Sv: vikt?

Är du intresserad av vad den faktiskt väger eller vad den bör väga?

Vad den faktiskt väger kollar du enkelt genom att mäta omkretsen bakom manke/armbåge, gångra den med två och gånger längden från bogspets till höftknöl. Dela sedan produkten med 8900 och du får en riktigt hyfsad uppskattning av vikten.

Är du intresserad av vad den borde väga (alltså om den nu är över-/underviktig) så kan du avgöra det genom att kolla vilket hull den har för det är ju egentligen bara det som är intressant - alla hästa är ju individer. Men om man kollar på vad en arab i den storleksordningen BRUKAR väga så beror det på hur långa de är. Ofta är de ju inte lika långa som tex halvblod och därför går det inte att jämföra med halvblod på 160 cm. Min arab är 156 cm och rätt kort och han väger mellan 375 och 400 kg. Enligt måttband som man kan väga med så väger han 410-420 kg men de tar ju inte hänsyn till en kortare hästtyp. Min häst är ca 105 cm från bogspets till höftknöl och ca 180 i omkrets. Låt oss säga att din är 5 cm längre och 10 cm rundare då väger den ca 450 kg.

/Camilla

vill veta vad den ska väga.
då han är för fet.
och självklart kommer jag titta på hullet.
Men jag tycker de är svårt att uppskatta hur mkt i kg de är kvar att gå ner.

:)

tack för svaret

Min syrras foderarab i ungefär den storleken vägde runt 500 kg om jag kommer ihåg rätt.
Köp ett sånt där mått band som man mäter runt magen hur vikten är. Stämmer ju inte exakt men jag tycker man får ett bra humm om vikten.

som sagt.
jag vet vikten på honom..
vill veta vad han ska väga.

Han är
e:Red baron
u: Gaia
ue:Hadban blue

Inte så mycket polsk i honom som hos Nogaar med andra ord!

Tycker också han är lagom som han är nu..lite mer muskler på honom så är han jättefin men de kommer väl...
Tack så jättemycket för allt snällt!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 091
Senast: Anna-Bella
·
Samhälle Hur ska vi komma tillrätta med detta problem? Unga människor, ej straffmyndiga, begår grova brott. Jag tänker att förebyggande åtgärder...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
3 920
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 768
Senast: Roheryn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka