Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Brukar du inte vara ute och springa Voff? ;)
Började och slutade på samma gång i somras när jag sprang på den där döingen!
Hopplöst att svara på inlägg via mobilen för den kan hoppa mellan sidorna. Trodde jag skrev i en annan tråd :angel:

Oj! Du tappade motivationen då alltså.
Den fanns inte alls där från början heller. Jag har en ryggskada så jag var tveksam till att springa skulle funka. Men alla får det till att låta så härligt. Men det var givetvis värken och inte händelsen i säg som övertygade mig att springa inte är för mig.
Jag går en massa istället:)
Carre känner mig så det var därför det här nu kom upp. Hon vet hur ospringig jag är:D

Sprang tusenmetersintervaller igen igår och den här gången gick det mycket bättre! Satsade på att gå ut relativt lugnt och trycka på sista delen av intervallen om det kändes bra. Höll väldigt jämna tider dessutom: 4:07, 4:09, 4:08, 4:07, 4:07, 4:05 (en minuts ståvila mellan varje intervall). Baserat på detta så är frågan vad som kan vara en rimlig milfart om en månad? Är 4:15 min/km i snitt att spänna bågen för högt?

Sprang tusenmetersintervaller igen igår och den här gången gick det mycket bättre! Satsade på att gå ut relativt lugnt och trycka på sista delen av intervallen om det kändes bra. Höll väldigt jämna tider dessutom: 4:07, 4:09, 4:08, 4:07, 4:07, 4:05 (en minuts ståvila mellan varje intervall). Baserat på detta så är frågan vad som kan vara en rimlig milfart om en månad? Är 4:15 min/km i snitt att spänna bågen för högt?

Ingen aning men sjukt snabba tider på intervallerna!

Kl
Själv sprang jag en mil idag, kändes toppen. Jag höll medvetet en låg fart och sprang på precis 60 min.

En kollega har utbildat sig till löpcoach och vill ha mig som övningsobjekt så idag gick vi igenom mina personliga mål och förutsättningar och så ska hon ta fram ett träningsschema åt mig.

Jättesnällt! Jag satte ett högt mål, milen på 46 min den här säsongen. Går det så går det!

Tydligen behöver jag kunna ha koll på snitthastigheter och jag tycker det verkar sååå tråkigt!

Jag gillar inte att vara bunden på det sätter liksom och hatar prylar och är inte alls intresserad av att köpa någon pulsklocka eller vad det heter men tydligen kan man räkna ut snitthastigheter ändå genom att utgå från sin miltid och försöka definiera sin ansträngningsnivå.

Hur som helst ska det bli spännande, hon skulle återkomma med ett schema till mig nästa vecka.

@Diskurs Tack :). Och vi verkar vara lite tvärt om, jag älskar att ha koll på snittfart etc och har reggat varenda pass jag sprungit sedan 2003 i min träniningsdagbok i Excel (OBS! Jag har en master i statistik från universitetet och doktorerar just nu så jag är en konstaterat störd individ ;) ).

Apropå milen så hittade jag lite roliga (och svinjobbiga vad det verkar) pass här:
http://runnersconnect.net/running-training-articles/5k-10k-specific-training/

Funderar på att köra några av dem i alla fall innan mitt millopp den 25:e maj.

I teorin: Jack Daniels hade sagt att för en milfart på 4:15 min/km så bör tusingar (98-100% av max) gå i 4:03-fart. Dina tider motsvarar enligt Daniels 4:18 min/km på 10 km. Men jag tror att han tänker sig att man håller farten i fler än 6 tusingar.

I praktiken: Det hänger på om du är snabb eller uthållig. Hade det varit mina tider så hade jag tolkat dem som att jag hade kunnat köra på i 4:10-fart eftersom glappet mellan snabbast möjliga fart på tusingar och snittfart på milen är i det närmaste obefintlig för mig - jag saknar snabba muskelfibrer. Vilken förväntad sluttid på milen som dina tider ger dig kan du nog bäst svara själv på. :)

Jag är en sådan som aldrig kommer att springa ett enda lopp då jag är otroligt långsam.
Jag joggar så ofta jag kan. Brukar bli i snitt 5 ggr i veckan. Förut så svarade min kropp bra och jag kunde pressa den och joggade ofta 8 km.
Under våren har jag helt tappat allt och stapplar runt 6 km och då lider jag verkligen.
Vet inte riktigt hur jag ska komma ur det här då jag verkligen har gillat att jogga men nu mest är en plåga.
Sen undrar jag om det är någon mer som får problem efter, med att händer och hälar fryser så dom vitnar?
Vill så gärna hitta tillbaka till orken och glädjen med att jogga.

När min sköldkörtel pajade ihop var det första som hände att jag orkade mindre och mindre när jag tränade. Från att springa halvmaror utan bekymmer orkade jag till sist knappt släpa mig runt min lilla trekilometersrunda. Och blodcirkulationen blev sämre så att jag blev frusen om händer och fötter.
Det kan ju också lika gärna vara en tillfällig svacka - såna får nog alla ibland - men om jag var du skulle jag göra en allmän hälsokoll för att utesluta att det är nåt som är fel med kroppen. Sköldkörtelvärdena kollar man med ett simpelt blodprov.

I teorin: Jack Daniels hade sagt att för en milfart på 4:15 min/km så bör tusingar (98-100% av max) gå i 4:03-fart. Dina tider motsvarar enligt Daniels 4:18 min/km på 10 km. Men jag tror att han tänker sig att man håller farten i fler än 6 tusingar.

I praktiken: Det hänger på om du är snabb eller uthållig. Hade det varit mina tider så hade jag tolkat dem som att jag hade kunnat köra på i 4:10-fart eftersom glappet mellan snabbast möjliga fart på tusingar och snittfart på milen är i det närmaste obefintlig för mig - jag saknar snabba muskelfibrer. Vilken förväntad sluttid på milen som dina tider ger dig kan du nog bäst svara själv på. :)

Tack för din input! Jag är nog varken snabb eller uthållig, haha. 4:18 var exakt vad jag höll i snitt förra året då jag sprang samma lopp på 43:03. Antagligen är jag inte i bättre form i år, men jag har ju en månad på mig att slipa lite. Programmet jag länkade innehöll fler intervaller och kortare vila men där man sprang i sin målmilfart, vilket jag nog ska testa. Sen beror ju sluttiden på loppet mycket på dagsform också, tycker jag. Skulle vara supernöjd om jag lyckades pressa ner tiden till typ precis under 43 min; under mina nuvarande fysiska förutsättningar så är jag glad att ligga under 45 på milen :).

Jag sprang mitt första lopp igår på 10 km och klarade mitt mål, under 50 min. :)

Var väldigt trångt i starten så tempot blev väldigt lågt i början. Fick sedan håll efter bara någon kilometer och var rädd att jag skulle behöva avbryta men det lyckades ändå men fick hålla igen lite hela tiden för att det inte skulle bli helt omöjligt. Särskilt på de mindre stigarna och nerför backarna gjorde det så himla ont.

Nu har jag anmält mig till Malmömilen om 6 veckor och hoppas att lite mer träning ska råda bot på hållet.

@Kanintant Vad kul att du klarade ditt mål!
Håll tycker jag inte har så himla mycket med träning att göra. Här skriver Jacob Guidol om håll: http://traningslara.se/hall-vid-traning-vad-ar-orsaken/

Uppdatering om min baksida. Baksidan är hel, så naprapaten gick lös på roten till det onda - mitt säte som jag inte får kontakt med. Jag har jobbat mycket med mitt säte, men det är som om signalerna inte riktigt når fram. Jag fick behandling för det senare förra gången och den här gången så fick jag dry-needling med elstimulering i piriformis och gluteus medius.

Jag får ju springa, men just nu känns det som om löpningen ligger på is mer än lite transportlöpning och turer med hundarna. Jag jobbar himla mycket just nu och återhämtningen blir lidande, så det känns som om det vore dumt köra regelrätt löpträning när jag dessutom har en kropp som borde få ägna sig åt läkning och rehab. Jag känner mig väldigt kluven inför Stockholm marathon. Jag både vill och inte vill springa. Jag hade verkligen sett fram emot det eftersom jag inte har sprungit loppet sedan 2011. Men samtidigt så vill jag inte hamna på ruta ett igen genom att bli skadad. Att springa det som ett långpass känns dessomt allt mindre lockande.

@Kanintant Vad kul att du klarade ditt mål!
Håll tycker jag inte har så himla mycket med träning att göra. Här skriver Jacob Guidol om håll: http://traningslara.se/hall-vid-traning-vad-ar-orsaken/

Uppdatering om min baksida. Baksidan är hel, så naprapaten gick lös på roten till det onda - mitt säte som jag inte får kontakt med. Jag har jobbat mycket med mitt säte, men det är som om signalerna inte riktigt når fram. Jag fick behandling för det senare förra gången och den här gången så fick jag dry-needling med elstimulering i piriformis och gluteus medius.

Jag får ju springa, men just nu känns det som om löpningen ligger på is mer än lite transportlöpning och turer med hundarna. Jag jobbar himla mycket just nu och återhämtningen blir lidande, så det känns som om det vore dumt köra regelrätt löpträning när jag dessutom har en kropp som borde få ägna sig åt läkning och rehab. Jag känner mig väldigt kluven inför Stockholm marathon. Jag både vill och inte vill springa. Jag hade verkligen sett fram emot det eftersom jag inte har sprungit loppet sedan 2011. Men samtidigt så vill jag inte hamna på ruta ett igen genom att bli skadad. Att springa det som ett långpass känns dessomt allt mindre lockande.

Spontant tycker jag det låter som att du tyvärr bör skippa Sthlm Maraton. Jag förstår att du vill, men fundera ordentligt på hur kroppen tål. Och dessutom om du har tid att träna.

Men i övrigt låter det som att du kommer komma tillbaka som löpare med ny kraft framöver. Det är värt att fira :)

Jag har under denna 7-dagarsperioden lyckats uppfylla mina två nyårslöften - att springa en halvmara och klara milen sub40. Förra lördagen blev det halvmara och idag var jag med på Lidköpings stadslopp och sprang milen på 39:11! Jag är så jäkla nöjd med mig själv måste jag säga. Båda loppen var riktigt jobbiga, men jag klarade det och kämpade på. Med lite mer träning kan det gå ännu bättre framöver.

Dessutom lyckades jag få en 7:a i tölt i går när jag tävlade med nya hästen. Det går bra nu. Det måste väl vara värt lite Ben&Jerrys ikväll? :)

Spontant tycker jag det låter som att du tyvärr bör skippa Sthlm Maraton. Jag förstår att du vill, men fundera ordentligt på hur kroppen tål. Och dessutom om du har tid att träna.

Men i övrigt låter det som att du kommer komma tillbaka som löpare med ny kraft framöver. Det är värt att fira :)

Precis. Det lutar helt klart åt det, typ till 99%. Att springa loppet som ett långpass tror jag inte är någon fara, men frågan är hur kul det är. Jag får visserligen en finisher-tisha, men samtidigt försämrar jag min snittid i Sthlm maraton-statistiken om jag springer det som ett långpass. Det är inte hela världen, men skulle kroppen kännas pigg så kommer jag att dra på av den anledningen. Det är svårt att stå emot när man får en rejäl adrenalinkick.

Här kommer en liten smygare in. Har låtit mig peppas av den här tråden rätt länge nu men känt mig lite för "dålig" för hänga med.
Idag sprang jag dock min första mil och tänkte att jag då vågar jag nog visa mig lite:D
Det gick inte fort, ganska exakt 60 minuter, men jag gjorde det!

Tänkte höra mig för lite också om det finns nån som har nån aning om varför jag får ont högt upp i muskelfästet (?) på lårets ovansida efter ca 6-7km? Det varierar mellan båda benen och försvinner helt efter löpningen. Fattar heller inte hur jag ska stretcha så det tar där uppe?
Ska försöka greja en bild och visa var det sitter.

larmuskeln_5545fb2c2a6b2273a3e31662.png

Typ där!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII