Flera som jag varit kontakt med som haft hästar som varit agressiva påstår ofta att det kommer från den eller den bakom i stammen, dock tycker jag att man utomlands för en annan diskussion, iallafall när det gäller tävlingshästarna. Där diskuteras kapaciteten framför temperamentet (är min uppfattning iallafall), men i sverige kan det ofta vara tvärtom, man söker en hingst till ett sto som först och främst ska lämna bra temperament. Givetvis är det inte alltid så här, men se bara här inne på buke hur många "temperamenttrådar" det finns!
Något annat när det gäller temperamentet som jag retar mig på är att många skyller sin hästs dåliga sidor på tidigare ägare, jag fick senast häromdan erfara detta då ägaren till en häst jag hade fram tills för ett år sedan hörde av sig och ville veta om jag trodde att hästen blivit illa behandlad tidigare(eller kanske tom av mig
), om den varit "agressiv", bakskydd, m m. Förklarade då att den hästen var en av de trevligaste jag haft, sålde den end. pga den inte hade kapacitet nog för mina tävlingsambitioner, men den hästen var lugn, trygg, supersäker i all hantering (lasta, sko, klippa, trafik, tävling, ALLT). Kände såklart att hon inte trodde mig riktigt, men tydligen har något blivit fel mellan henne och hästen och nu ska den säljas, och hon ansåg att alla dess dåliga sidor berodde på tidigare ägare. Och det stämmer absolut inte.
Har du ngn erfarenhet av detta, för jag tycker på nåt vis att det hänger ihop lite med temp.diskussionen, kanske är det just den här typen av hästägare, som "överdriver" och hittar eller skapar fel på helt normala hästar och som sedan bortförklarar sin dåliga hästhantering med antingen dåliga gener eller dåliga erfarenheter från tidigare ägare?!?
Och tyvärr kanske det är just den sortens människor jag ofta stöter på, och därav mina ibland cyniska kommentarer och fördomar om vissa hästmänniskor.