Vid ridning av starka hästar

O

oonly

Jag har ridit på ridskola sedan 4 år tillbaka, och många av ridskolans hästar är väldigt starka och hårda i munnen. Detta är säkert ett vanligt problem bland just ridskolehästar, men jag skulle uppskatta några tips om hur jag får dem mjukare i munnen och hur man bäst får "kontroll" på starka hästar så att man inte sitter och försöker sänka tempot och hästen bara rusar på!

Sv: Vid ridning av starka hästar

Hej!

Jag jobbar på ridskola och har insett att många av våra elever tycker hästarna är jättestarka och bara ligger i handen hela tiden.

Det jag gör när jag rider är att för det första inse att jag inte kan kräva att hästen ska "gå på tygeln" innan häst faktiskt tar mina hjälper. Det andra jag gör är att inte erbjuda hästarna det stödet dom vill ha. Med en mjuk hand och många övergångar- där man ger eftergift så fort hästen gjort rätt får man de flesta... eller alla faktiskt, att tids nog inse att de måste bära sej själva och dessutom lyssna.

Detta går dock inte alltid på bara några sekunder, utan man kan få kämpa både en och flera lektioner med det.

/ Lavinia, som även fått kämpa mycket med detta på sin egen häst.

Du slappnar av i handen själv och håller inte emot minsta lilla, sedan börjar ju rida med sätet och vikt istället för att rida med handen.

Alla hästar är starka, det gäller att komma överens med hästen om att den ska lyssna på ryttarens hjälper, mitt tips till dej är att rida på långa tyglar till att börja med och rida med sätet, hästen kommer att bli mäkta förvånad över att ryttaren inte sitter och drar den i munnen och kommer efter hand att bli väldigt lyhörd när det väl händer ngt med bettet pga ryttarens mkt mjuka tygeltag, annars blir det gärna en dragkamp och den kan du som ryttare aldrig att vinna eftersom hästar är mkt starkare än vi människor.

På min ridskola handlar det mycket om att man måste "rida med sätet" på de hästar som är starka i munnen. Har insett det efter att ha haft möjlighet att rida en av dessa hästar vid annan tid än bara lektionerna. Det jag har fått lära mig är att hästen även kan gå mycket på bogarna och att man måste få den att jobba mer med bakbenen. Då den är framtung försöker den lösa det med att ränna på framåt för att få bättre balans. Tänk dig själv om du går/springer framåtstupa... Mer upprätt=bättre balans. Ridskolehästar tar visst gärna den enkla vägen om de får möjlighet då de går mycket lektioner med olika ryttare. Man måste visa dem att man vet vad man håller på med och att de inte får gå och ta de enklaste vägarna i det man håller på med. Jag är bara en glad amatör och har inte så många år bakom mig med ridning, men tycker att detta har varit vettigt för mig. Har jobbat med detta och upplever att hästen har lyssnat på mig och gått riktigt fint. Jag är alltså långt ifrån nån ridexpert! Har fått dessa tips både av min ridlärare och av en instruktör som jag har ridit för. Har ett stort förtroende för dem, så jag ser det som bra tips... Ytterligare en detalj om hästen som jag nämnde i inledningen - Den är ett lysande exempel på att om man drar henne i tyglarna (t. ex lätt hänt om man är nybörjare), då springer hon bara snabbare och snabbare!!! Sitter man ned och bromsar med sätet så lugnar hon ned sig betydligt!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar