hagen ;)

Är absolut för araber, man ser ju inte sällan (spec inom western) araber som lungt bär stora karlar på 90+ kg...

Är absolut för araber, man ser ju inte sällan (spec inom western) araber som lungt bär stora karlar på 90+ kg...

90 Kg, är inte det lite mkt för en arab!? Den kasnke klarar av det, men det är knappast bra för ryggen.

kl
haha hörrni den här tråden är typ ett år gammal:p dessutom hade hon ju redan hittat en häst:)

Lycka till med hästen!

Senast ändrad av en moderator:

Om hon tycker att en tinker är tung så är inte en ardenner något alternativ, inte ens en liten ardenner. Nordisarna är inte helt lämpliga heller - även om jag tycker att det är världens bästa hästras. Men de är alldeles för starka för en 10-åring. Samma sak gäller egentligen fjordingarna.
En lung och snäll islandshäst är bättre, kanske en fd turhäst. De brukar vara lugna och lättridna.
Basjkir kan också vara ett alternativ, eller förstås haflingern som också är stabila och lätthanterliga.

Håller med där, dock är haflinger överlag inga barnhästar heller.

Jag röstar för en vänlig islandshäst i kraftigare modell.

EDIT
Oj, gammal :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka