Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fibergi är ett fodermärke, finns i flera olika varianter.
Fibergi innehåller också melass. Jag skulle inte fpdra med det.
Vill du prompt ger betfor, skaffa speedibeet. Sväller på någraminuter och är avsockrat. Godkänt för fånghästar.
Lucern hack typ green power, som inte innehåller melass utan soja olja skulle jag också ge. Även det är bra för fånghästar.
Om hästen är tunn se till att få upp den i hull först. Jag har aldrig lyckats sätta muskler på en häst som inte har bra hull. Då menar jag inte att du ska göda din häst tills den blir fet, eftersom din får fång. Men åtminståne se till att grundhullet är bra till att börja med.
Och bort med havre. Bort med spannmålsbaserat foder överlag.
Havre är UNDERSKATTAT! Personligen har jag fått absolut bäst resultat av havregiva, betydligt bättre än många helfoder.
Lucern fick en av ponnyerna i vårt stall fångkänning av så det vet jag inte riktigt varför man talar sig så varm för. Jag har aldrig fått en fångreaktion på havre däremot.
Men som sagt, är det hull du vill se=byggsten för muskler så är havrekross utmärkt.
Det är mina erfarenheter.
Havre är UNDERSKATTAT! Personligen har jag fått absolut bäst resultat av havregiva, betydligt bättre än många helfoder.
Lucern fick en av ponnyerna i vårt stall fångkänning av så det vet jag inte riktigt varför man talar sig så varm för. Jag har aldrig fått en fångreaktion på havre däremot.
Men som sagt, är det hull du vill se=byggsten för muskler så är havrekross utmärkt.
Det är mina erfarenheter.
Det jobbiga är när man har ett för bra hö, en häst som varit "avställd" i 5 veckor och har tappat nästan allt SAMT är överviktig..
Krubbskrammlet består av betfor varje dag och müsli de dagar han rids (förutom b-vit, vitlök och linfrö dagligen).. Hur gör man då?
Det där var inte riktigt med sanningen överensstämmande.
Halm innehåller ca 5 Mj energi däremot innehåller det inget protein. Att ge halm till en häst som redan är fet skulle inte jag göra då det bara resulterar i mer fett.
Till ursprunsfrågan. Jag skulle ge en häst med desa förutsättningar ett grovfoder med bra värden och sedan kompletera med vad som behövs för den enskilda individen. Tänk på att kvoten 6 är ett generellt värde som tyvärr inte fungerar på alla hästar. Vissa hästar behöver betydligt över denna kvot för att se vettiga ut medans andra verkar klara sig på mindre.
Min dam tillhör de som behöver högre kvot och hamnar kvoten på 6 så ser hon milt utryckt för djävlig ut. Detta är något man får lära sig om varje enskild individ.
Den ponnyn som fick det av lusern måste fått i sig för mycket protein i allmänhet. Lusern är ett superb grovfoder komplement till ett proteinfattigt hö.
Jag antar att du inte menar att den fick fång av för mkt proteiner. Det är det nog inte ngn som tror på längre.
Nej. Men det är ju ingen som riktigt vet vad det beror på. Kan ju vara en bidragande orsak. För mycket foder? För hastiga foderbyten? Jag tror inte att det var lusern i sig som gjorde så den fick känningar.
Istället för hö, köp lite halm Innehåller ingenting men din häst får den mängd grovfoder den behöver. Vad du ger som komplement beror litegrann på höet.