Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har under denna 7-dagarsperioden lyckats uppfylla mina två nyårslöften - att springa en halvmara och klara milen sub40. Förra lördagen blev det halvmara och idag var jag med på Lidköpings stadslopp och sprang milen på 39:11! Jag är så jäkla nöjd med mig själv måste jag säga. Båda loppen var riktigt jobbiga, men jag klarade det och kämpade på. Med lite mer träning kan det gå ännu bättre framöver.

Dessutom lyckades jag få en 7:a i tölt i går när jag tävlade med nya hästen. Det går bra nu. Det måste väl vara värt lite Ben&Jerrys ikväll? :)

Villen toppenvecka!

Jag har under denna 7-dagarsperioden lyckats uppfylla mina två nyårslöften - att springa en halvmara och klara milen sub40. Förra lördagen blev det halvmara och idag var jag med på Lidköpings stadslopp och sprang milen på 39:11! Jag är så jäkla nöjd med mig själv måste jag säga. Båda loppen var riktigt jobbiga, men jag klarade det och kämpade på. Med lite mer träning kan det gå ännu bättre framöver.

Dessutom lyckades jag få en 7:a i tölt i går när jag tävlade med nya hästen. Det går bra nu. Det måste väl vara värt lite Ben&Jerrys ikväll? :)
Respekt!!

@Philosophia en nyfiken fråga bara, hur gör du med motion av dina hundar? Jag har ju hund men hon bor hos mina föräldrar sen augusti förra året, hon har ett stort aktiveringsbehov vi hann/orkade helt enkelt inte med, med två barn och heltidsjobb och det kändes inte snällt mot henne att hon alltid fick komma i sista hand. Nu har hon det underbart med min pappa som är pensionär och går långa promenader och spårar.

Anledningen till att jag kände att jag kunde börja springa var att vi lämnade bort henne, jag orkade inte både springa/träna och gå en massa långpromenader, och hon orkade inte hänga med på mina rundor.

Hur gör du? Orkar du aktivera/promenera en massa och sen springa eller hänger hundarna med dig?

@Philosophia en nyfiken fråga bara, hur gör du med motion av dina hundar? Jag har ju hund men hon bor hos mina föräldrar sen augusti förra året, hon har ett stort aktiveringsbehov vi hann/orkade helt enkelt inte med, med två barn och heltidsjobb och det kändes inte snällt mot henne att hon alltid fick komma i sista hand. Nu har hon det underbart med min pappa som är pensionär och går långa promenader och spårar.

Anledningen till att jag kände att jag kunde börja springa var att vi lämnade bort henne, jag orkade inte både springa/träna och gå en massa långpromenader, och hon orkade inte hänga med på mina rundor.

Hur gör du? Orkar du aktivera/promenera en massa och sen springa eller hänger hundarna med dig?

Jag både springer och promenerar med hundarna - och nu har jag dessutom köpt en terrängcykel som jag hoppas ska levereras till helgen. De brukar få följa med korta rundor, 5-6 km. Det tycker de är lagom. De tröttnar fort (mentalt) och förvandlas till två ankare. Min förhoppning är att de ska tycka att cykeln är roligare då de kan få sträcka ut mer. Visserligen har jag lyckats komma upp i strax under 2:50 min/km med draghjälp från hundarna, men det var ofrivilligt från min sida då de taggade till lite för mycket, så det tog kanske 200 meter innan jag fick stopp på dem. Det var dessutom i terräng så det var "spring eller ramla" som gällde. :nailbiting:

Jag tar inte med dem varje gång, utan det blir kanske två till tre gånger i veckan. Ibland kombinerar jag det så att jag först springer själv och sedan hämtar hundarna för en kortare runda eller tvärtom. Nu under våren så har det tyvärr blivit lite för lite sprunget både för dem och för mig pga att jag har haft småskavanker och dessutom väldigt mycket jobb.

Grattis! Vilken kanonvecka!

Jag har sprungit mitt första pass efter operationen!

Väääldigt litet steg för mänskligheten, ett stort för mig :) Kommer att få passa mig noga för att springa annat än korta sträckor nu ett tag - konditionen är bättre än styrkan om man säger så.

3km, i lugnt tempo (ca 6min/km).

Appropå träningsklockor så fick jag en ny av maken i present, en Forerunner 910xt - är supernöjd! Fungerar kanon för både simningen, cyklingen och löpningen :)

Jag harvar på med mina 3 km i löpspåret (en del jobbiga backar dock). Har kommit ner på 5,50 tempo. Inget att skryta med alls. Jag är helt slut efteråt. Sista biten är uppför så att ens klara den utan att gå är en pärs.

Idag provade jag intervaller med min bror och hand tjej. Vi sprang 1 min och vilade 30 sek. Upprepade det 9 ggr.
Var ute kl 21 så det kändes som det räckte.
Men HUR snabbt ska man springa? Kändes ju jobbigt när man väl sprang men kom aldrig rill den punkten att fy-f*n-jag-spyr-snart.
Var inte mer flåsig efteråt än vad jag är efter 3km.
Svårt att veta hur snabbt man springer.

Jag har börjat springa så smått igen efter min knäskada i mitten av december. Vet fortfarande inte riktigt vad det var, tippar på bursit eller överansträngning i pes anserius-fästet men well well, segdraget var det iaf!! Förmodligen hade den kunnat undvikas med lite långsamma upptrappning och det är precis vad jag håller på med nu - ca 5 km "fartlek" varannan dag.

Knät verkar hålla men jag blir bara nedslagen när jag märker hur långsam jag är, så jag tar ingen tid. tidigare kunde jag hålla strax under 5 min per km i någon mil om terrängen inte var alltför kuperad. Jaja!!! Känns ändå som en ynnest att vara igång! Varvar med spinning och bodypump på gymet för att förebygga skador.

Jag harvar på med mina 3 km i löpspåret (en del jobbiga backar dock). Har kommit ner på 5,50 tempo. Inget att skryta med alls. Jag är helt slut efteråt. Sista biten är uppför så att ens klara den utan att gå är en pärs.

Idag provade jag intervaller med min bror och hand tjej. Vi sprang 1 min och vilade 30 sek. Upprepade det 9 ggr.
Var ute kl 21 så det kändes som det räckte.
Men HUR snabbt ska man springa? Kändes ju jobbigt när man väl sprang men kom aldrig rill den punkten att fy-f*n-jag-spyr-snart.
Var inte mer flåsig efteråt än vad jag är efter 3km.
Svårt att veta hur snabbt man springer.
Åh har du backar att springa i? Jag är ingen expert alls, men den där "spyr snart"-känslan är nog bra för att få upp flåset misstänker jag, och uppförsbackar i ganska snabbt tempo brukar framkalla det hos mig iaf :). Om jag vore du skulle jag prövat! Trappor funkar fint också!

Årets första lopp avklarat! 5 km på 23:45 och jag är nöjd, med tanke på hur lite fartträning jag orkat med i år. Nu ska vi resa bort under helgen, så det blir inget mer sprunget den här veckan, men sen är jag riktigt sugen på att satsa hårdare på intervaller och backträning så att jag kan komma under 23 min på halvmilen till nästa lopp!

Bra @Freddie ! kul att du är sugen på att köra hårt!

kl

För min del är det som att jag kom av mig lite efter Premiärmilen. Har sprungit då och då men inte riktigt strukturerat. Har även känt mig omotiverad att springa jobbiga pass som intervallpass och tröskelpass. Gav mig ut på ett intervallpass för någon vecka sedan men jag var lite ledsen och låg när jag gav mig ut och jag pallade inte pressen utan gick hem istället!!

Det är som att jag har fått en spärr mot att pressa mig. Springer hellre en mil i lugnt tempo (vilket jag gjorde igår). :down:

Kollade lite om motivation på nätet igår och såg en del för mig oväntade svar, jag hade väntat mig att hitta mjuka råd om målbilder, långsiktiga och kortsiktiga mål etc, men såg mest lite mer hardcore råd som "det handlar inte om motivation utan om disciplin" , "inspiration är för amatörer" osv. Många tyckte att det bara är att göra, på med kläderna bara. Tror ändå det kan funka på mig!

Sen väntar jag på min kollegas löparschema som jag nog får på måndag så kan jag börja med det. Har också köpt en klocka, Garmin 210 som förhoppningsvis kommer på posten på fredag eller måndag. Jag insåg att jag nog behöver det, med tanke på hur hon lägger upp mitt schema där jag ska hålla olika tempon vilket blir svårt utan klocka. Run keeper funkar inte riktigt till det.

Kanske ska fråga mansplainaren på mitt jobb (som annars är rätt trevlig) om vi kan ta ett lunchpass tillsammmans så kan han vara draglok.

Jag har börjat springa så smått igen efter min knäskada i mitten av december. Vet fortfarande inte riktigt vad det var, tippar på bursit eller överansträngning i pes anserius-fästet men well well, segdraget var det iaf!! Förmodligen hade den kunnat undvikas med lite långsamma upptrappning och det är precis vad jag håller på med nu - ca 5 km "fartlek" varannan dag.

Knät verkar hålla men jag blir bara nedslagen när jag märker hur långsam jag är, så jag tar ingen tid. tidigare kunde jag hålla strax under 5 min per km i någon mil om terrängen inte var alltför kuperad. Jaja!!! Känns ändå som en ynnest att vara igång! Varvar med spinning och bodypump på gymet för att förebygga skador.

Du får tänka långsiktigt! Det är ändå bara början på säsongen.

@Diskurs För mig är det disciplin som fungerar bäst, att inte tänka så mycket utan bara göra. Inte bara när det gäller löpningen, utan det mesta i livet. Väntar jag på inspiration blir inte saker av i samma utsträckning. Däremot "unnar" jag mig att bara springa distanspass under perioder då jag inte mår så bra, huvudsaken är att jag kommer ut minst tre pass i veckan och det har jag med mycket få undantag gjort de senaste två åren, trots långa perioder som varit tunga psykiskt (lider av kronisk depression och grav social fobi).

Så prova du lite "Just do it!", det kanske inte passar alla, men det fungerar för många!

@Diskurs För mig är det disciplin som fungerar bäst, att inte tänka så mycket utan bara göra. Inte bara när det gäller löpningen, utan det mesta i livet. Väntar jag på inspiration blir inte saker av i samma utsträckning. Däremot "unnar" jag mig att bara springa distanspass under perioder då jag inte mår så bra, huvudsaken är att jag kommer ut minst tre pass i veckan och det har jag med mycket få undantag gjort de senaste två åren, trots långa perioder som varit tunga psykiskt (lider av kronisk depression och grav social fobi).

Så prova du lite "Just do it!", det kanske inte passar alla, men det fungerar för många!

Ja, jag ska prova den varianten faktiskt. Vad bra att du håller fast vid löpningen, många råd om depression handlar ju just om att det är viktigt att motionera (förstår såklart att det inte botar).

Jag har kört några pass till, korta och lätta (3st á 3km i ca 6min/km-tempo) för att inte lockas till att frestas pressa alla krånglande nerver till att stå ut med mer än de klarar i nuläget.

Igår sprang jag Vårruset, första 5km svängen på nästan 2år. Det kändes lätt och jag höll mig i snacktempo med en vän hela vägen och kom i mål på strax under 29min. Idag känns det faktiskt hyfsat i kroppen. Glad!!

Jag har fått schemat av kollegan nu. Det är baserat på löpning två gånger i veckan och styrketräning en gång vilket känns rimligt. Första långpasset igår, 13 km på 82 minuter (ca 6:21-tempo), kändes toppen.

Ikväll är det styrketräning med PT (30 min) och imorgon tröskelpass med kollegan på lunchen.

Förresten, "just do it" har funkat bra, har kört två intervallpass senaste veckan. Inga monstertuffa kanske men jag körde på rätt bra i "mina" sega favoritbackar.

Jag har kört några pass till, korta och lätta (3st á 3km i ca 6min/km-tempo) för att inte lockas till att frestas pressa alla krånglande nerver till att stå ut med mer än de klarar i nuläget.

Igår sprang jag Vårruset, första 5km svängen på nästan 2år. Det kändes lätt och jag höll mig i snacktempo med en vän hela vägen och kom i mål på strax under 29min. Idag känns det faktiskt hyfsat i kroppen. Glad!!

Vad roligt! Kul med lopp och roligt att springa med kompis.

Jag har förresten köpt en Forerunner 210 nu, tror det är en rätt basic variant, jag vill egentligen mest kunna se hur snabbt jag springer.

@Ajda angående hur snabbt man ska springa så tycker jag att man lär känna sin kropp efter ett tag när man pressar sig lite och märker efterhand hur mycket man kan ta ut sig. Försök pressa dig själv lite mer för varje gång.

Jag har förresten köpt en Forerunner 210 nu, tror det är en rätt basic variant, jag vill egentligen mest kunna se hur snabbt jag springer.

@Ajda angående hur snabbt man ska springa så tycker jag att man lär känna sin kropp efter ett tag när man pressar sig lite och märker efterhand hur mycket man kan ta ut sig. Försök pressa dig själv lite mer för varje gång.
Åh vad skoj med en pryl :D!

Jag testade att springa en mil på det mkt vänliga underlaget skog i söndags, och det funkade faktiskt! Så himla himl skönt att successivt börja få tillgång till den stress release som löpning är igen :). Är dock fortfarande ganska kass gällande den där styrketräningen som jag också borde börja med, tänkte kanske försöka hitta en form som är skojigare för det. Kanske borde prova att springa till nåt utegym eller så! tror det mesta blir skojigare på sommaren också :)!

Hur har ni tänkt med olika lopp som kommer? Jag kommer nog inte springa några alls, möjligtvis till hösten dock!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka