J
Jeeves
Sv: Viket foder skulle ni ge till en häst som ska bygga muskler?
Instämmer
Instämmer
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ett bra hö tillsammans med en bra foderstat med en energi/protein kvot på 6 (sporthästar) och en Ca/P kvot på ca 1,5.
Fråga ett. Vad väger din häst? Normalhull? Vad har du för värden på ditt hö?
Fast havre har vi ju redan nämnt är mindre lämpligt, eftersom det är en fånghäst
Min häst har normalhull, han e jättefin förutom att det saknas muskler på ryggen och baken. Ja vad kan han väga exakt men kanske 700kg. E en stor fjording på 150 i manken.
Han får just nu 1dl havre idag och jag tror de skulle kvitta egentligen. Han fick förut 4dl om dagen men märkte aldrig något med fång på honom, men visst små mängder, var mest ute efter att få lite enerig hos honom.
En fjording på 150 cm kan aldrig vara i rätt vikt på 700 kg. Det är mer än mitt GROVA lite småfeta halvblod på 172 cm vägde under konvalecens... Grymt lätt att överskatta vikten.jäklars vilken tung en!
Okej, vikt 700 kg, Grupp Ett (Kallblodiga hästar, oföädlade ponnyer)
Underhållsbehov:
energi: 68 MJ/dag
protein: 6 x 68 = 408
Jag räknade på det hon trodde var vikten. För att se om hon kanske insåg själv att den var lite överskattat tung, när vi kom till själva mängderna=)
Nej, jag är väl medveten om att man ska räkna på "målvikten" eller på den vikten man tror ett föl ska ha i vuxen ålder.
Min häst har normalhull, han e jättefin förutom att det saknas muskler på ryggen och baken. Ja vad kan han väga exakt men kanske 700kg. E en stor fjording på 150 i manken.
Även måttband får man ta med en nypa salt.Köp ett sånt där viktmåttband som finns i hästsportbutiker så får du iaf en fingervisning. Skulle tro att du gissat ungefär 200 kilo fel. De fjordingar jag mött bruakr väga mellan 450 och typ 550 kilo skulle jag tro. Din är ju ganska stor så kanske att den väger 550 kilo eller uppåt 600. Men det är mkt för en fjording.
Jag räknar utefter en bok vi använder som studiemedel i skolan.
Den så kallade kvoten SMRP/MJ kan nog vara ett hjälpmedel för en hästfodrare på så sätt att denne tänker på att en häst behöver både protein o energi och inte bara en viss mängd foder.
Men det blir lätt fel om man utgår ifrån en kvot i sin foderberäkning och tänker att om hästen behöver en viss mgd MJ så blir det automatiskt en viss mgd protein som behövs.
Vi kan ta 2 extrem fall som exempel. Om fjordingen i exemplet verkligen vägde 700 kg så behövde han banta ca 250-300 kg. Då är det rimligt att lägga energitillförseln under hans behov för sin matchvikt. Om man då strikt går efter en kvot blir proteintillförseln för låg. Då kan inte alla de enzymer som behövs för att processa allt överskottsfett bildas. Bantningen blir en utdragen process med en sannolikt mkt trött häst.
Om vi å andra sidan tänker oss en mager häst som kanske behöver dubbla underhållsmängden av energi för att gå upp i vikt. Om den hästen också får dubbla behovet av protein blir det en energimässigt oekonomisk gödning. Visserligen blir en del av överskottsproteinet också energi men det går också åt energi, salt och vatten i den processen.
Det är mer konstruktivt att göra som Forest Autumn säger, räkna ut hästens proteinbehov för sin klass, sedan tänka efter om hästen är lättfödd/bensinsnål eller tvärtom och bestämma MJ utifrån det. Lättfödda hästar kommer då att landa på en hög kvot och svårfödda på en låg. Behovet av byggstenar varierar mkt mindre än behovet av energi mellan individer och raser. HH