Sv: Vikt och tjock häst
Som svar till fia08, så kan jag absolut säga att detta påverkar hennes rörelsemönster. Det syns tydligt både i trav, tölt och galopp att magen hindrar henne.
Det är något vi också diskuterat om i stallet, just det här med att hon kanske får i sig för lite protein och att det kanske är därför hon äter halm. Vi ska tillägga mer hö så småningom. Men min oro ligger i att: "vad säger att hon kommer sluta trycka i sig halm, när hon får mer hö". Annars tycker jag att halm absolut är kanon eftersom att hästarna har något att göra om dagarna. Jag är inte helt säker, men jag tror vi har havrehalm just nu.
Som svar till saraandersson. Vi använder främst linfröolja och linfrökaka eftersom det ska vara positivt för hästens hårrem. Dock följde jag strömmen när jag ingick i denna foderstaten. När jag läste om de olika typerna av foderna läste jag också att dessa kan ha laxerande effekt på hästen. Detta kan kanske också förklara varför hennes avföring är lite löst. Ett annat problem vi också haft. Har fått råd om att använda Quick Fix för detta. En annan fråga till dig är hur du hade gjort med sadel på en ung häst? Det är ju rätt ultimat att sadeln ska ligga på rätt plats, vilket verkar var omöjligt med lånesadeln jag har.
Jag tror absolut att det är halmen som har hindrat hennes viktnedgång.
Som svar till Arwen. Jag förstår tankesättet med att vänta till våren. Det är ju så att islandshästar kan har en tendens att gå upp något på vintern. Jag vill gärna vill få henne grundinriden till innan vintern. En bomlös sadel är ju något att fungera på, hade den bara suttit på rätt plats på henne så hade jag varit nöjd. Så mycket funderingar.. Man blir ju tokig! Kul att du tycker att måttbandet stämmer rätt så bra. Vi mätte hennes vikt bara för att få en bil av vad hennes vikt kan vara.
Ainasoja, hon är svenskfödd.
Kul med många svar. Jag får många tankeställare. Det är framförallt kul att läsa om vad er häst väger till förhållande av mankhöjd. Hoppas på fler svar och funderingar.