Vikt för Shetlandsponny

Sv: Vikt för Shetlandsponny

Börjes har en av sveriges allra bästa selar till bra pris, nämligen idealselen från holland...så till börjes kan man åka utan bekymmer. Det som däremot bekymrar mig är din rätt att här förkasta erfaret körfolk. Baksele och draglinor ingår i en körutrustning, det är inget frivilligt. Jag trodde vi kommit förbi det här stadiet, men kanske är det någon sorts "Murphys lag" som gör det gällande att någon måste ta den lasten att förespråka okunskap/kunskap om att baksele och svängel inte är ett obligatorium?

Vid trav, med nätta små bräckliga sulkys, fastspända skaklar i däckeln och rakt fram och inga tvära inbromsningar eller starter, så funkar en travsele skapligt. Faktum kvarstår ändå att hästen drar en vuxen mans vikt med magskinnet...kolla på trav-TV i slowmotion..

Sätt därtill fast en rockard, speedcart och lägg in ett nerförslut eller uppförslut och du har en häst som måste ta din vikt med manke, armbåge, magskinn, och svansrot. Alternativt dra dig uppför med magen, låst av bröstan som sitter fast i ett par fasta skaklar.

Någon härinne tolkade, och insåg att i varje steg hästen tog så rörde sig linan fram och tillbaka och behövde den friheten för att kunna dra människan i pulkan. den friheten kan man aldrig få när amn med en skitsele eller travsele låser fast hästen i skakeln. Om den inte är rekad..

ut och jämför. Jag har jobbat inom travet så helt "fartblind" är jag inte.

Pust, att det ens ska behövas påminnas om att detta är ett KÖRforum..

Du har inte en susning...trots att du jobbat "inom travet". Undrar varför de inte vill ha dig kvar där med all din kunskap:angel:

Långbrösta fungerar alldeles utmärkt till rockard och inte faen drar de med magen! Och du; ÄVEN på ett körforum får man ha andra åsikter och erfarenheter än de du har:idea:

Jag har aldrig hittat någonting av kvalitet på Börjes ö h t men ser att du ofta propagerar för dem så det är kanske där du hittar dina förträffliga selar?

Du är välkommen till mitt stall för att titta på min sele, som Börjes är återförsäljare för. När kan du komma?

du är inte bara okunnig, du är dessutom otrevlig med...vad vet du om att jag inte stannade inom travet. Har INTE fått gå ofrivilligt en endaste gång, utan handlar om mitt eget samvete och nattsömn. Jag har haft oturen att hamnat hos tre proffstränare vars hästfilosofi inte stämmer överrens med varken djurskyddslag eller min egen "lag".
man får gärna ha olika åsikter, men kanske inte sprida felaktiga åsikter gång på gång?? Syftar till jeeves. Risken är att tom mindre kunniga än du tror att man kan köra rockard utan baksele o svängel, vilket flertalet i sverige tyvärr redan gör. Hästar är mycket tålmodiga djur.

Nu avslutar jag för min del, jag tror att folk numera både sett, läst och förstår att din syn på selar inte hör till skolkörning.
Du är förresten välkommen hem till mig, (flyttar kanske till skåne snart) och köra lite häst med både travsele och skolkörningssele (bröstsele) för att uppleva skillnaden. Jag har full uppsättning.
Jag har även en Idealsele från Börjes, som jag både tävlar körning med och är fortfarande nöjd med. Den kan du få klämma på.

Jo tack, jag har sett hur du brukar "kräka" av dig på travfolket med dina påståenden och jag tycker det är på tiden att du får svar på tal på dina märkliga påståenden om missförhållanden.

Din "lag" behöver nödvändigtvis inte vara den "rätta", men det kanske du inte har förstått eller funderat över någon gång.

Jämför jag med kvaliteten på travutrustningen jag har med det som finns hos Börjes och Hööks så är de sistnämnda inte mycket att hänga i julgran, eller det kanske man skulle göra - så har man ju någon nytta av dem... Jag tror nog att jag kan bärga mig från att "klämma" på selen.

En sak till, det behöver definitivt inte finnas de motsättningar mellan skolkörning och trav som du gärna vill få fram. Forumet är inte heller bara till för de redan invigda, även andra får yttra sig:eek:

Jo men nog f-n har jag råkat ut för travfolk som undrar hur i allsin dar jag kan vilja köra hästen med loksele.... en bra loksele med väldigt ordentligt tilltagen däckel och väldigt ordentlig baksele var det dessutom.

Många gånger ger travselen tämligen dålig draglinje, vilket kan fungera vid lättare körning men är inte optimalt på något vis.
Vid tung-dragning där du behöver en väldigt kort och brant draglinje är travselen riktigt dålig...

I många fall har dessutom travselen inte någon ordentlig däckel utan mest bara en stoppad skinnlapp, vilket även existerar på alltför många både bröstselar och lokselar men jag har inte sett en enda riktigt bra däckel på en travsele.

En ordentlig däckel borde vara ännu viktigare om man kör med travsele än annars då man ofta har väldigt högt anspända skaklar vilket gör att mycket framåt riktade krafter hamnar som krafter som trycker hästen nedåt hellre än att kunna tas upp av en baksele.

Enda fördelen som jag kan se med en travsele är att den är lätt att bära med sig, men eftersom jag inte är handikappad så klarar jag ju faktiskt av att sela t.o.m. med gamla arméselar utan att stupa.

Nu ska man inte se detta som ett allmännt påhopp på travfolket, dom är bra på sitt sätt... sen kan man ju även ha åsikter om vad mycket travfolk gör i munnen på hästen, men det är en diskussion för en annan dag.

Jeeves: om du har så mycket emot oss som håller på med skolkörning och det är bara travkörning som är det enda rätta varför håller du då inte till på ett travforum. Du kan inte direkt ha mycket att hämta här där ingen har förstått hur fantastiskt bra trav är oavsett vad som disskuteras...

snigelfarmor: Jag har varit med i en del travstallar och inte reagerat direkt över att selarna skulle vara farliga iofs. har jag inte direkt kunnat något om selar innan, men jag har aldrig sett skav eller sår efter selarna. Borde man inte göra det om nu selarna sitter så ofantligt dåligt??? Bara nyfiken....

Då har du inte sett en travsele för där ska det finnas ett järn i däckeln inte någon j-la skinnlapp som du påstår. Då har du nog sett en sele från Börjes el liknande...

Jag har dessutom endast pratat om att köra med rockard inte något annat.

JAG har inget emot annan typ av körning det är däremot mycket folk inom sk skolkörning som verkar ha ont av travet.

Detta är ett forum för körning vilket mig veterligen även innefattar hobby/motionskörning med rockard? Travforum inriktat på trav som tävlingsform, eller?

Förstår inte varför man är så rädd för andras åsikter på forumet, det kan ju inte ENBART vara en klubb för inbördes beundran eller att alla ska tycka som Snigelfarmor eller andra "auktoriteter" här.

jag är absolut ingen auktoritet, bara en som vågar säga precis vad jag tycker, förhoppningsvis grundat på lite erfarenhet och kunskap. Härinne finns det massor av mera rutinerade kuskar som alla vet att man inte kör utan draglinor o baksele om man ska köra rockard.

Vad gäller travsele har jag själv använt den till rockard, maratonträning etc innan jag hade råd att köpa en riktig körsele. Så jag vet alla för och nackdelar med den tack.

Det kräver mycket ombyggnad innan man ger sig ut med rockard och travsele.=kunskap som många inom travet inte vill ha uppenbarligen om det är som du säger. Bland annat behövs det broms eller baksele, svängel på rockarden, att man lossar skaklarna från däckeln och låter dem löpa fritt så att hästen kan trava ordentligt. Ett REJÄLT däckelunderlag då en rockard ska ha ett tryck på 5-10 kg på däckeln för att skaklarna ska ligga stilla i trav o galopp. Travdäcklar är gjorda för att vagnen ska ha bakvikt, med andra ord hamnar största tyngden under magen..

Jämför tryckvagn som alltid har trissor. Många norrländska travtränare har alltid trissor på sina speedcarts, ett föredöme! har även sett vissa skånska travtränare använda det, och jag hoppas fler och fler inser fördelarna med att hästen drar vagnen med bringan istället för med magskinnet.

jag tycker du har fastnat i travet, prova någon gång at köra klassiskt istället så ska du se att nya dörrar öppnas för dig. Kanske rent utav en ahaupplvelse?

*kunde inte låta bli...alltid kul med travfolk på körforumet. Man kanske skulle gå in på trav och fördöma uppkäken lite.. *småler*

JAG har inget emot annan typ av körning

det verkar så då du helt förkastar grunderna inom skolkörningen. dvs. utrustning som är väl tillpassad för hästen. Ja du kanske borde uppsöka ett forum där de travintresserade håller till.

Jämför jag med kvaliteten på travutrustningen jag har med det som finns hos Börjes och Hööks så är de sistnämnda inte mycket att hänga i julgran, eller det kanske man skulle göra - så har man ju någon nytta av dem... Jag tror nog att jag kan bärga mig från att "klämma" på selen.

Men snälla, de är ju återförsäljare och inte tillverkare av selarna. Börjes är återförsäljare till många bra märken :) och kvalitén blir inte sämre pga att Börjes är återförsäljare till prylarna.

Jag blir besviken på att du inte vill komma och se med egna ögon vilken sele Snigelfarmor menar. Du är mer än välkommen till "mitt" stall för att se min Ideal-sele. Jag finns i NV-Skåne och det är bara att skicka ett privatmeddelande så kan vi bestämma mer.

Nu var det ju inte avsaknaden av järn i travdäckeln jag vände mig emot... utan att dom ofta enligt min uppfattning är för klent dimensionerade för de krafter som kan komma att överföras till hästen den vägen, i synnerhet med avsaknad av baksele eller vid avsaknad av draglinor.

Även med draglinor via trissor som existerar i trav-världen så får du ofta en bruten draglinje som tillsammans med skaklarna på en rockard bildar ett y varvid en hel del "onödiga" krafter kommer att verka på däckeln pga anspänningen i travselen.

Däckeln är en väldigt viktig del på en sele, i synnerhet om man ska dra tungt, och man bör ställa lika höga krav på däclen som på en sadel. Jag skulle även påstå att det inte bara är travselar som har underdimensionerade däcklar, det finns även gott om dåliga sådana på många lokselar och bröstselar också.

Titta på däckeln till den klassiska arméselen, där kan man tala om ordentligt tilltagen däckel ! Föredömligt !

Och... det var ursprungligen tal om att köra vagn med fullvuxna bakom en shettis.
Även om shettisar är väldigt starka små hästar :love:, så är detta än större last för shettisen än vad en travkusk i en rockard är för en stor häst.

Sammantaget så kan jag inte med bästa vilja i världen rekommendera någon att köra en shettis med fullvuxna i rockard bakom anspänd med travsele, travselen håller helt enkelt inte måttet.

P.s. jag har i mitt liv mer intresserat mig för körning av arbetshästar än skolkörning, men faktum är att folket som håller på med skolkörning har mycket bättre anspänningar än vad travfolk för det mesta verkar ha.

Senast ändrad:

i det stora runda kan man säga att en häst orkar dra sin dubbla vikt och det är snålt pålagt, de orkar mer igentligen..
Och sen är ju shettisen världens starkaste häst i förhållande till sin storlek så du behöver inte oroa dig!
Det förstås så ska väl hästen vara tränad till det oxå men när den är det så kan man ställa så höga krav..

Det finns ett gammalt rekord gjord av en shettisvalack.
Ännu har ingen slagit det men det dröjer nog inte så länge,
Shettisen som utförde rekorden blev 36 år gammal och var 92 cm hög i mankhöjden.
Han drig 1500kg i över en mil. Det är lika mycket som en ardenner drar på sitt bruksprov.
Shettisen bar även en vuxen karl på 90 kilo i fyra dagar i svår teräng.
Man kan säga så här, många människor förädlar sina djur för mycket, nu säger jag inte att alla ska slänga sig upp på sina shettisar. Rätt träning samt utfodring ger starkare djur, det kommer alltid att vara så oavsett vad folk har för avsikter. Lika farligt är det att slänga sig upp på en otränad shettis som en otränad halvblodshäst.
Ha det alltid i åtanke.

JAG har inget emot annan typ av körning det är däremot mycket folk inom sk skolkörning som verkar ha ont av travet.

Jeeves gör ett inlägg om att hon inte förkastar travets utrustning och genast har hon 5 användare emot sig.

Det talar sitt tydliga språk!:rofl:

Det är väl inte travets utrustning som sådan, den är det säkert inget fel på, men en travsele fungerar inte att t.ex. köra maraton med (som ju ingår i skolkörning) eller skogskörning, på samma sätt som en loksele (som jag anser vara den bästa selen) inte skulle vara så optimal vid trav ;)

Om lokselen är vi 100% överens!:D

Det var dom gamla stepptakterna i mig som kom fram lite bara...:angel:

vad kul det låter. har du tips på några klubbar i trakten av södra södermanland som sysslar m shettiskörning? vi sk just komma igång, eftersom barnen börjar växa ur henne ridmässigt?

KL o TK

Tänkte bara fråga lite okunnigt vad en svängel, och trissor är för något och hur de ser ut/fungerar? Ni verkar ju veta.. :3

Liknande trådar

Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 916
Senast: Cambrie
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 463
Senast: Cilva
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka