vikt på unghästryttaren

H

harry

Jag har en liten undran... Vet inte om just min fråga tagits upp, ursäkta isåfall. Vi har en ung kille på 4 år som bara är lite riden.Jag undrar om man kan sätta gubben på honom (han är ganska tung men van) :angel: Det känns som det är fel, vad tycker ni.det blir ju isåfall inga långa turer som ni vet. Snarare 10 min kanske sen utökas det :banana:

Sv: vikt på unghästryttaren

En fyraåring rider man ju oftast inte mycket innan de ställs av till vila igen. Sen beror det ju på häst och hur pass musklad den är. Om hästen inte är i god kondition är det kanske bättre att sätta gubben på en annan häst så länge.

Nej det går inte för den är så liten :d Nej men jag får väl rida båda då :love: Jag bara tänkte om gubben kunde ha hjälpt mig,skulle behövt lite stöd bara,en del jag pratat med säger att ja ja de rider ju stora karlar på island. men jag vet inte om det gäller unghästar :confused: Är det ingen mer som kan tycka till ;)

Jag kan inte tänka mig att de stora karlarna på island överlämnar all inridning till de små tjejerna :angel:. Tar ni det bara lungt och fint fungerar det förmodligen, men det gäller att läsa av hästen också och inte begära mer än den klarar.

Vi har en ung kille på 4 år som bara är lite riden.Jag undrar om man kan sätta gubben på honom (han är ganska tung men van) Det känns som det är fel, vad tycker ni.det blir ju isåfall inga långa turer som ni vet. Snarare 10 min kanske sen utökas det

Ja inte anlitade jag någon lättare ryttare till min unghäst när den reds in, visserligen var han 5 år då men ändå. Enda gången jag anlitat någon lättare än mig själv, är när hästen skall komma igång efter en lång konvalecens. Fast det varade i sammanlagt 10 dagar, sen vågade de inte rida pållan längre för att hon blev för pigg. :D

Ja anser att en frisk häst skall kunna klara av så korta ridturer även med en något tyngre person, med en ökning succesivt efter hästens förmåga och kapacitet.

Tid är väldigt viktig i dessa sammanhang, tar man hänsyn till den bör det inte vara några problem.

Min ungvalack får nu sadel o träns på sej, och jag har suttit upp två gånger, några få minuter. Han ska bli 4 nästa år, så jag har börjat lite smått. Åker över till honom några gånger o gör små saker. Så länge han tycker det är roligt, fortsätter jag.

När jag satt upp första gången stod han med bakbenen brett isär o höll balansen. Går på 72 kg, jag. Andra gången promenerade han runt på eget bevåg, utan problem, i god balans.

Ska inte börja rida förrän nästa år, enbart småsaker nu, balansträning o uppsittning, träna kommandoord, göra små tricks.

Jag håller med flera tidigare talare; visst skall en unghäst kunna gå kortare svängar med en något tyngre ryttare. Det hänger ju mycket mera på ryttarens balans ä vikt!
100 kg välbalanserad ryttare är lättare för hästen än 80 kg "potatissäck".

/Malin

Tar du det bara lugnt så går det säkert bra. Ett upplägg som Balderums kan kanske passa eftersom han är så ung?!

Håller med! men ett bra tips är att arbeta hästen mycket innan. man kan muskla genom arbete från marken och varför inte ta med som handhäst?

Eftersom du verkar försiktig så tror jag säkert att du kan avgöra vad som är tillräckligt för din unghäst.

lycka till!

Hej på er och tack för hjälpen, men idag satt jag upp och ramlade av :banana: Gubben fick gå bredvid och ha grimskaftet och jag bara satt (hade förståss tyglar)och han ledde runt mig :) Då började han och hoppa men det var liksom ingen fara men sen blev många hopp s å till sist åkte jag i backen :rofl: Jag satt upp igen bara för att .... och sen hoppade jag av och det fick vara bra. :) Men sen då hur ska jag gå vidare? Ska sägas att jag även longerade först.

Bind fast unghästen som handhäst i en stadig ledarpålle. Kort så unghästen inte kan resa sig. Lär den sedan att följa ledarpållen och lyda kommandon för fram och stanna. Då behöver du en medhjälpare bakom som puttar på och en ledarhäst som biter i mulen om unghästen försöker gå förbi :D Upprepa med sadel med stadigt handtag. När du sedan sitter upp, se till att den som har KOLL och som kan styra ekipaget är den som har ledarpållen och ryttaren på unghästen bara behöver hålla sig fast (till varje pris). Sluta INNAN unghästen börjar bråka.

Det är INTE bra att unghästen lär sig att den är starkare än både den som leder och rider :eek:

Svarten (min gamla ledarvalack) har "ridit in" de flesta av mina unghästar, även "omöjliga projekt". :bow:

Men de allra flesta flockfostrade och respektfulla hästar bockar faktiskt INTE.

Klistrar in en text om just hur hästen bär ryttare:skriven av K.W

Hästen är egentligen inte uppbyggd för att ridas på. Ryggen är t ex utformad för att kunna bära upp den tyngd som hänger under ryggraden i form av hästens kropp och bukens innehåll. Däremot är hästen inte konstruerad för att kunna bära upp en tyngd som placeras ovanför hästens ryggrad. När man trots detta placerar en ryttare på hästens rygg så händer i regel två saker; dels ökar belastningen av hästens framben och dels sänker hästen ryggen för att komma bort från ryttarens tyngd. Både den ökade belastningen av hästens framben och sänkningen av ryggen kan leda till allvarliga skador hos hästen. Om vi nu nödvändigtvis måste använda hästen för ridning så är det därför vår skyldighet att lära hästen hur den ska använda sin kropp för att inte ta skada av att ridas. Det kallar vi för att formge hästen.

För att hästen under lång tid ska kunna användas som ridhäst utan att få belastningsskador måste den lära sig att välva sin rygg och bära upp ryttaren, samt att flytta över vikt från frambenen till bakbenen. Hästens rygg påverkas både av hur hästen håller sitt huvud och hals och av hur hästen har sitt bäcken.

När jag rider in hästar jobbar jag dem själv, lösa i en round pen.
Jag vill då att hästen ska se allt jag gör, när jag sitter upp.
Du måste få hästen att tycka det är ok med ryttare på ryggen, den ska kunna stå still hela tiden, tills du ber den att gå fram. Jag vill alltid att hästarna ska fråga mig -nu då? då är de så pass vana vid ryttare sitter på dem och då kan man börja skritta runt dem och lära dem stanna, gå igång och svänga. Grunderna måste sitta innan man går vidare!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 162
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17