Vi gick igenom gårdagens ritter och fick veta vad vi skulle göra idag, samt lite annan genomgång och repetition av gårdagen. Jag skulle få träna sits och handställning. "Dricka kaffe" som MH sa. Jag skulle rida tvåa, så jag svepte iväg till stallet och hämtade Tima. Idag hade jag vanligt tränsbett. Jag sadlade lite längre bak än igår. Men jag har inte RIKTIGT fått kläm på nya gjorden, så sadeln gled fram lite.
Jag ledde ner hästen till paddocken. Jag fick assistans av Maja vid uppsittningen. Sedan värmde jag i ena änden av paddocken när MH avslutade första ekipaget. Tima kändes riktigt fin och lydig. Så jag var beredd på en strålande lektion.
När det blev min tur, sadlade vi om och MH gick igenom handställningen, med tanke "dricka kaffe". Jag fick riktig pejl på det det där med att lyfta inner tygel och skaka loss för att skapa böjning. Men sen det där med att koordinera med alla andra hjälper i rätt ögonblick. det gick bra tio minuter. Men så fick jag kortslutning, blev arg och ledsne på mig själv för att jag inte var snabb nog att ge eftergift eller fånga upp tempot vid rätt tillfälle. MH såg helt förtvivlad ut. Men det ÄR inte hans fel. Det ÄR "nytt tänk" för både mig och Tima. Jag vill kunna på en gång.
Vi grejade en stund till coh visst det gick så där. Vi avslutade, men jag kände mig inte helt nöjd utan sa att jag skulle joxa en stund till i överkanten på paddocken.
Först var det lite trevande. Men så struntade jag LITE i tempot. Visst hon fick inte bara rusa iväg utan jag hade ändå koll på läget. Jag riktade in mig på handställning och böjning i stället. Skritt halt, skritt, halt, skritt, halt. Det är ju vår gamla ramsa. Och det gick riktigt bra. Då försökte jag minska tempo och tänkte om det gick bra skulle jag ge mig.
Det gick inte bra. Tima blev frågande, frustrerad och förbannad, när jag kom åt henne. Då lade hon in backen. Jag längde tygeln och red framåt.. Då blev det studs... Men jag GAV mig inte. Jag SKULLE ha henne att skritta framåt i höger varv innan jag bytte varv. Jag höll på att få ge mig, när hon höll på att backa in i TL o Kaiser. Men då blev IngelaH ARG och knackade igång Tima i trav. Jag HÖLL tempot. Då blev det levader igen. Halt, skritt, halt, skritt.
När hon äntligen lyssnade i höger, bytte jag till vänster och red där en liten stund och det var INGA problem. Då bytte jag till höger igen och fick köra ramsa igen. När hon släppte i höger var en gång till hoppade jag av. Faktiskt hann MH ändå se att jag fick igenom vad jag skulle och han passade på att berömma mig. Så LITE återupprättelse fick jag. Dessutom sa MH att han och jag hade fått något att arbeta utifrån och att han ville se oss i augusti igen när han är på väg. Så jag bad Li sätta upp mig på reservlista och håller en tumme, Dessutom bad jag MH att ta kontakt med *pip*, så h-n kommer ihåg att köra med mig när VI ses i juli.
Min hemläxa till nästa gång är
Sits o handställning, samt
1. Tempo
2. Takt
3. Flytta framdelen
4. Flytta bakdelen
5. Böja hästen.