Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej! Har vill jag vara med ocksa!

Jag har borjat springa igen i sen Februari i ar, efter over ett ar av vila pga knaskada.
Lustigt hur en skada kan vara den basta motivationen, nu nar jag ar tillbaka sa kanns lopningen som en lyx att man far gora, och inte som ett maste.

Lite fragor till er;
Just nu springer jag mest som jag kanner for, ca 40km i veckan, ibland langsamt, ibland snabbare, ibland i backar. Ganska ostrukturerat alltsa.
Har ni nagra tips pa bra bocker om lopning, dar man kan lara sig lite mer hur allt funkar och hur man kan bli battre?

En till fraga, vad anvander ni for appar nar ni springer?
Sjalv har jag en garmin 620, som jag syncar till strava och endomondo. Kan inte bestamma mig vilken jag gillar mest :) Men jag ar ocksa en siffernord som gillar att halla koll pa allt.

Jag lånade en bok av Malin Ewerlöf för ett tag sedan men den gav inte så jättemycket, den kändes rätt daterad för det första. Har inga andra tips men det finns ju flera tidningar om löpning som är bra.

Använder bara run keeper som app för att ha en översiktskoll över mina pass.

@Diskurs
Ok far leta vidare efter bocker och sant da.
Jag anvande ocksa runkeeper men lessnade pa den efter ett tag.

Fy va otrevligt att du madde sa daligt. Hoppas det gar battre med drickandet nu! Sjalv ar jag beroende av kokosvatten nar jag har sprungit hart.

En till fraga till alla, hur manga dagar i veckan springer ni?

Hej och hå, den värsta träningsvärken har lagt sig så igår sprang jag 5,5 km. Hade lite högre tempo än jag brukar så när jag sprungit ca 3 km så var det riktigt tungt men jag lyckades hålla ut ända hem iaf.

Vill också vara med!
Har sprungit sporadiskt/ periodvis sedan tonåren, är 29 nu. Alltid legat strax över timmen på milen, typ 1:03, men efter att ha vilat över vintern och dessutom lagt på mig ett par kilo överraskade jag mig själv genom att slå mitt pers med typ 8 minuter på första milen för i år :D Vet inte om nya skor och nya kompressionstights har med saken att göra ? :) kändes som lunket jag hamnar i efter nån km automatiskt gick lite fortare än förr utan att jag behövde driva hela tiden.

nya rekorden lyder 25:56 på 5k, och 55:24 på milen.

Målet nu är att klara korta banan på Bamm, en 30km tvådagars fjällorientering i augusti med livhanken i behåll.

Skulle också vilja klara milen under 55 min. Och 5k närmare 25 min eller helst under.

Idag ska jag ta 5k eller 10, har inte bestämt mig än. Tränar just nu 0-2 ggr/v. :p

Jag ska börja springa igen!
Efter ett misslyckat Göteborgsvarv igår där jag bröt efter milen, så är jag jävligt taggad på att göra bättre ifrån mig på Malmös halvmara i höst.
Är lite sugen på en pulsklocka...
Vad har ni för tips då? Vill gärna att den ska vara smidig och enkel, gå att kombinera med Endomondo och bra att använda vid intervallträning :)
Gärna inte den dyraste på marknaden heller :p

Idag hade jag ett spännande distanspass då en kompis åkte rullskidor för andra gången i sitt liv medan jag sprang. Hon åkte lite kors och tvärs över vägen och jag hoppade undan. Men tempot blev riktigt fint totalt och det var jätteroligt att prata, skratta och sjunga sig igenom en mil. I morgon blir det långpass med en annan kompis, just nu har jag hur mycket löparinspiration och -glädje i mig som helst :love: .

Vill också vara med!
Har sprungit sporadiskt/ periodvis sedan tonåren, är 29 nu. Alltid legat strax över timmen på milen, typ 1:03, men efter att ha vilat över vintern och dessutom lagt på mig ett par kilo överraskade jag mig själv genom att slå mitt pers med typ 8 minuter på första milen för i år :D Vet inte om nya skor och nya kompressionstights har med saken att göra ? :) kändes som lunket jag hamnar i efter nån km automatiskt gick lite fortare än förr utan att jag behövde driva hela tiden.

Målet nu är att klara korta banan på Bamm, en 30km tvådagars fjällorientering i augusti med livhanken i behåll.

Skulle också vilja klara milen under 55 min. Och 5k närmare 25 min eller helst under.

Idag ska jag ta 5k eller 10, har inte bestämt mig än. Tränar just nu 0-2 ggr/v. :p
Körde en mil nyss. Varmt, var törstig och tungt! Tiden blev inte lika bra som sist, 57:06. Inte van vid 20grader och vindstilla.

På onsdag blir nästa pass: lite orientering med en kompis från jobbet.

11295870_10155547005180545_7436756260019729976_n.jpg

Så här glad är man efter att ha sprungit Göteborgsvarvet!! Det var verkligen galet kul och med den tröjan fick jag så mycket pepp av publiken längs banan :banana: :bump:
Uppladdningen kunde ha varit bättre. Två veckor innan sprang jag ett två-mil pass med en kompis i Hyde Park. Sen när jag kom hem från London slog förkylningen till och vägrade släppa. I torsdags blev jag less och sprang ett halvtimmespass i lugnt tempo och kände mig lätt. Sen var det lördag helt plötsligt och hostan hade fortfarande inte släppt. Planen var att springa lugnt från början, men de två första kilometrarna råkade bli i 4.00-tempo... Sen lugnade jag ner mig, både pga trängsel och för att jag besinnade mig och gick i mål på 1.36:35. Inget pers, men jag är ändå galet nöjd och hela loppet igenom kände jag mig lätt och gick inte in i någon vägg. Hade velat öka mer de två sista, men det spelar ingen roll. Hade inga som helst problem med broarna heller så det bådar gott inför nästa år :D
Dessvärre sprang jag inte under eget namn, så nu blir jag ändå inte seedad. Men planerar att springa något seedningslopp inför 2016.

Göteborgsvarv med världens finaste medalj + Månsseger borgade för en mycket lyckad lördag :up:

Jag sprang 15 km för första gången igår, det gick bra men sista 1.5km var drygt då skorna vart sjöblöta efter jag sprang igenom högt gräs.
Enda smolket i bägaren var att min garmin fick fnatt. Pulsmätaren blev också trött på slutet och låg på 230. Riktigt så mycket tog jag inte i tyckte jag. Måste komma ihåg att starta om klockan mellan varje tur verkar det som :cautious:

@Sleepan har du kollat in TomTom cardio? Den ska tydligen vara ok, annars ska garmin ge ut en ny snart som har pulsmätaren i armbandet snart, om man vill slippa ha den runt bröstkorgen.

Idag blev det lite backintervaller och övningar från sjukgymnasten, det var nästan tyngre än långrundan trots att det vart under 6km.
Imorron blir det lungt och lagom 10km förhoppningsvis och sen lite ledigt trot jag :)

Vill också vara med!

Hejja dig! Jag springer också fortare nu än jag gjorde innan jag var skadad länge. Man kanske blir bättre med åldern helt enkelt!
Jag hade heller aldrig sprungit en mil under timman innan, men lyckades med 55:56 utan att ta i för mycket för ett par veckor sen och 5km på 23:29 trots att jag aldrig lyckats under 25min innan, men då var jag rätt mör efteråt. :o

Nästa mål är att komma under 50min för milen, och 22 för 5km. I hemlighet som långsiktigt mål vill jag komma nära 20min men vet inte om det är helt realistiskt egentligen.

Hej! Har vill jag vara med ocksa!

Jag har borjat springa igen i sen Februari i ar, efter over ett ar av vila pga knaskada.
Lustigt hur en skada kan vara den basta motivationen, nu nar jag ar tillbaka sa kanns lopningen som en lyx att man far gora, och inte som ett maste.

Lite fragor till er;
Just nu springer jag mest som jag kanner for, ca 40km i veckan, ibland langsamt, ibland snabbare, ibland i backar. Ganska ostrukturerat alltsa.
Har ni nagra tips pa bra bocker om lopning, dar man kan lara sig lite mer hur allt funkar och hur man kan bli battre?

En till fraga, vad anvander ni for appar nar ni springer?
Sjalv har jag en garmin 620, som jag syncar till strava och endomondo. Kan inte bestamma mig vilken jag gillar mest :) Men jag ar ocksa en siffernord som gillar att halla koll pa allt.

Marcus Nilssons "Löpning mitt i livet" och "Intervallguiden" är två böcker som inte borde vara olästa. Köp! :)

Härligt @Jonaz!

Långpass igår, 11,6 km. Drog på lite så snittempot blev enligt run keeper 05:51-tempo.

satt och googlade lite om löppass igår och hittade en tråd på ett forum där flera tyckte att farten till stor del kommer av sig själv bara man jobbar på med långpassen. Låter som ett upplägg som passar mig bra. :)

Härligt @Jonaz!

Långpass igår, 11,6 km. Drog på lite så snittempot blev enligt run keeper 05:51-tempo.

satt och googlade lite om löppass igår och hittade en tråd på ett forum där flera tyckte att farten till stor del kommer av sig själv bara man jobbar på med långpassen. Låter som ett upplägg som passar mig bra. :)

Det där lät bra för mig också. Har börjat lite smått med intervaller men tycker inte det är så kul ;). Uppskattar hellre de längre rundorna i lagom tempo.

3 veckor kvar till Malmömilen, börjar känna mig taggad :). Sprang 12 km för första gången i veckan och igår blev det drygt 9 km, inte i superhögt tempo men med väldigt jämnt och bra flyt. Hunnit med några korta intervallpass också.

Sprang tusenmetersintervaller igen igår och den här gången gick det mycket bättre! Satsade på att gå ut relativt lugnt och trycka på sista delen av intervallen om det kändes bra. Höll väldigt jämna tider dessutom: 4:07, 4:09, 4:08, 4:07, 4:07, 4:05 (en minuts ståvila mellan varje intervall). Baserat på detta så är frågan vad som kan vara en rimlig milfart om en månad? Är 4:15 min/km i snitt att spänna bågen för högt?

Det visade sig att 4:12 min/km var rimligt snittempo på milen för mig igår :). Sprang Blodomloppet 10 km på 42:02, 1:01 min snabbare än förra året. Det är jag sjukt nöjd med, för jag har definitivt inte tränat mer (snarare mindre) och väger nog ungefär lika mycket som då. Den största skillnaden i min träning är att jag har skaffat häst sedan dess och tränar ungefär hälften så mycket i totaltid räknat - men de pass jag verkligen kör är å andra sidan mer fokuserade och kvalitativa. Ett framgångsrecept?

Det visade sig att 4:12 min/km var rimligt snittempo på milen för mig igår :). Sprang Blodomloppet 10 km på 42:02, 1:01 min snabbare än förra året. Det är jag sjukt nöjd med, för jag har definitivt inte tränat mer (snarare mindre) och väger nog ungefär lika mycket som då. Den största skillnaden i min träning är att jag har skaffat häst sedan dess och tränar ungefär hälften så mycket i totaltid räknat - men de pass jag verkligen kör är å andra sidan mer fokuserade och kvalitativa. Ett framgångsrecept?

Härligt! Och med tanke på ridolyckan tidigare i år så är det ju riktigt bra. Jag tror också att det inte nödvändigtvis är bättre med mer mil - åtminstone inte för 10 km.

Härligt! Och med tanke på ridolyckan tidigare i år så är det ju riktigt bra. Jag tror också att det inte nödvändigtvis är bättre med mer mil - åtminstone inte för 10 km.

Nä, det tror inte jag heller. Sen tror jag att det kan vara så att jag lite grann kan skörda frukterna nu av att ha tränat väldigt mycket i många år. Till skillnad från när jag låg på 10-15 timmar i veckan (mest cykel och löpning) så är jag numera fräsch varenda pass jag tränar och får på så sätt mer kvalitet i träningen, samtidigt som jag tror att jag har "grundhårdheten" av all mängdträning sen tidigare samt vanan att pressa mig. Jag har flera exempel från folk i mitt umgänge som fått resultat när de minskat träningsmängden, och liknande exempel finns i eliten (ta Johan Olsson t.ex. som tränade mindre mängd efter att han fått barn, och då blev som bäst). Helt ärligt tror jag att många (även elit) tränar för mycket och för osmart.

Dock är mitt nästa mål ett fjällmarathon i augusti så nu är det dags att försöka få upp löpmängden och ffa börja springa långpass igen.

Är du på riktigt? :eek:

Sjukt snabbt!

@Sleepan jag köpte Garmin 220 med pulsband på mässan nu när det var Göteborgsvarvet. Den är inte så dyr och har dom flesta funktionerna som behövs.
Det är inte deras värstingklocka men enligt tester jag läst så finns det man behöver.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka