Vi vill inte ha med "plastungarna" på familjekort....

H

humlanotrocadero

Hur säger man utan att såra någon att man inte vill att de ska vara med på fotografier där bara jag vill ha mina "riktiga" syskon med?

Känner liksom att den här personen inte hör hemma i "min" familj, jag har inte valt detta barn och vill bara ha med mina helsyskon.. Dock är alltid detta barnet med när vi i släkten träffas :(

Som sagt, försök svara på frågan i stället för att vräka ur er att jag är en fruktansvärt avskyvärd person :)
 
Sv: Vi vill inte ha med "plastungarna" på familjekort....

Säg att du vill att bara syskonen ska vara med!

svårare än så är det väl inte. Det ska mammas syskon när vi var på släktträff. Och det var igen som tyckte det var konstigt trotts att vi är "äktingar" ;)
 
Sv: Vi vill inte ha med "plastungarna" på familjekort....

Hur säger man utan att såra någon att man inte vill att de ska vara med på fotografier där bara jag vill ha mina "riktiga" syskon med?

Det tror jag inte går.
Så det är bara att välja.
Antingen så sårar du någon eller så avstår du från din egen önskan.
 
Sv: Vi vill inte ha med "plastungarna" på familjekort....

Hur säger man utan att såra någon att man inte vill att de ska vara med på fotografier där bara jag vill ha mina "riktiga" syskon med?

Känner liksom att den här personen inte hör hemma i "min" familj, jag har inte valt detta barn och vill bara ha med mina helsyskon.. Dock är alltid detta barnet med när vi i släkten träffas :(

Som sagt, försök svara på frågan i stället för att vräka ur er att jag är en fruktansvärt avskyvärd person :)

Syskon väljer man ju inte, oavsett om de är äkta eller plast. Inte heller väljer man föräldrar eller föräldrarnas nya partners.

Jag tror inte du kan säga det här utan att såra. Antingen får du bita i det sura livsäpplet och inse att även plastsyskonet är en del av familjen, eller så får du ta risken och såra ditt syskon och kanske fler av familjemedlemmarna. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.
 
Sv: Vi vill inte ha med "plastungarna" på familjekort....

Beror lite på vad det är för kort, hur familjen ser ut (hur länge har ni vart "plastsyskon"?).

Jag var rätt gammal när mina föräldrar skiljde sig, pappas nya har två döttrar, men de tillhör inte min familj riktigt som det hade vart om jag växt upp med dem.
Min kontakt med de två är likamed noll, jag har träffat en av döttrarna en gång på tre år och jag är liksom inte intresserad av dem heller (!) och de inte av mig eller mina systrar.
Så på våra kort som vi knäppt är det inga som helst problem att exkludera de två -inte oss tre heller för den delen när det gäller dom.

Har man växt upp med ett plastsyskon (fult ord eg.) i många år så kanske det är annorlunda, då känner sig det syskonet säkert jätteutanför.
Fast jag/vi har knäppt flera rena familje/släktbandskort bland annat ett släkträdskort från farmors mamma, då fick inte farfar eller någon annan make/maka/sambo/styv-nånting vara med heller, bara farmor, hennes syster, deras barn och vi barnbarn = tre generationer.
 
Sv: Vi vill inte ha med "plastungarna" på familjekort....

Varför inte knäppa både med och utan?
Då blir det inte så konstlat och svårt.
Så har vi gjort vid släktträffar mm. Det har inte varit ett dugg konstigt och sedan kan du ju välja själv vilka du vill använda. :idea:
 
Sv: Vi vill inte ha med "plastungarna" på familjekort....

Jag tror också det blir svårt att säga det utan att såra. Både personen det gäller, men även folk runt omkring.

Se till att ta flera bilder, både där extrasyskonet kan vara med och inte, så blir det väl inte riktigt så uppenbart.
 
Sv: Vi vill inte ha med "plastungarna" på familjekort....

Ok, jag ska försöka att ta massor av kort, men så fort kameran kommer fram springer han fram o gör grimarser på ALLA kort, korten kan vara jättefina (alla försöker i alla fall) men sen står han där i mitten o gör grimarser.

Vi är inte släkt alls min far har träffat en ny, de är sambo men ej gifta hon hade en son sen tidigare så jag ser inte att han o jag ens är plastsyskon.
 
Sv: Vi vill inte ha med "plastungarna" på familjekort....

Men det är ju mest ett problem med dåligt uppförande.

Då så kan du be att få en bild fri från fula grimaser i stället.
Och om han inte kan låta bli så vill du inte ha honom med.

Du underkänner ett dåligt beteénde - vilket är okej.
Och inte hans plats i familjen - vilket hade kunnat vara svårt.
 
Sv: Vi vill inte ha med "plastungarna" på familjekort....

Hur säger man utan att såra någon att man inte vill att de ska vara med på fotografier där bara jag vill ha mina "riktiga" syskon med?

Känner liksom att den här personen inte hör hemma i "min" familj, jag har inte valt detta barn och vill bara ha med mina helsyskon.. Dock är alltid detta barnet med när vi i släkten träffas :(

Som sagt, försök svara på frågan i stället för att vräka ur er att jag är en fruktansvärt avskyvärd person :)


Måste personen veta att det är fotografering just den dagen då?
 
Sv: Vi vill inte ha med "plastungarna" på familjekort....

Undrar om han inte springer in i mitten och gör grimaser för att han känner att han inte riktigt hör dit och drar till sig uppmärksamhet i ett försök att få vara med?
 
Sv: Vi vill inte ha med "plastungarna" på familjekort....

Ok, jag ska försöka att ta massor av kort, men så fort kameran kommer fram springer han fram o gör grimarser på ALLA kort, korten kan vara jättefina (alla försöker i alla fall) men sen står han där i mitten o gör grimarser.

Vi är inte släkt alls min far har träffat en ny, de är sambo men ej gifta hon hade en son sen tidigare så jag ser inte att han o jag ens är plastsyskon.

Hmmm...hos oss har det där aldrig varit något problem. Våra släkters princip är enkel: Mina tidigare barn och min mans tidigare barn är liksom del av släkten nu. Nothing more nothing less. De förväntas vara med på alla kort, om sådana ska tas, oavsett vad man nu eventuellt kan tycka om dem. Moderna familjer är ju liksom inte vad de en gång var. Det är orimligt att utesluta barn på det sättet, och de är del av våra släkter, så länge äktenskapet håller, så resonerar vi.

Skulle vi skiljas och våra repsektive barn syns på alla släktfotografier fast "släktbandet" upphört så är det ett minne också - av släkten. Det är fint tycker jag.
 
Sv: Vi vill inte ha med "plastungarna" på familjekort....

Hmmm...hos oss har det där aldrig varit något problem. Våra släkters princip är enkel: Mina tidigare barn och min mans tidigare barn är liksom del av släkten nu. Nothing more nothing less. De förväntas vara med på alla kort, om sådana ska tas, oavsett vad man nu eventuellt kan tycka om dem. Moderna familjer är ju liksom inte vad de en gång var. Det är orimligt att utesluta barn på det sättet, och de är del av våra släkter, så länge äktenskapet håller, så resonerar vi.

Skulle vi skiljas och våra repsektive barn syns på alla släktfotografier fast "släktbandet" upphört så är det ett minne också - av släkten. Det är fint tycker jag.

Ett fantastiskt bra resonemang :bow: :bow: :bow:

Så ser vi det oxå, de gräsliga benämningarna "plast-" och "bonus-" finns inte på kartan i vår släkt.

mvh Eva
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Queen
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 406
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 249
Senast: lilstar
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
7
· Visningar
1 338
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp