Vikt för Shetlandsponny

Sv: Vikt för Shetlandsponny

Svängeln är den "stång" som sitter på fram på vagnen (under skacklarna) som man fäster draglinorna i (dom linor som hästen drar vagnen med). Den svänger fram och tillbaka med hästens bogrörelser så det inte blir stumt.

OK..som jag misstänkte :) Tack för svaret!
Och trissor?

istället för svängel och på travvagnar. Linor går genom rullar som sitter fast i vagnens skaklar, sen går linorna fram till en kortbrösta och på så sätt drar hästen lite lite i vagnen istället för med bara magskinnet. Travet börjar fatta :)

Intressant det här!
Är nybliven fodervärd åt shettistös och letade förstås reda på ett körforum för att lära mig mer!
och vad finner jag? trist ton och bitska inlägg...:confused:

Nåja, alla svarar ju inte på samma vis!

Jag är en tung kvinna och känner inte alls att shettisen(107 cm) har några problem med att dra mig i rockarden...när jag läser om era erfarenheter känner jag mig än mer säker på att hon klarar det!

Till vintern ska vi prova att låta henne dra hem lite ved från skogen, ska bli spännande att se denna lilla dam i sådant arbete!:banana:

En shettis klarar av att dra rätt mycket i förhållande till sin kroppsvikt. Ska man tävla strävar man att få ett så lätt ekipage som möjligt, även om ponnyn orkar dra mycket är det bäst att hålla sig runt 200-250 kg.

Jag tävlar själv med min shettis på 107 och just nu drar hon mig+groom+rockard (50+50+55 = 155kg) Vi har planer på att köpa den nya maratonvagnen från Tidaholm och den väger 105kg vilket jag tror hon klarar utan problem, då hamnar hon på 205kg

Vill man att ponnyn ska gå lätt och ledigt i dressyren så tänk på att inte hänga på alltför mycket bakom. Och i maraton vill man ju ha så lätt som möjligt just för att få fart och explosivitet.

När vi myser runt på vintern i släde drar hon mycket mer men hon blir segare och tar det mycket lugnare. Man märker att hon orkar men tappar energi.

Oj, så snurrigt det här blev:o det jag menar är att ska du bara hobbyköra så kan du ha lite tyngre men ska du tävla så "jaga kilona" så presterar ponnyn bättre.

Intressant det här!
Är nybliven fodervärd åt shettistös och letade förstås reda på ett körforum för att lära mig mer!
och vad finner jag? trist ton och bitska inlägg...:confused:

Nåja, alla svarar ju inte på samma vis!

Jag är en tung kvinna och känner inte alls att shettisen(107 cm) har några problem med att dra mig i rockarden...när jag läser om era erfarenheter känner jag mig än mer säker på att hon klarar det!

Till vintern ska vi prova att låta henne dra hem lite ved från skogen, ska bli spännande att se denna lilla dam i sådant arbete!:banana:

Var det riktat till mig?:confused:

Ha så kul med din shettis :D

Hej igen...väcker den här tråden lite...;-)
har nu kört min lilla fodertös för första gången och är jätteglad! Otroligt pigg och följsam liten häst!
Har tömkört henne en hel del och det har varit nyttigt för oss båda, på så sätt har hon lärt sig lyssna och jag har lärt känna henne väl.
Nu med rockard bakom var hon piggare men fortfarande lydig!
Vad gäller utrustningen har jag tur då det finns en loksele till henne. Tyvärr utan baksele, det ska vi ordna fort! Tyvärr har inte rockarden svängel med linor heller...kanske går det att ordna...
Nån med ideer och förslag på vad man ska tänka på??

Jag har inga tävlingambitioner med henne...däremot är jag dressyrfantast och brinner för att få hästen att röra sig optimalt framför vagnen!

Min kritik angående den bryska tonen var inte allvarligt menad...bara ett sätt att påtala att man kan fundera på hur ens inlägg "låter" i andras ögon innan man trycker posta.

Hur som helst, shettisköring rules!!

Visst är det många som får tips och råd här inne.Ibland ironiska inlägg mot en eller flera specifika användare men det brukar lösa sig med tiden. Men så blir det ju på forum som är till för att vädra åsikter inom en speciell gren.Alla kan ju tack och lov inte tycka likadant.

Visst är det roligt med körning,själv kör jag hellre än rider.
Man ska komma ihåg att inte ta åt sig av eventuella ironiska inlägg,man får vara lite som en gås mao.

Liknande trådar

Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 916
Senast: Cambrie
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 694
Senast: Hedinn
·
Körning Vår ardennervalack är 5 år gammal och vi har kört honom regelbundet sedan 2,5 års ålder. Regelbundet för vår del har handlat om 3 dagar...
Svar
18
· Visningar
3 463
Senast: Cilva
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 305
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka