Vighet hos travare!

Jessica1987

Trådstartare
Idag fick jag träffa en massa hästar för första gången när vi skulle träna på böjprov. (utbildar mig till djursjukvårdare)
En sak som vi upptäckte var att alla var väldigt viga i sina leder, man kunde böja hoven långt över armbågen på en del av dem.
Alla var travare.

Så nu är jag lite nyfiken.
Är det nån här som vet nått om varför travare är mer viga i lederna än andra hästsorter?
(heter det sorter? raser?)

Sorry jag är ingen hästmänniska direkt.. =))

Men tacksam för svar är jag =) Eller diskussion kanske?

Sv: Vighet hos travare!

Att travarna (varmbloden) är rörligare i lederna har jag aldrig tänkt på men däremot att halvblodshästar är stelare i lederna...:smirk:
Vad det beror på har jag ingen aning om.

Sv: Vighet hos travare!

Enligt min erfarenhet är travare och islänningar generellt sett rörligare än övriga hästraser. Vissa Irish Cob jag har stött på har också varit extra rörliga.
Gemensamt för travare och islänningar är ju att de har anlag för pass och tölt, och de IC jag stött på som har varit lika rörliga har varit "gångartsförvirrade", och gärna hamnat i passgång.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Ridning Hej Jag är en av de som inte har ekonomi till varken att köpa eller hålla häst. Men jag har ändå drömmar och ambition att komma till...
Svar
13
· Visningar
2 091
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: bellala
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 805
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025