vikt på hippofoder och havre?

A

Annapanna

Någon som vet hur många dl ett kilo hippo alfa är.
Hur månda dl är ett kilo havre ungefär.?
Tacksam för svar, min våg är lite missvisande på små volymer.
 
Sv: vikt på hippofoder och havre?

havre är en liter ett kg,hippo alfa är jag inte säker på, är det det man ger till fölston/tävlingshästar? om det är det så är det samma som havre. om jag kommer ihåg rätt
 
Sv: vikt på hippofoder och havre?

När jag vägde min havre blev 1 liter 6,5 hg. Alfan liksom basic väger 8 hg/liter.
 
Sv: vikt på hippofoder och havre?

För mig är 12,5 dl hippo alfa 1kg.

Havren kan väga olika i olika partier beroende på hur pass rensad den är, min havre väger 600g/liter dvs 1 kg havre är ungefär 2 liter...
 
Sv: vikt på hippofoder och havre?

Du bör väga upp just DITT foder, för det kan skilja.

Jag har t.ex. vägt upp havre till 1,6 liter/kg ett år, andra gånger kan det vara lite tyngre. Havre som väger 1kg/liter har jag aldrig stött på...

Hippo Alfa är garanterat något tyngre än havren, men nu minns jag inte hur mycket. Det var ett par år sedan jag använde Alfa.
 
Sv: vikt på hippofoder och havre?

pinky skrev:
Du bör väga upp just DITT foder, för det kan skilja.

Håller med, havren kan ju skilja en hel del. Jag har en foderskopa med våg på och det tycker jag är bra! :)
 
Sv: vikt på hippofoder och havre?

jag ska köpa mig en ny bra våg, har bara inte möjlighet att ta mig ner till stan förrens på måndag så jag ville få ett hum om vikten innan...
 
Sv: vikt på hippofoder och havre?

Beror ju på om havren är hel eller krossad. Hel havre brukar ha en vikt på 0,5 kg/l och krossad 0,25 kg/l, men som någon påpekade så kan det skilja mkt mellan olika foderpartier. Vad gäller hippo alfa så väger 1 l ca 0,6 kg.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 883
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 321
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 808
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp