R
Raderad medlem 94602
felpost................
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Brukar du inte vara ute och springa Voff?felpost................
Började och slutade på samma gång i somras när jag sprang på den där döingen!Brukar du inte vara ute och springa Voff?![]()
Say what??Började och slutade på samma gång i somras när jag sprang på den där döingen!
Hopplöst att svara på inlägg via mobilen för den kan hoppa mellan sidorna. Trodde jag skrev i en annan tråd![]()
Ja det var en man som hade avlidit vid sidan av gångvägen jag kom joggande på. Sjukdom till följd av missbruk trodde polisen.Say what??![]()
Oj! Du tappade motivationen då alltså.Ja det var en man som hade avlidit vid sidan av gångvägen jag kom joggande på. Sjukdom till följd av missbruk trodde polisen.
Den fanns inte alls där från början heller. Jag har en ryggskada så jag var tveksam till att springa skulle funka. Men alla får det till att låta så härligt. Men det var givetvis värken och inte händelsen i säg som övertygade mig att springa inte är för mig.Oj! Du tappade motivationen då alltså.
Sprang tusenmetersintervaller igen igår och den här gången gick det mycket bättre! Satsade på att gå ut relativt lugnt och trycka på sista delen av intervallen om det kändes bra. Höll väldigt jämna tider dessutom: 4:07, 4:09, 4:08, 4:07, 4:07, 4:05 (en minuts ståvila mellan varje intervall). Baserat på detta så är frågan vad som kan vara en rimlig milfart om en månad? Är 4:15 min/km i snitt att spänna bågen för högt?
Sprang tusenmetersintervaller igen igår och den här gången gick det mycket bättre! Satsade på att gå ut relativt lugnt och trycka på sista delen av intervallen om det kändes bra. Höll väldigt jämna tider dessutom: 4:07, 4:09, 4:08, 4:07, 4:07, 4:05 (en minuts ståvila mellan varje intervall). Baserat på detta så är frågan vad som kan vara en rimlig milfart om en månad? Är 4:15 min/km i snitt att spänna bågen för högt?
Jag är en sådan som aldrig kommer att springa ett enda lopp då jag är otroligt långsam.
Jag joggar så ofta jag kan. Brukar bli i snitt 5 ggr i veckan. Förut så svarade min kropp bra och jag kunde pressa den och joggade ofta 8 km.
Under våren har jag helt tappat allt och stapplar runt 6 km och då lider jag verkligen.
Vet inte riktigt hur jag ska komma ur det här då jag verkligen har gillat att jogga men nu mest är en plåga.
Sen undrar jag om det är någon mer som får problem efter, med att händer och hälar fryser så dom vitnar?
Vill så gärna hitta tillbaka till orken och glädjen med att jogga.
I teorin: Jack Daniels hade sagt att för en milfart på 4:15 min/km så bör tusingar (98-100% av max) gå i 4:03-fart. Dina tider motsvarar enligt Daniels 4:18 min/km på 10 km. Men jag tror att han tänker sig att man håller farten i fler än 6 tusingar.
I praktiken: Det hänger på om du är snabb eller uthållig. Hade det varit mina tider så hade jag tolkat dem som att jag hade kunnat köra på i 4:10-fart eftersom glappet mellan snabbast möjliga fart på tusingar och snittfart på milen är i det närmaste obefintlig för mig - jag saknar snabba muskelfibrer. Vilken förväntad sluttid på milen som dina tider ger dig kan du nog bäst svara själv på.![]()
@Kanintant Vad kul att du klarade ditt mål!
Håll tycker jag inte har så himla mycket med träning att göra. Här skriver Jacob Guidol om håll: http://traningslara.se/hall-vid-traning-vad-ar-orsaken/
Uppdatering om min baksida. Baksidan är hel, så naprapaten gick lös på roten till det onda - mitt säte som jag inte får kontakt med. Jag har jobbat mycket med mitt säte, men det är som om signalerna inte riktigt når fram. Jag fick behandling för det senare förra gången och den här gången så fick jag dry-needling med elstimulering i piriformis och gluteus medius.
Jag får ju springa, men just nu känns det som om löpningen ligger på is mer än lite transportlöpning och turer med hundarna. Jag jobbar himla mycket just nu och återhämtningen blir lidande, så det känns som om det vore dumt köra regelrätt löpträning när jag dessutom har en kropp som borde få ägna sig åt läkning och rehab. Jag känner mig väldigt kluven inför Stockholm marathon. Jag både vill och inte vill springa. Jag hade verkligen sett fram emot det eftersom jag inte har sprungit loppet sedan 2011. Men samtidigt så vill jag inte hamna på ruta ett igen genom att bli skadad. Att springa det som ett långpass känns dessomt allt mindre lockande.
Spontant tycker jag det låter som att du tyvärr bör skippa Sthlm Maraton. Jag förstår att du vill, men fundera ordentligt på hur kroppen tål. Och dessutom om du har tid att träna.
Men i övrigt låter det som att du kommer komma tillbaka som löpare med ny kraft framöver. Det är värt att fira![]()