Viket foder skulle ni ge till en häst som ska bygga muskler?

Sv: Viket foder skulle ni ge till en häst som ska bygga muskler?

Fast havre har vi ju redan nämnt är mindre lämpligt, eftersom det är en fånghäst ;)

Vem säger att havre är mindre lämpligt till fånghästar? Skulle ex vis Fibergi vara bättre, eller lucern, som så många propagerar för?

Fibergi är ett fodermärke, finns i flera olika varianter.

Fibergi innehåller också melass. Jag skulle inte fpdra med det.

Vill du prompt ger betfor, skaffa speedibeet. Sväller på någraminuter och är avsockrat. Godkänt för fånghästar.

Lucern hack typ green power, som inte innehåller melass utan soja olja skulle jag också ge. Även det är bra för fånghästar.

Om hästen är tunn se till att få upp den i hull först. Jag har aldrig lyckats sätta muskler på en häst som inte har bra hull. Då menar jag inte att du ska göda din häst tills den blir fet, eftersom din får fång. Men åtminståne se till att grundhullet är bra till att börja med.

Och bort med havre. Bort med spannmålsbaserat foder överlag.

men på en häst som inte har fång så är alltså havre bra? för visst ger det lite fett att bygga muskler på?

Fibergi innehåller också melass. Jag skulle inte fpdra med det.

Vill du prompt ger betfor, skaffa speedibeet. Sväller på någraminuter och är avsockrat. Godkänt för fånghästar.

Lucern hack typ green power, som inte innehåller melass utan soja olja skulle jag också ge. Även det är bra för fånghästar.

Om hästen är tunn se till att få upp den i hull först. Jag har aldrig lyckats sätta muskler på en häst som inte har bra hull. Då menar jag inte att du ska göda din häst tills den blir fet, eftersom din får fång. Men åtminståne se till att grundhullet är bra till att börja med.

Och bort med havre. Bort med spannmålsbaserat foder överlag.

Om det INTE är en fånghäst, vad förutom ett bra ensilage, ska man ge för att få upp i hull? havre? ngt bättre?

Det jobbiga är när man har ett för bra hö, en häst som varit "avställd" i 5 veckor och har tappat nästan allt SAMT är överviktig..
Krubbskrammlet består av betfor varje dag och müsli de dagar han rids (förutom b-vit, vitlök och linfrö dagligen).. Hur gör man då?

Svarar flera:

Betfor kan man ge en fånghäst, men blötlägg rejält och skölj bort melassvattnet i durkslag, då har du bara de nyttiga fibrerna kvar med långsam energi. Betfor är ca hälften så dyrt som Speedibeet och Kwikbeet!

Havre kan vara olämpligt för fånghästar pga av att det innehåller mycket stärkelse (snabb energi), stärkelse bör undvikas till fånghästar.

För att få upp hull på en häst kan man ge tex rapsolja om foderstaten redan innehåller tillräckligt med protein, havre kan man också ge för att få upp hull.

Konvalescenten som tappat allt (muskler antar jag) och dessutom blivit tjock (fet), har troligtvis fått för lite protein och för mycket energi under vilan.

Lucern är bra för att det innehåller mycket protein i förhållande till energi, innehåller ingen stärkelse, köper man lucern utan tillsatt melass innehåller den inte så mycket snabb energi heller. Lucern innehåller mycket kalk som anses vara positivt för magen på fånghästar och magsårshästar. Lucern är dessutom ett grovfoder, ger man pelleterad lucern tror den att den får kraftfoder så det fungerar mycket bra som krubbskrammel som många tydligen vill ge sina hästar. Lucernens protein har en mycket hög smältbarhet!

Kvarnbyfoder har ett energifoder som innehåller väldigt lite stärkelse och är havrefritt, Derby heter det, kan vara ett alternativ om man vill ha hull och ork. Det är dock ganska dyrt.

Havre är UNDERSKATTAT! Personligen har jag fått absolut bäst resultat av havregiva, betydligt bättre än många helfoder.

Lucern fick en av ponnyerna i vårt stall fångkänning av så det vet jag inte riktigt varför man talar sig så varm för. Jag har aldrig fått en fångreaktion på havre däremot.

Men som sagt, är det hull du vill se=byggsten för muskler så är havrekross utmärkt.

Det är mina erfarenheter.

Havre är UNDERSKATTAT! Personligen har jag fått absolut bäst resultat av havregiva, betydligt bättre än många helfoder.

Lucern fick en av ponnyerna i vårt stall fångkänning av så det vet jag inte riktigt varför man talar sig så varm för. Jag har aldrig fått en fångreaktion på havre däremot.

Men som sagt, är det hull du vill se=byggsten för muskler så är havrekross utmärkt.

Mina erfarenheter är att alla inte kan äta havre.. Travarna fick nästan exakt lika mycket mat som de andra (ca 35 st) 4kg havre varje dag och ett kg betfor. Vissa stissade för ett löv, vissa inte. Som sagt, alla kan inte äta havre. Korn möjligtvis, men inte havre.

Ett bra hö tillsammans med en bra foderstat med en energi/protein kvot på 6 (sporthästar) och en Ca/P kvot på ca 1,5.

Fråga ett. Vad väger din häst? Normalhull? Vad har du för värden på ditt hö?

Det beror helt på dina värden på höet. Lågt energiinnehåll i höet? Då passar nog havre ganska ypperligt.

Den ponnyn som fick det av lusern måste fått i sig för mycket protein i allmänhet. Lusern är ett superb grovfoder komplement till ett proteinfattigt hö.

Senast ändrad:

Det jobbiga är när man har ett för bra hö, en häst som varit "avställd" i 5 veckor och har tappat nästan allt SAMT är överviktig..
Krubbskrammlet består av betfor varje dag och müsli de dagar han rids (förutom b-vit, vitlök och linfrö dagligen).. Hur gör man då?

Istället för hö, köp lite halm:) Innehåller ingenting men din häst får den mängd grovfoder den behöver. Vad du ger som komplement beror litegrann på höet.

Det där var inte riktigt med sanningen överensstämmande.
Halm innehåller ca 5 Mj energi däremot innehåller det inget protein. Att ge halm till en häst som redan är fet skulle inte jag göra då det bara resulterar i mer fett.

Till ursprunsfrågan. Jag skulle ge en häst med desa förutsättningar ett grovfoder med bra värden och sedan kompletera med vad som behövs för den enskilda individen. Tänk på att kvoten 6 är ett generellt värde som tyvärr inte fungerar på alla hästar. Vissa hästar behöver betydligt över denna kvot för att se vettiga ut medans andra verkar klara sig på mindre.
Min dam tillhör de som behöver högre kvot och hamnar kvoten på 6 så ser hon milt utryckt för djävlig ut. Detta är något man får lära sig om varje enskild individ.

Det där var inte riktigt med sanningen överensstämmande.
Halm innehåller ca 5 Mj energi däremot innehåller det inget protein. Att ge halm till en häst som redan är fet skulle inte jag göra då det bara resulterar i mer fett.

Till ursprunsfrågan. Jag skulle ge en häst med desa förutsättningar ett grovfoder med bra värden och sedan kompletera med vad som behövs för den enskilda individen. Tänk på att kvoten 6 är ett generellt värde som tyvärr inte fungerar på alla hästar. Vissa hästar behöver betydligt över denna kvot för att se vettiga ut medans andra verkar klara sig på mindre.
Min dam tillhör de som behöver högre kvot och hamnar kvoten på 6 så ser hon milt utryckt för djävlig ut. Detta är något man får lära sig om varje enskild individ.

Okej, luddigt svar. Det jag menade var att det inte innehåller några stora mängder utav någonting och att man kan ge mycket mer utav halmen utan att det händer någonting. Att man kan ersätta en del hömed halm som komplement om höet är "för bra". Hästen måste få i sig grovfoder. Ca 1 kg ts / 100 kg häst. Och vanligt torrhö innehåller 84% ts.

Kvoten 6 är ett värde man bör sträva efter. Jag tror mer det handlar om vilket foder man ger som når upp till målen. Vissa behöver mer, ja. Digivande, dräktiga och unghästar i huvudsak. Visserligen finns det undantag och detta är ju bara "grovskisser" som jag tycker man borde testa med först. Sedan se (ca 3 månader) om den kanske inte byggde muskler, eller om den fortfarande var tjock eller kanske blev för smal? Och efter det agera med någonting annat.

Senast ändrad:

Den ponnyn som fick det av lusern måste fått i sig för mycket protein i allmänhet. Lusern är ett superb grovfoder komplement till ett proteinfattigt hö.

Jag antar att du inte menar att den fick fång av för mkt proteiner. Det är det nog inte ngn som tror på längre.

Jag antar att du inte menar att den fick fång av för mkt proteiner. Det är det nog inte ngn som tror på längre.

Nej. Men det är ju ingen som riktigt vet vad det beror på. Kan ju vara en bidragande orsak. För mycket foder? För hastiga foderbyten? Jag tror inte att det var lusern i sig som gjorde så den fick känningar.

Nej. Men det är ju ingen som riktigt vet vad det beror på. Kan ju vara en bidragande orsak. För mycket foder? För hastiga foderbyten? Jag tror inte att det var lusern i sig som gjorde så den fick känningar.

Även om man inte helt har lyckats visa ett samband mellan ngn fångframkallande faktor som ex för mkt intag av fruktan, stärkelse eller insulinresistens så är nog forskarna ganska säkra på att det inte beror på proteiner i alla fall. Jag tror inte att det finns ngn teori om hur det skulle gå till. I alla fall inte att det skulle vara ngt vanligt.

Årets skörd var usel när det gällde proteinhalt, perfekt på energisidan. Ponnyn som fick fång av lucern hade det året ett ypperligt hö i mina ögon, medelvärde på protein och energi=EJ mkt proteinrikt hö så din teori där spricker.

Det du däremot kan hävda är att du har andra erfarenheter än jag.

Jag spekulerade bara. Du skrev ingenting om hövärdena.

Håller med dig om årets hövarden, oftast fruktansvärt jobbiga att räkna på ur proteinsynpnkt. Därför tyckte jag det var konstigt att du skrev att den fick det av lusern.

Nåja, finns inte jätte mycket rätt eller fel när det gäller foder. Är en hel vetenskap och det beror på individerna i huvudsak.

Istället för hö, köp lite halm:) Innehåller ingenting men din häst får den mängd grovfoder den behöver. Vad du ger som komplement beror litegrann på höet.

Har ingen möjlighet att ge halm.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 923
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka