G

GALOPP

försöker citera så gott jag kan:

-"en häst som inte kröker på nacken, vad kan man göra?"
-"man håller stadigt på yttertygeln, och vibrerar lite med inner - hästen söker sig ner till bettet då."

jag tycker det låter som sågning, fast på annat sätt.
någon annan som hört detta? :confused:

(jag själv tycker att det låter väldigt konstigt, då jag alltid sagt att formen kommer bakifrån.)

Sv: vibrera?

vibrera? som en massagestav typ, eller ett rumblepack i handkontrollen till tvspelet? :angel:

Vibrera låter som ett väldigt konstigt begrepp. Men att såga är det väl inte, eftersom ytter ska vara stadig.

Själv brukar jag vara brutalt stadig, dock inte dra, på ytter medan jag jobbar med att ställa hästen med inner i större och mindre volter om vart annat.

mizz: haha ;) jag har ingen aning ;) jag hörde bara en liten del av samtalet ;)

nidron: det har du rätt i...

Hm förstår vad du menar, en instrukör jag ridit för använder sig av det hon brukar även kalla att rassla med tygeln.
Tror dock att det är lätt att hästen knäcker av i nacken.

GALOPP skrev:

-"man håller stadigt på yttertygeln, och vibrerar lite med inner - hästen söker sig ner till bettet då."

(jag själv tycker att det låter väldigt konstigt, då jag alltid sagt att formen kommer bakifrån.)

Nej, det tycker inte jag. Sågning är ju när man håller händerna lite brett isär och verkligen går fram och tillbaks med händerna, typ som när man "joggar" och rör på armarna ;) (mer eller mindre, iaf den rörelsen) knasig förklaring, men ni fattar, hoppas jag :D

Jag tror hon menar att röra på lillfingrarna:P å de e inte att såga ner hästen, de e mest för att ryttaren ska få en mer avslappnad hand, å då lär väll hästen tycka att de e lite behagligare.. Jag kan ha fel?

När jag började rida fick jag höra att ytterhanden skulle vara stum och innerhanden skulle jag "svänga" med, alltså ungefär samma handrörelse som när man målar.
Många olika såna här tips (:smirk: ) har man hört genom åren men vibrerande hand var något nytt haha!

jag red några lektioner på en fd medryttarhäst för en instruktör i "klassisk dressyr"/AR or-whatever-you-wanna-call-it
och hon snackade hela tiden om att man skulle vibrera med handen så fort hästen "la sig på" (=man fick ärlig bjudning fram till handen med mitt sätt att se på det...)
handen är alltså i princip stilla på samma ställe, men man darrar liksom med den så att tyglen åxå vibrerar fram till bettringen, typ :p bra förklaring va ;)

Skaka= sågning

vibrera = ständigt rörligt bett

i så fall :D

vibrering är mildare än ett tygeltag, funkar på olika hästar..
min ska man vara helt still och rida endast med säte som broms och styre.

använder de hälldre på "tunga" hästar

använder det helst inte alls eftersom jag måste träna på att vara blick stilla :o

Jag har hört detta ifrån en (i mina ögon) okunnig människa och förstår inte alls varför man ska hålla på och vilja ha en krok på nacken (endast). Det är ju knappast så att en häst blir eftergiven av att gå med böjd hals... Nä, rida bakifrån med en mjuk hand är oftast det bästa. Den människan jag hört detta påstående ifrån har en otroligt hård hand och ett väldigt stressande ridsätt för den stackars hästen, en människa som inte verkar veta om att för att en häst ska gå på tygeln så måste ryggen upp och bakbenen under, inte bara kröka på nacken.

Sågning tycker jag att man kan kalla det eftersom det i princip är omöjligt att vibrera med handen när man rider, det är en sådan extremt liten rörelse. Skakning är en mer korrekt bedömning och då blir det genast oskönt för hästen. Det handlar ju inte om att tvänga hästen att sitta fast och hänga sig i yttertygeln utan att den ska ridas in i handen bakifrån.

GALOPP skrev:

Jag tar mig friheten att citera ur min och Timas riddagbok, under våra första akademiska ridkonstkurser...

Nu får ni inte låsa er på, att jag bara skriver om handarbetet. För nu var det handarbetet jag hade problem med, jag var oftast steget efter Tima. Jag parerar givetvis med säte och skänkel, efter behov även om det nu inte omnämns i citaten, så nej vi är INTE hand och sågfixerade.

"Navelskådning och gräddvisp" från 14 juni 2003

Jag fick order att gå in på en mindre volt runt *pip*, korta upp inner tygel, länga på ytter och "skaka" på innertygel, lite grann ungefär med tanke "vispa grädde"... *Boink* så böjde Tima i nacken och sökte sig framåt nedåt. Bra, lätta sa *pip* ... Och så upprepa. Jag fick det att fungera och så de ledande tygeltagen utåt... Nej, nej... innertygel mot naveln!!! Ok... Jag försökte igen och då gick det bra igen. Och så körde man det där några gånger... *harkel* Ingela, har du naveln ute vid staketet??? Inner tygel mot naveln. *pip* fick upprepa ett antal gånger. Men Tima och jag förstod vad det gick ut på i alla fall och då fick vi prova några öppnor. Det gick riktigt bra!!! och även slutor. Men när vi skulle krångla till det och köra efter staketet, så blev det lite stepp. Vi gick in på volten och försökte igen. Det gick bra. Då avancerade vi till kort kort trav. *pip* bad mig bromsa upp tempot i stort sett hela passet. Tima var en pigg tant som hon sa. Det gick bra att "vispa grädde" vid naveln och få henne böjd och sänka sig i nacken... Men när jag försökte kräva öppna, så började hon med sitt gamla studsande i bägge varven. Då avbröt vi och gick till skritt och gjorde några öppnor där. *pip* undrade om jag ville att h-n skulle känna på Tima och se om det som Groddan o jag sagt till varandra förut att det ev. sitter något fast i nacken, så sa jag gärna. *pip* red en stund i skritt och trav. I traven studsade Tima några gånger med *pip* med, men *pip* kunde rida igenom lite mer eftersom h-n inte är lika "skraj" som mig. Men vi ska nog kolla upp den där nacken som sagt var. Groddan jagar kiropraktikern för fullt.

Vi kollade med tiden upp nacken och jag brukar numera regelbundet ta ut massör, vid behov. Något som damen uppskattar.

"Första MH-kursen, 28-29 juni 2003"

Vi fick jobba i en Carré (stavas det så?) liten fyrkant (á la Kyrafyrkant om nån "vanlig dressyrare hänger med") och öva framdelsvändingar en stund. Jag körde naturligtvis hela stuket. Övertempo, halvhalt, halt, ställ inåt, dra tillbaka innerskänkel, fånga upp ytterbog, yttretygel mothållande och så nån gång i övermorgon när jag lyckats koordinera allt det, så kan vi vända. Men då hade Tima redan vänt före mig och gjort diverse krumeluttter förutom det. MH fick åter igen rycka in och få mig att koncentrera mig på EN sak i taget. Det visade sig nämligen att vikten förhåller, även när jag har hängande tygel och för att få henne att vända behövde jag bara NUDDA med innerskänkel. Gissa om jag kände mig som en sol.

Och vilken kort skritt vi fick till och traven... Ujujuj. MH var jättenöjd och jag var nog ännu nöjdare.

Vi gick igenom gårdagens ritter och fick veta vad vi skulle göra idag, samt lite annan genomgång och repetition av gårdagen. Jag skulle få träna sits och handställning. "Dricka kaffe" som MH sa. Jag skulle rida tvåa, så jag svepte iväg till stallet och hämtade Tima. Idag hade jag vanligt tränsbett. Jag sadlade lite längre bak än igår. Men jag har inte RIKTIGT fått kläm på nya gjorden, så sadeln gled fram lite.

Jag ledde ner hästen till paddocken. Jag fick assistans av Maja vid uppsittningen. Sedan värmde jag i ena änden av paddocken när MH avslutade första ekipaget. Tima kändes riktigt fin och lydig. Så jag var beredd på en strålande lektion.

När det blev min tur, sadlade vi om och MH gick igenom handställningen, med tanke "dricka kaffe". Jag fick riktig pejl på det det där med att lyfta inner tygel och skaka loss för att skapa böjning. Men sen det där med att koordinera med alla andra hjälper i rätt ögonblick. det gick bra tio minuter. Men så fick jag kortslutning, blev arg och ledsne på mig själv för att jag inte var snabb nog att ge eftergift eller fånga upp tempot vid rätt tillfälle. MH såg helt förtvivlad ut. Men det ÄR inte hans fel. Det ÄR "nytt tänk" för både mig och Tima. Jag vill kunna på en gång.

030628mhkurs13_small.JPG

Vi grejade en stund till coh visst det gick så där. Vi avslutade, men jag kände mig inte helt nöjd utan sa att jag skulle joxa en stund till i överkanten på paddocken.

Först var det lite trevande. Men så struntade jag LITE i tempot. Visst hon fick inte bara rusa iväg utan jag hade ändå koll på läget. Jag riktade in mig på handställning och böjning i stället. Skritt halt, skritt, halt, skritt, halt. Det är ju vår gamla ramsa. Och det gick riktigt bra. Då försökte jag minska tempo och tänkte om det gick bra skulle jag ge mig.

Det gick inte bra. Tima blev frågande, frustrerad och förbannad, när jag kom åt henne. Då lade hon in backen. Jag längde tygeln och red framåt.. Då blev det studs... Men jag GAV mig inte. Jag SKULLE ha henne att skritta framåt i höger varv innan jag bytte varv. Jag höll på att få ge mig, när hon höll på att backa in i TL o Kaiser. Men då blev IngelaH ARG och knackade igång Tima i trav. Jag HÖLL tempot. Då blev det levader igen. Halt, skritt, halt, skritt.

När hon äntligen lyssnade i höger, bytte jag till vänster och red där en liten stund och det var INGA problem. Då bytte jag till höger igen och fick köra ramsa igen. När hon släppte i höger var en gång till hoppade jag av. Faktiskt hann MH ändå se att jag fick igenom vad jag skulle och han passade på att berömma mig. Så LITE återupprättelse fick jag. Dessutom sa MH att han och jag hade fått något att arbeta utifrån och att han ville se oss i augusti igen när han är på väg. Så jag bad Li sätta upp mig på reservlista och håller en tumme, Dessutom bad jag MH att ta kontakt med *pip*, så h-n kommer ihåg att köra med mig när VI ses i juli.

030628mhkurs15_small.JPG

Min hemläxa till nästa gång är

Sits o handställning, samt

1. Tempo

2. Takt

3. Flytta framdelen

4. Flytta bakdelen

5. Böja hästen.

"Verifierat bättre resultat 20 juli 2003"

Jag red 15.00 första man efter lunch. Eftersom jag tuggade smörgås, piroger, drack mineralvatten och kaffe i stort sett hela dagen innan, så stack jag iväg till stallet och hämtade Tima. Jag kände att jag ska vänta med stången på träning. *S* Utan det blev vanligt tränsbett. Jag hann värma en stund, precis som jag hoppades. Det kändes helt OK och jag kunde slappna av. När HP kom, kände väl Tima att "Nej, usch... nu blir det jobbigt" så vi hade lite kontroverser om tempo. Men när jag fick koll på det, så kände jag på böjningen, som jag ärligt kan säga har "slarvat" lite med. Jag har inte krävt så MYCKET böjning sen kurserna utan jobbat med tempo, sits och sidförflyttningar. Men *pip* var väldigt nöjd och det var jag med.

030720inti5_small.jpg

Jag blev riktigt förvånad när jag kände på öppnorna och de satt som pricken över i på en gång. Men så bad jag *pip* förklara hur jag skulle sitta i slutan. Och ja, visst... De gick också bra. Vi provade till och med några skolor i trav. Sedan blev Tima väldigt springing och då tappar även JAG koncentrationen. *pip* ställde upp fyra koner som jag fick rida emellan. Varannan gång svängde jag vänster och varannan höger. Mitt i konerna var det halt. Sedan kort kort arbetstrav åt ena hållet i öppna, efter halva bågen gick jag över i en sluta bara genom att ändra sits och Tima var som en DRÖM! Halvtimmen gick alldeles för fort.

030720inti9_small.jpg

Jag hade även bett *pip* att känna på Tima, för att verifiera att hon verkligen VAR mjukare sidorna. Jag tog för givet att det var massagen, som jag kostat på som bättrat henne. *pip* red en stund och ställde rätt höga krav på böjning, skolor och övergångar. Tima var härlig. *pip* kom fram och sa att det var stor skillnad och att det var till viss del massagens förtjänst men till största delen MIN förtjänst. Jag har tydligen lyckats med "blod, svett och tårar" att stärka Tima en hel del och är på rätt väg. Gissa om jag är mallig.

Jag vet inte om det gjorde något vettigt för den här tråden. Men det här är i alla fall hur jag fått en lite annorlunda förståelse för hur jag och damen fungerar ihop, med våra hjälper. De innefattar "vibrationer", gräddvispning, naveskådning och kaffedrickning. :rofl:

Sorry, för att det blev långt. :o

:bow: :bow: :bow:

Senast ändrad:

GALOPP skrev:

jag håller med du - även om sågning är i sin mer extrema form, så är det detta eviga meckande med handen och tygeln som lärs ut och inbankas i ungarna från tidigt stadie på ridskola och från andra, som gör att så många har en skev bild av vad FORM betyder och innebär över huvud taget.

Som du säger, så kommer formen BAKIFRÅN. I rätt form bakifrån, kommer hals och huvud på plats som följd. Det behövs inget meckande med handen hit och dit. Inte heller behöver man bända och styra och ha sig extremt mycket med tygeln - man böjer och formar med säte och skänkel. Tygeln är inget roder.

Tygel kontakt och eftergift sker främst från axel och armbåge på ryttaren, dvs det är där rörelsen ska sitta - inte genom vridningar eller meckande med händerna. En rörelse med fingrarna kan vara i syfte att själv slappna av - visst. Men det är inte den rörelsen som får hästen i form eller balans.

Jag tror att man måste lära sig att inte hänga upp sig på enstaka ord och uttryck.

Instruktörer får ju samma utbildning, men är man på en ridskola eller liknande där alla instruktörer är ungefär lika gamla och utbildade sig med något år, emellan. Så har de instruktörerna ändå oftast olika sätt att uttrycka samma sak, oavsett om det gäller ridvägar eller hjälper.

Jag vet inte, det kanske bara är jag som har upptäckt detta fenomen och därför försöker att inte hänga upp mig på enstaka ord, utan försöka förstå övningen/hjälpen/vägen i sin helhet. Annars är det bara att ifrågasätta. :)

De didaktiska frågorna, när man utbildat sig till Barn- och ungdomspedagog.

• Vem
  • Vad
  • Hur
  • Varför

:bow:

Det är väl ingen omöjlighet att vibrera..man gör det nog inte med själva handen /fingrarna..utan handleden...har testat nu när jag sitter här och skriver......och att såga är det absolut inte...såga anser jag man gör när man tar i/ eller drar växelvis i höger och vänster tygel.....alltför vanligt ...Var på kurs för ett par veckor sedan...det som slog mig när jag satt och tittade på andra ekipage var....hästarna gick och vickade på huvudet...höger , vänster, höger vänster...Såg inte bra ut ....

ja vibrera låter konstigt. Men en stadig ytter är väl bra. Hellre det än att hästen går böjd eller vickar på huvudet, sen ska man ju givetvis rida fram till handen med sätet och benen, annars kommer baken en 10 meter efter.

det är aldrig kul när man ser andra såga! jag blir arg :mad: , men tänker sedan att det är deras ensak om de vill förstöra hästen eller inte.

Min tränare lärde mig detta innertygelsvibrerande. Det kräver stor kroppskontroll hos ryttaren för är det ygeltaget för stort släpper hästen helt.
Tygeltaget som jag fått det beskrivit och brukar det:

*Tänk dig att ditt tygeltag är ett surör som hela tiden suger lite smått och snabbt så att endast hästens nervsystem ska känna vibrationerna, inte hästen själv.

Hela överarmen och armbågen spänd och sluten och sen lite småspasmer i handleden som inte syns i resten av armen/handen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 624
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 810
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18