B

BabieBus

Senaste veckorna har min lilla bus börjat lukta jäkligt illa i munnen. vet att hon inte har världens bästa tandkvalitee, och var och tog bort tandsten på henne för precis ett år sedan. har försökt att titta, men jag ser tyvärr inte så mycket, ska försöka kolla med någon slags lampa ikväll. Är inte helt hundra på hur tandsten egentligen ser ut, och även om jag inte hittar något, bör jag ta med kisse till vetrinären i alla fall? Hur ofta tar man bort tandsten på katter? Någon tips för att undvika framtida tandsten. Hon har fått ett enzympasta Bucacat att äta, men jag vet inte riktigt om det hjälper så mycket...:confused:

Fick ju en chock idag av hur illa det luktar nu när hon tuggade i sig en skinkbit, huu..:crazy:

Sv: Vidrigt

Jag tycker du bör ta katten till vet oavsett om du hittar något eller inte. En frisk katt luktar inte apa i munnen.

En del katter kan man behöva ta bort tandsten på en gång om året när dom väl börjat få det... så ta kisse till vet. :)

Nu har vi besökt vetrinären, kisse skötte sig exemplariskt:) Allt är borta nu ;)

Hur går det till när man tar bort tandsten på katter? Har sett att våra har börjat få lite gul/bruna tänder längst bak i käken, antar att det är sten?

Jag är inte 100% insatt i hur det går till, men man har en pennformad sak med en liten metallgrej ute i änden. Genom denna går ultraljud som man "skrapar" bort tandstenen med. Överlåter nog ett bättre svar till någon av de riktiga djursjukvårdarna här på Buke....

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 974
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 750
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30