Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh vad skoj med en pryl :D!

Jag testade att springa en mil på det mkt vänliga underlaget skog i söndags, och det funkade faktiskt! Så himla himl skönt att successivt börja få tillgång till den stress release som löpning är igen :). Är dock fortfarande ganska kass gällande den där styrketräningen som jag också borde börja med, tänkte kanske försöka hitta en form som är skojigare för det. Kanske borde prova att springa till nåt utegym eller så! tror det mesta blir skojigare på sommaren också :)!

Hur har ni tänkt med olika lopp som kommer? Jag kommer nog inte springa några alls, möjligtvis till hösten dock!

Äh, det var efter mycket vånda jag köpte den, är inte så förtjust i prylar, men behövde den för att kunna se hur snabbt jag springer. Men jag är nog snart fast och förtjust!

Jag hade egentligen tänkt anmäla mig till Stockholm halvmarathon i september, men kom på att jag då är på semester.

Hellasloppet ska jag springa, det känns som "mitt" lopp, det går nära där jag bor och brukar springa. Och sen Hässelbyloppet och tänker försöka satsa på att få en fräsig tid.

Har dock inte anmält mig till något av dem än.

Åh hellasloppet kanske skulle vara kul för mig med, har ju mina föräldrar i stockholmstrakten men bor själv i göteborg. Fint underlag också!

Jag hade asgärna velat springa "krautmilen" som gick i rönninge, där ovan nämnda föräldrar bor, för någon månad sedan! Tror inte det kommer arras igen men håller tummarna och hoppas att folkopinionen ligger på arrangören haha

Åh hellasloppet kanske skulle vara kul för mig med, har ju mina föräldrar i stockholmstrakten men bor själv i göteborg. Fint underlag också!

Jag hade asgärna velat springa "krautmilen" som gick i rönninge, där ovan nämnda föräldrar bor, för någon månad sedan! Tror inte det kommer arras igen men håller tummarna och hoppas att folkopinionen ligger på arrangören haha

Ja Hellasloppet är jättefint och roligt men det är riktigt tufft och kuperat så man får inga personbästa på milen precis, men det är ju inte därför man springer alltid. Har inte hört talas om Krautmilen faktiskt, får kollas upp!

edit: "indielöplopp", jaså minsann! :D

Idag fick jag tidning om Malmömilen så nu börjar jag känna mig taggad :) Bara 4 veckor kvar.

Har ju haft en del problem med håll efter växjöloppet och dessutom åkt på en förkylning men nu har förkylningen släppt och hållet verkar borta. Har yogat väldigt mycket sista tiden för att stärka upp styrkan magen/bålen framförallt och bara sprungit 2-3 km pass och fokuserat på att andas djupt genom näsan. Tycker jag hittat en bra andning och häromdagen sprang jag 6 km med samma djupa andning och det bara flöt på riktigt bra.

Nu ska jag "bara" komma upp i tempo igen och få in lite längre pass igen. Men jag tror de här två veckorna med lite andningsteknik och yoga ändå gjort mycket nytta så jag hoppas jag har igen det nu.

Målet innan sommaren är slut (typ ett lopp i augusti vore nog lämpligt) är att klara milen på 45 min. Går det så går det. Målet på malmömilen är att iaf springa lite bättre än förra loppet så runt 47 min vore roligt att klara det på.

Någon mer som ska springa i Malmö?

Äh, det var efter mycket vånda jag köpte den, är inte så förtjust i prylar, men behövde den för att kunna se hur snabbt jag springer. Men jag är nog snart fast och förtjust!

Jag hade egentligen tänkt anmäla mig till Stockholm halvmarathon i september, men kom på att jag då är på semester.

Hellasloppet ska jag springa, det känns som "mitt" lopp, det går nära där jag bor och brukar springa. Och sen Hässelbyloppet och tänker försöka satsa på att få en fräsig tid.

Har dock inte anmält mig till något av dem än.

Köpte också en forerunner (10:an) nyss, kände att jag behövde få lite koll på vilket tempo man har och det var skönt att kunna skippa att ha mobilen med sig (har använt runkeeper innan). Väldigt simpel klocka men duger bra till det jag ska ha den till. :)

Hej alla springare! Jag har en fråga:
Hur mycket och hur snabbt bör man se på vågen efter att man börjat springa?

Jag powerwalkar just nu 5 km ca tre/fyra dagar i veckan. Vågen visar plus minus noll :( (kämpat i ca 2 månader iaf)
Nu börjar min kondition bli såpass stärkt att jag tänkte lägga in jogging i promenaderna.
Men när börjar det märkas egentligen? :confused:
Äter enligt VV

Jag powerwalkar just nu 5 km ca tre/fyra dagar i veckan. Vågen visar plus minus noll :( (kämpat i ca 2 månader iaf)
Nu börjar min kondition bli såpass stärkt att jag tänkte lägga in jogging i promenaderna.
Äter enligt VV

Sedan januari har jag gått ner typ 9 kg. Då har jag tränat löpning ca 3 ggr/vecka, i början på löpband på gymmet och kanske 2-3 min och sen gått 5 min osv. Sedan har jag trappat upp efterhand till jag kunde springa 30-40 min i taget då började jag springa ute istället.

Utöver löpningen har jag yogat lite och ridit någon gång i veckan så jag kan inte säga exakt hur många gånger i veckan jag tränar.

Jag tror inte löpningen påverkat min vikt så mycket alls utan snarare kosten. Däremot har jag ju fått väldigt mycket magmuskler men jag skulle nog säga att kosten är det som gjort att jag gått ner i vikt helt klart. Jag har räknat kalorier med hjälp av appen lifesum. Ställde in den på att gå ner 0,5 kg/vecka och har räknat väldigt noga och i genomsnitt gått ner ungefär 0,5-0,6 kg i veckan.

Jag har i lifesum lagt in min löpträning och oftast ätit mer de dagar jag tränat så på så sätt påverkar ju träningen att jag ätit lite mer kalorier de dagarna. Sedan äter jag överlag redan innan ganska lite kolhydrater och mycket grönsaker och proteiner istället (men inte kött utanandra proteinkällor). Tycker att jag går upp i vikt på mackor och mycket kolhydrater och kan hellre äta fett det går jag inte upp i vikt lika lätt på (i form av nyttiga fetter som nötter, avocado, olja).

Ok, använder lifesum och få enligt den i mig för mycket kolhydrater. Trots att jag äter enligt vv.
Kanske ska slopa vv och se om lifesum enbart kan hjälpa mig?

Ok, använder lifesum och få enligt den i mig för mycket kolhydrater. Trots att jag äter enligt vv.
Kanske ska slopa vv och se om lifesum enbart kan hjälpa mig?

Jag försökte för många år sedan gå ner med vv men det funkade inte alls för mig. Lifesum är ju kanske mer svart på vitt, mindre energi än man gör av med = viktnedgång.
Däremot har jag hållt mig mätt och go ändå för jag valt bort energitäta livsmedel.

Jag försökte för många år sedan gå ner med vv men det funkade inte alls för mig. Lifesum är ju kanske mer svart på vitt, mindre energi än man gör av med = viktnedgång.
Däremot har jag hållt mig mätt och go ändå för jag valt bort energitäta livsmedel.

Jag tror att lifesum är väldigt exakt, eller det här att räkna kalorier, iaf för mig. Jag har haft lite problem att vikten börjar bli för låg och då har jag justerat att jag ska behålla min vikt i lifesum och ätit som den föreslår och då har jag också stannat på min vikt. Så uppenbarligen så kan iaf jag reglera min vikt ganska exakt med kaloriräkning (på gott och ont).

Äter enligt VV

Jag är ingen expert men har läst lite i vikttrådarna här. De som har koll brukar då säga att motion inte hjälper så mycket mot just viktnedgång utan matintaget är den viktigaste faktorn. Kan du inte kolla hos VV hur mycket 5 km powerwalk är värt?

Har flera familjemedlemmar som gått ner med hjälp av VV och jag har fått ett bra intryck av dem. Det finns nog inga enkla genvägar, just nu är det ju väldigt inne att dra ner på kolhydrater så det kan ju vara så att Lifesum är inne på den linjern och tycker att du äter för mycket medan du äter bra enligt VV.

@Hallonsoda Härligt att du är på g! Jag velar fram och tillbaka när det gäller lopp, förutom Strömstadmilen som jag springer för fjärde året i rad så har jag inte bestämt mig riktigt. Vore kul med ett snabbt millopp i år, det passar inte Strömstadmilen för eftersom det är en minst sagt backig bana.

Bor du i Gbg numera btw? Nästgårds ju för tusan (well, en knapp timmes tågresa härifrån åtminstone), det har jag missat!

Idag blev det 12 km i lååångsamt tempo, jag fick rejält håll efter typ hundra meter och det satt i under första halvmilen. Hade tänkt springa 22 km, men en får lyssna på kroppen och kroppen ville inte. Note to self: Drick inte fyra deciliter vatten precis innan du ska springa.

Ansluter till tråden efter att ha läst ett tag. Har sprungit till och från sen förra sommaren men aldrig några längre sträckor. Brukar ligga på ca 4-5 km per pass, som mest 8 km har jag för mig.
Nu ska jag anmäla till ett lopp där man springer tillsammans med sin hund, antingen bara i koppel eller så får hunden hjälpa till att dra. Har hela tiden tänkt att springa 5 km men funderar nu på att anmäla till milen.
Tränade för första gången idag att låta hunden dra och han älskade det. I vanliga fall springer dom bara lösa. Rundan idag var på strax under 5 km och det var hur lätt som helst, vi bara flög fram! Så nu blir det hårdträning för oss båda att komma upp i lite längre sträckor och lära honom att inte stanna och kissa eller något annat lockande... :)

@HeddaVovven låter toppen att du kan kombinera träning och hundrastning.

kl

Idag sprang jag ett tröskelpass med kollegan på lunchen. 5 km och 25 minuter blankt.

Det var superjobbigt även om det inte var en så bra tid. Jag tränade dock med PT igårkväll och har ordentlig träningsvärk i ben och rumpa. Jag skyller på det med lite god vilja.

Hej! Har vill jag vara med ocksa!

Jag har borjat springa igen i sen Februari i ar, efter over ett ar av vila pga knaskada.
Lustigt hur en skada kan vara den basta motivationen, nu nar jag ar tillbaka sa kanns lopningen som en lyx att man far gora, och inte som ett maste.

Lite fragor till er;
Just nu springer jag mest som jag kanner for, ca 40km i veckan, ibland langsamt, ibland snabbare, ibland i backar. Ganska ostrukturerat alltsa.
Har ni nagra tips pa bra bocker om lopning, dar man kan lara sig lite mer hur allt funkar och hur man kan bli battre?

En till fraga, vad anvander ni for appar nar ni springer?
Sjalv har jag en garmin 620, som jag syncar till strava och endomondo. Kan inte bestamma mig vilken jag gillar mest :) Men jag ar ocksa en siffernord som gillar att halla koll pa allt.

Igår började jag må jättedåligt vid 17-tiden, fick huvudvärk, och kräktes flera gånger och var tvungen att gå och lägga mig. vid ca 20-tiden hade det gått över. Det måste ha varit någon slags migränanfall eller dehydrering. Jag sprang ju ett (för mig) hårt pass på lunchen i stark sol och utan att dricka varken innan eller efter. Jag är jättedålig på att dricka. Ska ta det lugnt nu i några dagar och tänka på att dricka bättre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka