Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
:( Jag har haft löpvila i drygt en vecka pga skada. Jag fick en mystisk sträckning i baksida lår bara 200 meter in i förra veckans långpass - eller det som skulle ha varit ett långpass. Jag har diagnosticerat mig med sträckning grad 1, men får domen på fredag när jag träffar naprapaten. Stockholm maraton blir nog dessvärre inställt för min del, liksom Kungsholmen runt.

Jag har som 29 åring börjat springa. Pga häst och familj har jag bara tagit mig ut i spåret 2dagar/v. Målet är 3.

Springer bara 3 km än så länge. Tycker det är nog så jobbigt Dålig tid har jag med. Sprang med en kompis häromdagen som höll högre tempo än vad jag brukar. Jag brukar springa på ca 6,10/km. Då höll vi 5,45, och gick en bit på det också.

Jag hoppar in i tråden, även om jag mest lufsar runt i skogen :angel:. Jag försöker springa 2 gånger i veckan, oftast blir det bara en gång. Från april 2013 till rätt nyligen så har kroppen inte ansträngt sig nånting, då jag först var gravid med extremt illamående, sen foglossning och sen ett krånglade ärr efter kejsarsnittet. Därför joggar jag sakta på grusvägar, ca 2,5 km varvat med power walk.

I min vardag varvar jag joggandet (?) med simning, balansövningar, promenader och cykling för att få en bättre grundkondition och styrka. Jag hoppas att med tiden kunna utöka springandet för jag får lyckorus när jag springer, hela skogen är min i det läget :D :p

Jag hoppar också in!

Jag ska precis till att börja springa igen efter en ALIF (steloperation av ländryggen med ingång genom magen), för ett halvår sedan.

Jag fick lite komplikationer och är ännu inte helt läkt (benbildningen tar ca 1 år), så jag har fokus på att bygga upp kroppen långsamt och metodiskt och inte bli för överentusiastisk.

Just nu cyklar jag (på min egen racecykel på en trainer) 3-5ggr/v och löptränar i vatten med ett Aquajogger-bälte 2-3ggr/v för att bygga så mycket vadmuskler som möjligt så jag kan löpa mer skonsamt än jag gjorde tidigare, men nu börjar det bli dags att våga mig ut i spåret igen. Inga längre distanser (cyklar ca 1,5 mil per gång, ska öka nu) eller tider ännu (löper 30-45min i vattnet) då komplikationerna sätter stopp, men kroppen i övrigt svarar fint och det ger en sådan enorm glädje efter kronisk smärta och stora problem med ischias innan operationen. Jag kommer att tvinga mig själv till att springa max 3 km i spåret ett tag framöver och fortsätta kombinera med cykeln + vattnet.

Det kortsiktiga målet är Lidingö Tjejlopp i september om kroppen fortsätter att svara bra, det långsiktiga är Göteborgsvarvet och Stockholm halvmarathon nästa år. En hel mara tror jag tyvärr inte att jag kommer att kunna genomföra, tror det blir för mycket slitage, men man vet aldrig. Att komma tillbaka till form nog för en halvmara på hyfsad tid kommer förmodligen att kännas som en tillräckligt stor seger :)

Nu har jag anmält mig till ett 10 km lopp den 1 maj, mitt första. Ska bli spännande :)

Är de någon som vet om det är godkänt med löparklocka på tävling? Typ forerunner 10? Eller om någon ha annat förslag. Vill ha koll på sträcka, tid och tempo, mer avancerat än så behvös inte.

Fy vad tråkigt @Philosophia ! Håller tummarna för en mild "dom".

Välkomna alla nya, kul med fler i tråden!

Idag blev det 15 km i sakta mak, har haft väldigt mycket problem med näsan igen och det i sin tur ger konstant värk i öronen och huvudet. Orkar därför inte springa hårt för tillfället. I höst blir det operation av skiljeväggen i näsan och det kommer att medföra en tids vila från löpningen samt ett rätt uppseendeväckande bandage över näsan under en period. Ser fram emot att kunna andas ordentligt, men är inte lika exalterad över det andra...

:( Jag har haft löpvila i drygt en vecka pga skada. Jag fick en mystisk sträckning i baksida lår bara 200 meter in i förra veckans långpass - eller det som skulle ha varit ett långpass. Jag har diagnosticerat mig med sträckning grad 1, men får domen på fredag när jag träffar naprapaten. Stockholm maraton blir nog dessvärre inställt för min del, liksom Kungsholmen runt.

Har inte sett det här förrän nu! Poor you!! Hur känns det nu? Är du säker på att du måste ställa in loppen?

Jag har som 29 åring börjat springa. Pga häst och familj har jag bara tagit mig ut i spåret 2dagar/v. Målet är 3.

Springer bara 3 km än så länge. Tycker det är nog så jobbigt Dålig tid har jag med. Sprang med en kompis häromdagen som höll högre tempo än vad jag brukar. Jag brukar springa på ca 6,10/km. Då höll vi 5,45, och gick en bit på det också.

Bra jobbat! Förra sommaren sprang jag också 3 km och tyckte det var jobbigt, nu springer jag en mil utan problem. Det går snabbt att få upp konditionen bara man är lite ihärdig.

Nu har jag anmält mig till ett 10 km lopp den 1 maj, mitt första. Ska bli spännande :)

Är de någon som vet om det är godkänt med löparklocka på tävling? Typ forerunner 10? Eller om någon ha annat förslag. Vill ha koll på sträcka, tid och tempo, mer avancerat än så behvös inte.

Ja, du får ha vad du vill vad jag vet, har aldrig hört något annat.

Jag var med i en av de tidigare springtrådarna, innan min graviditet, och nu när jag börjat komma igång igen hoppar jag in här. :)

Börjar med att beklaga @Philosophia - hoppas du får en mild dom!

Fortsätter med att meddela att jag anmält mig till årets första lopp som går den 21 maj. Jag valde 5 km eftersom jag än så länge harvar runt på 3 och 4 km-rundor. Den 13 juni tänkte jag springa Å-loppet i Eskilstuna som är en kvartsmara, så jag måste trappa upp lite snabbare tror jag för att hinna få några mil på träning.

Tack @Freddie, @Diskurs och @Jozze för ert deltagande! Ja, det känns verkligen förjäkligt. Det är med all säkerhet en överansträngning i nedre delen av hamstringsfästet. Jag väntar mig inget annat än att få det beskedet i morgon. Möjligen att det kan vara tibialisnerven eller popliteus.

Stockholm maraton blir kanske ett vanligt långpass om det har hunnit läka. Även om jag skulle vara helt bra redan i morgon och skulle kunna köra för fullt (vilket jag ju inte kan) så har jag missat två viktiga långpass och jag skulle aldrig riskera en ny överbelastningsskada för att gå för fullt på loppet. Det är mycket viktigare att vara hel. Sedan är det ju Berlin i september.

Ja, du får ha vad du vill vad jag vet, har aldrig hört något annat.

Tack :) Mailade arrangören och det var helt ok :) . Ville vara säker och har nu investerat i en forerunner 10. Är ltie rädd att jag ska gå i för högt tempo i starten utan klocka för jag är inte så erfaren att jag känenr vilket tempo jag ligger i än.

Häromdagen sprang jag iaf på 51 min, mitt rekord hittills. Men hade lite håll så jag fick ta det ltie lugnare än jag tänkt. Mitt mål är att springa under 50 min den 1 maj och med tanke på att tävlingen är mycket flackare än mitt elljusspår och att jag lär ta i mer, framförallt på slutet och bli peppad av medtävlande så har jag gott hopp om att klara det :D

Hur många dagar i veckan bör man springa för att bli bättre hyffsat snabbt?

Som Diskurs säger brukar vara en generell regel. Men samtidigt så är det väldigt individuellt. Det finns de som springer 4-5 ggr/veckan utan någon förbättring alls. Andra har väldigt lätt för sig.

Sedan har olika människor olika lätt för snabbhet respektive uthållighet. Jag har t.ex. alltid kunnat ge mig ut och springa en mil eller två oavsett hur otränad jag än är. Däremot är jag långsam och det tar tid för mig att bli snabb. Ja, om jag ens kan bli snabb.

Ja, och med bra tider!

Bra och bra... jag vet inte vad som räknas som bra men man ska väl ligga på typ 45 om det ska börja likna något eller? Fast med tanke på hur kort tid jag tränat och aldrig sprungit förr så känns det helt okej och som att det finns chans att förbättra en hel del :)

Bra och bra... jag vet inte vad som räknas som bra men man ska väl ligga på typ 45 om det ska börja likna något eller? Fast med tanke på hur kort tid jag tränat och aldrig sprungit förr så känns det helt okej och som att det finns chans att förbättra en hel del :)
Har man tränat i tre-fyra månader är 51-52 min på milen riktigt bra. 45 min på milen får de flesta slita ett tag för.

Har man tränat i tre-fyra månader är 51-52 min på milen riktigt bra. 45 min på milen får de flesta slita ett tag för.

Åh, vad glad jag blir :) Tycker inte det känns så fort när jag springer mer som att jag hittat ett ok tempo som jag kan hålla konstant 10 km. Har inte kört någon intervallträning ute än, bara på löpbandet men tänkte börja med det för att öka tempot lite mer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Godkänd ridhjälm
  • WE-tråden