Viket foder skulle ni ge till en häst som ska bygga muskler?

Sv: Viket foder skulle ni ge till en häst som ska bygga muskler?

Instämmer:)

Ett bra hö tillsammans med en bra foderstat med en energi/protein kvot på 6 (sporthästar) och en Ca/P kvot på ca 1,5.

Fråga ett. Vad väger din häst? Normalhull? Vad har du för värden på ditt hö?

Min häst har normalhull, han e jättefin förutom att det saknas muskler på ryggen och baken. Ja vad kan han väga exakt men kanske 700kg. E en stor fjording på 150 i manken.

Fast havre har vi ju redan nämnt är mindre lämpligt, eftersom det är en fånghäst ;)

Han får just nu 1dl havre idag och jag tror de skulle kvitta egentligen. Han fick förut 4dl om dagen men märkte aldrig något med fång på honom, men visst små mängder, var mest ute efter att få lite enerig hos honom.

jäklars vilken tung en!

Okej, vikt 700 kg, Grupp Ett (Kallblodiga hästar, oföädlade ponnyer)
Underhållsbehov:
energi: 68 MJ/dag
protein: 6 x 68 = 408

Tillägg för arbete:
Lätt arbete: tävlinagr, lätt. lätta arbetspass, longering, nybörjarlektioner, "promenad"-ridning, och lätta körturer mindre än tre timmar. Långsamträning
+25% av underhåll
68 x 1,25 = 85
408 x 1,25 = 510

Medelhårt arbete: tävling, lätt till msv. intensiva träningspass, lektioner på högre nivå, rid och körträning i terräng eller i längre arbetspass.
+50% av underhåll
Samma uträkning här från underhållet.

Ca i fodret
700kg
Underhåll: 28
Lätt arbete: 32
Medel: mellan 32 och 52

P i fodret
700kg
Underhåll: 20
Lätt: 23
Medel: mellan 23 och 37

Ca/P kvoten bör ligga på ca 1,5

Ingen unghäst här va? Annars blir det tillägg för det =)

Min häst har normalhull, han e jättefin förutom att det saknas muskler på ryggen och baken. Ja vad kan han väga exakt men kanske 700kg. E en stor fjording på 150 i manken.

Mitt halvblod är 1.63 och väger straxt under 600 och då är han fet. Om din fjording på 1.50 väger 700 så måste den vara elefantrund!

Han får just nu 1dl havre idag och jag tror de skulle kvitta egentligen. Han fick förut 4dl om dagen men märkte aldrig något med fång på honom, men visst små mängder, var mest ute efter att få lite enerig hos honom.

Du kan inte räkna på deciliter. Måste gå efter vikt.

jäklars vilken tung en!

Okej, vikt 700 kg, Grupp Ett (Kallblodiga hästar, oföädlade ponnyer)
Underhållsbehov:
energi: 68 MJ/dag
protein: 6 x 68 = 408
En fjording på 150 cm kan aldrig vara i rätt vikt på 700 kg. Det är mer än mitt GROVA lite småfeta halvblod på 172 cm vägde under konvalecens... Grymt lätt att överskatta vikten.

Sen kan du ju inte räkna på att den ska behålla den vikten om hästen är överviktig.

Jag räknade på det hon trodde var vikten. För att se om hon kanske insåg själv att den var lite överskattat tung, när vi kom till själva mängderna=)

Vårt halvblod på ca 160 i manken väger ca 530 kg.
Och halvblodet på 186 cm i manken väger 770 kg, vilket är rimligt för hans storlek och kroppstyp.

Nej, jag är väl medveten om att man ska räkna på "målvikten" eller på den vikten man tror ett föl ska ha i vuxen ålder.

Jag räknade på det hon trodde var vikten. För att se om hon kanske insåg själv att den var lite överskattat tung, när vi kom till själva mängderna=)

Nej, jag är väl medveten om att man ska räkna på "målvikten" eller på den vikten man tror ett föl ska ha i vuxen ålder.

Jag tycker att det borde vara en risk att hästen får för lite proteiner om man har en för tjock häst och räknar som du gör.
Dvs om du tar målviktens energibehov och multiplicerar det med en kvot.
Det är klart att man ska hålle nere energimängden om hästen är för tjock. Men jag hade gett lite mer proteiner beräknat på en högre vikt än målvikten.
Nu har jag nog tappat bort mig i de senaste trådarna så det är kanske inte aktuellt för ts häst.

Jag räknar utefter en bok vi använder som studiemedel i skolan.

Betfor är ingenting jag har blivit rekommenderad att ge min fånghäst eftersom att det innehåller socker och grejer. Det finns många färdiga foder, müsli och liknande som ska vara bra, annars rekommenderar jag att googla på olika fodersorter. Jag försökte hitta en sida som jag läste om näringsinnehåll och grejer för ett tag sen. Jag PM:ar den om jag hittar den igen, det var riktigt intressant.

Köp ett sånt där viktmåttband som finns i hästsportbutiker så får du iaf en fingervisning. Skulle tro att du gissat ungefär 200 kilo fel;). De fjordingar jag mött bruakr väga mellan 450 och typ 550 kilo skulle jag tro. Din är ju ganska stor så kanske att den väger 550 kilo eller uppåt 600. Men det är mkt för en fjording.

Jag skulle ge ett bra hö, 7-10 klio beroende på vad det är för värden på det. Sedan skulle jag lägga till lite lucern eller linfrökaka om det är proteinfattigt, plus kanske lite avsköljd betfor. Hur många kilo/hekto det blir av allt får du kolla efter beroende på hur proteinrikt eller energirikt ditt hö är.

Köp ett sånt där viktmåttband som finns i hästsportbutiker så får du iaf en fingervisning. Skulle tro att du gissat ungefär 200 kilo fel;). De fjordingar jag mött bruakr väga mellan 450 och typ 550 kilo skulle jag tro. Din är ju ganska stor så kanske att den väger 550 kilo eller uppåt 600. Men det är mkt för en fjording.
Även måttband får man ta med en nypa salt.

De flesta formler och annat verkar vara byggda för "normalbyggt halvblod" ungefär. Vi mätte alla hästar i stallet med olika metoder och åkte och kontrollvägde några stycken i olika storlekar och modeller. Formlerna och måttbanden var väldigt säkra på just halvbloden och ponnyerna i lite smäckrare modell medan de grövre hästarna slog det väldigt galet på.

Ett vägtips är om man har en soptipp i närheten med bilvåg: Åk och väg bil och tomt släp. Lasta hästen och åk och väg igen. Räkna mellanskillnaden, det är vad hästen väger!

Håller med dig helt och hållet. Vi använde oss av formel 2, som vid ett fördjupningsarbete 1997 vid SLU hippologutbildningen av Anna Cederström-Hallsson visade sig vara ett av de mest fördelaktiga och måtten kan tas utan medhjälpare.
Men det är ändå bara grova mått.

Den så kallade kvoten SMRP/MJ kan nog vara ett hjälpmedel för en hästfodrare på så sätt att denne tänker på att en häst behöver både protein o energi och inte bara en viss mängd foder.

Men det blir lätt fel om man utgår ifrån en kvot i sin foderberäkning och tänker att om hästen behöver en viss mgd MJ så blir det automatiskt en viss mgd protein som behövs.

Vi kan ta 2 extrem fall som exempel. Om fjordingen i exemplet verkligen vägde 700 kg så behövde han banta ca 250-300 kg. Då är det rimligt att lägga energitillförseln under hans behov för sin matchvikt. Om man då strikt går efter en kvot blir proteintillförseln för låg. Då kan inte alla de enzymer som behövs för att processa allt överskottsfett bildas. Bantningen blir en utdragen process med en sannolikt mkt trött häst.

Om vi å andra sidan tänker oss en mager häst som kanske behöver dubbla underhållsmängden av energi för att gå upp i vikt. Om den hästen också får dubbla behovet av protein blir det en energimässigt oekonomisk gödning. Visserligen blir en del av överskottsproteinet också energi men det går också åt energi, salt och vatten i den processen.

Det är mer konstruktivt att göra som Forest Autumn säger, räkna ut hästens proteinbehov för sin klass, sedan tänka efter om hästen är lättfödd/bensinsnål eller tvärtom och bestämma MJ utifrån det. Lättfödda hästar kommer då att landa på en hög kvot och svårfödda på en låg. Behovet av byggstenar varierar mkt mindre än behovet av energi mellan individer och raser. HH

Om man bantar 300 kg på en 150 cm hög fjordhäst som uppskattningsvis väger 700 kg så får man en väldigt mager fjordhäst. Hade du sagt 200-250 kg så hade jag kunnat hålla med, men ett kallblod på 150 cm ska inte väga 400 kg.

Visst, jag missade att den var 150 (grannens fjord är 138 hade väl den i tankarna) . Självklart ska man gå efter rimlig vikt till storleken. Men principen är den samma för det. HH

Den så kallade kvoten SMRP/MJ kan nog vara ett hjälpmedel för en hästfodrare på så sätt att denne tänker på att en häst behöver både protein o energi och inte bara en viss mängd foder.

Men det blir lätt fel om man utgår ifrån en kvot i sin foderberäkning och tänker att om hästen behöver en viss mgd MJ så blir det automatiskt en viss mgd protein som behövs.

Vi kan ta 2 extrem fall som exempel. Om fjordingen i exemplet verkligen vägde 700 kg så behövde han banta ca 250-300 kg. Då är det rimligt att lägga energitillförseln under hans behov för sin matchvikt. Om man då strikt går efter en kvot blir proteintillförseln för låg. Då kan inte alla de enzymer som behövs för att processa allt överskottsfett bildas. Bantningen blir en utdragen process med en sannolikt mkt trött häst.

Om vi å andra sidan tänker oss en mager häst som kanske behöver dubbla underhållsmängden av energi för att gå upp i vikt. Om den hästen också får dubbla behovet av protein blir det en energimässigt oekonomisk gödning. Visserligen blir en del av överskottsproteinet också energi men det går också åt energi, salt och vatten i den processen.

Det är mer konstruktivt att göra som Forest Autumn säger, räkna ut hästens proteinbehov för sin klass, sedan tänka efter om hästen är lättfödd/bensinsnål eller tvärtom och bestämma MJ utifrån det. Lättfödda hästar kommer då att landa på en hög kvot och svårfödda på en låg. Behovet av byggstenar varierar mkt mindre än behovet av energi mellan individer och raser. HH

Håller med dig. Men har man inte räknat foderstater i sitt liv kan det vara svårt. Därför är kvoten 6 en bra fingervisning för en sporthäst för att sedan bygga vidare på.

Har ett måttband någonstans, kan kolla.. men han e 151cm för att vara exakt så de e inte nån liten fjording. Men visst kanske e 700 för mycket... men de kan vi ta reda på.

Har börjat ge honom lite luzern nu, men vad ska jag ge till? många skriver linfrökaka, vad e de?

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 923
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar