Viker in öronen vid hälsningar?

Sv: Viker in öronen vid hälsningar?

Hej! Jag vill inte slåss. Är inte farlig. Hunden gör sig "liten" och ofarlig.

Tänk motsatsens till när en kaxig hund hälsar. Blåser upp sig, svansen i vädret, reser ragg, huvudet högt och öronen toppade. Med andra ord så stor och respektingivande som möjligt.

Den talar om att den är snäll och vänligt sinnad och vill dig inget illa! Kan vara lite underkastelse också.

Jag känner folk som tror det är som när hästar lägger öronen platt bakåt, dvs ett ilsket varnande! Och som blir arga "tillbaka" på hunden, som då lägger bak öronen ännu mer för att visa sin vänliga avsikt, och så fattar människan ännu mindre och blir arg och.... Ja det är ledsamt.

Hunden berättar att den är snäll och/eller lekfull! Jag brukar kalla det "snäll-öron" :)

Haha! Min hund gör likadant, trodde hon va ensam om att göra så ;) gör din alltid så eller bara vid nått särskilt tillfälle?

När Billy är glad och buslekig med en annan hund lägger han nästan öronen i kors i nacken :D :rofl:

Haha! Min hund gör likadant, trodde hon va ensam om att göra så ;) gör din alltid så eller bara vid nått särskilt tillfälle?

Hon gör ofta så - antingen med ett eller med båda öronen. Främst om hon hälsar på pensionärer (gamlingar gör henne superglad) eller folk hon gillar extra mycket:) Hon har även släktingar som gör så.

Ailus öron blir obefintliga när han är glad :D

"Vanliga" öron

Ett gladöra, det andra har inte hunnit ner än, ignorera den övriga mongominen ;)

*kl*

Min tant var extrem när hon blev glad :p Hon drog bak öronen så långt att de nästan krockade med varandra.
97267_1330903804.jpg

Såhär fånigt kunde det se ut från sidan när hon hoppade runt och var glad:
82290_1312145662.jpg

Dotter Wesper gör såhär när hon hälsar på Wahidah (och andra hon tycker om):
35741_1345118490.jpg

Bjuder på ett stycke "snäll-öron" jag med, en hund som egentligen har framåtliggande vippöron (Typ over-size colleöron).

431424_10150719785551413_841341870_n.jpg

Jag brukar kalla honom "flärpörat" för han flärper med öronen mest hela tiden när han visar sig snäll. Framåt, bakåt, åt sidorna, ett åt varje håll :D

Sista bilden där är klassiska snäll-öron för mig :) Devil gör precis så, fast han viker även örontoppen dubbel och lite utåt. Öron är söta :love:

Halvt OT

Låt någon filma dig och din hund när du kallar in den på ett avstånd av typ 20-30meter. Filma från sidan, så du får händelsen i profil.
Alla har ett socialt spel med öron och svans när de närmar sig och går in i din "privata sfär". Det är skitkul att se!

Älskar när min hund gör så också. Men snor tråden lite, min hund gör även så ibland när vi tränar att gå fint. Hon drar rättså mycket (har gjort en tråd om det och fått mkt svar så tränar på det), betyder det då att hon är underlägsen? Rädd? eller bara lyssnar bakåt för hon gör så även fast hon går bakom mig och inte alltid :P

jv1ahu.jpg
Hon har även dem ibland ännu mer "ihop" så de nästan överlappar varandra.

Halvt OT

Låt någon filma dig och din hund när du kallar in den på ett avstånd av typ 20-30meter. Filma från sidan, så du får händelsen i profil.
Alla har ett socialt spel med öron och svans när de närmar sig och går in i din "privata sfär". Det är skitkul att se!

Det där ska jag försöka få till någon gång :D Jag har mest filmat när vi leker osv, men det vore absolut kul att ha med även inkallningar!

Liknande trådar

Hundhälsa Säkert en korkad fråga, men jag måste kolla 😁 Hon har sitt andra löp nu, hon är 15 månader, löpt runt 10 dagar, första dagarna har vi...
Svar
2
· Visningar
525
Senast: movi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 863
Senast: Tantan
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 177
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka