Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

*kl*

Jag har nu tänkt hålla igång löpningen så smått under vintern för att kunna satsa lite mer rejält i vår igen (tycker verkligen illa om att springa i ösregn, lera och mörker, så det är ingen idé att sätta för höga mål där :angel:). Målet är en gång i veckan, i bästa fall två. Nu i våras och somras har jag sprungit i snitt två gånger i veckan, runt milen båda gångerna. Funkar det även när man springer bara en gång i veckan? Jag är orolig för att knän och ligament ska ta stryk. Jag går på pass tre gånger i veckan så jag håller ju igång, men löpningen skapar ju lite speciell belastning jämfört med annan träning. I en idealisk värld skulle jag vilja springa milen en gång/vecka och 5 km en gång/vecka, men realistiskt sett kommer det nog bli många veckor när det bara blir ett av passen, troligtvis det kortaste. Tror ni det skulle fungera, tillsammans med min andra träning?

Du kommer inte alls att uppleva några problem av att springa bara en till två gånger i veckan. Med en gång i veckan kommer du dock förmodligen att uppleva en liten prestationsförsämring men med två kommer du att kunna bibehålla det du har idag. Kan du få till två dagar i veckan så tror jag att det är guld värt. Kanske ett av passen kan gå på löpband i samband med att du går på pass?

Du kommer inte alls att uppleva några problem av att springa bara en till två gånger i veckan. Med en gång i veckan kommer du dock förmodligen att uppleva en liten prestationsförsämring men med två kommer du att kunna bibehålla det du har idag. Kan du få till två dagar i veckan så tror jag att det är guld värt. Kanske ett av passen kan gå på löpband i samband med att du går på pass?

Åh, du ger mig hopp!

Jag satsar inte på att förbättra mig nu under hösten/vintern (tider osv) utan vill bara hålla igång såpass att jag i vår kan börja utöka distanserna och höja tempot (de närmsta målen är 2 mil samt milen under 55 min). Tyvärr har jag endast ett pass-kort och då ingår inte gymmet. Är sträckan viktigare än frekvensen, eller tvärtom, enligt dig? Alltså, är det bättre att springa milen en gång i veckan än 5 km två gånger i veckan? Det spelar kanske ingen roll? Både frekvens och sträcka kommer att bli något jag får kämpa med när det blir dåligt väder, det vet jag tyvärr. :grin: Mycket skönare då att gå på ett mysigt pass i varma lokaler inomhus...

Jag är lite orolig över mitt knä som jag har gjort illa. Jag sprang ett vanligt distanspass i lördags och med en halv kilometer kvar av passet så började det hux flux göra ont i knät. Det kom från ingenstans. Jag sprang vidare och stannade vid rödljus och när jag skulle igång igen så gjorde det så ont att jag inte kunde ta ett enda löpsteg till.

Det enda jag kan komma på var att jag var väldigt trött i hamstrings efter att jag hade sprungit intervaller i torsdags och att det kan ha påverkat löpsteget med ökad belastning på knäna som följd. Men jag har ärligt talat ingen aning. Just nu gör det jätteont när jag går upp och ner för trappor. Gissar på hopparknä eller PFSS då det sitter på framsidan/insidan/nedanför knät. :(

Neeej, så jäkla trist. :( Skador är verkligen det värsta! Om det gör såpass ont så är det väl bara vila, vila och vila som gäller, i alla fall från alla rörelser som gör ont... Är det musklerna eller leder/ligament som smärtar?

Du behöver ju inte göra likadant varje vecka. Varannan vecka kan du springa 2x5 km och varannan 1x10 km. Jag tror att det som ger minst är nog 1x10 km - det är helt enkelt för sällan. Springer du i gengäld 2x5 km så kommer du dock att tappa uthållighet.

Du har inte möjlighet att springa till eller från gymmet någon dag då? Eller kanske du kan smyganvända gymmets löpband trots att du inte har kort? På mitt F&S så tror jag att det är många som gör det och värmer upp på löpband eller crosstrainer före pass. Det verkar inte vara någon som bryr sig faktiskt.

Det är tyvärr inte musklerna, det känner jag. Men det kan vara ett muskelfäste. Eller så är det bara något som har blivit svullet och som gör ont därför. Jag ska ge det några dagars vila och ägna mig åt lite rehabträning och styrketräning quadriceps och hamstrings.

Så typiskt, det som precis börjat kännas bra igen med löpningen efter en långvarig skada.

Ja, kanske kan man köra en fuling. :o Jag sticker oftast på pass direkt efter jobbet och då har jag inga uteskor (men vilken dålig ursäkt, egentligen...). Det är faktiskt en bra idé de dagar jag inte har cykeln med mig! Nej, jag får helt enkelt satsa på att ta mig ut två gånger i veckan (ett längre pass en av gångerna) och veckor när det ser mörkt ut pga vädret kanske jag får snika till mig lite löpbandslöpning ändå... Hoppas man inte blir utskälld bara.

Det är så typiskt det där, skador verkar ha en förmåga att avlösa varandra... Men har du tur är det bara något som är lite svullet, som du skrev. Tur att man har andra kroppsdelar man också kan träna!

Neeej, så jäkla trist. :( Skador är verkligen det värsta! Om det gör såpass ont så är det väl bara vila, vila och vila som gäller, i alla fall från alla rörelser som gör ont... Är det musklerna eller leder/ligament som smärtar?

Det där har aldrig stämt för mig. Jga har alltid tjänat på att ta reda på var smärtan kommer ifrån, varför jag drabbats av den och vad jag behöver åtgärda. Andra skor, annan träning, trötta muskler, vissa muskler som överkompenserar för andra, dålig bålostabilitet osv osv, jag har haft allt. Men att vila och sedan börja om igen har bara satt igång samma problem en gång till.

Har varit på resande fot en vecka men lyckades få till ett par rundor ändå, en i min gamla hemstad och en i en halvfrämmande stad där det kryllade av löpare som jag misstänker tränade inför ett lopp nästa helg. Har ingen aning om sträckorna men det kändes rätt bra. Ovant med rena stadsrundor, är så bortskämd med skogsstigar här!

Häromdagen prövade vi en morgonrunda, det var drygt men jag tror att det är en vanesak. Märkte att jag drack för dåligt innan och att startsträckan (ni vet, den där halvkilometern från "fan vad jobbigt" till "hell yeah!") blev längre än vanligt. Vi kände båda av lite soppatorsk på slutet men det fungerade och vi ska pröva några gånger till och pröva olika frukostvarianter. Fick se en bra fyrtiominuterstur som jag inte kände till innan. Bra om det funkar med en morgonrunda när jag jobbar kväll. Misstänker dock att det inte kommer ske utan draghjälp:o

Det där har aldrig stämt för mig. Jga har alltid tjänat på att ta reda på var smärtan kommer ifrån, varför jag drabbats av den och vad jag behöver åtgärda. Andra skor, annan träning, trötta muskler, vissa muskler som överkompenserar för andra, dålig bålostabilitet osv osv, jag har haft allt. Men att vila och sedan börja om igen har bara satt igång samma problem en gång till.

Ja, det håller jag med om. I det här fallet kom dock smärtan väldigt akut och då tror jag att PRICE är den bästa metoden, men att man efter någon dag kommer igång med lätt belastning och rehab.

Jo, självklart har du rätt - jag menade mer vila i den nu akuta fasen (när det gör väldigt ont) och att vila från de rörelser som gör ont. Det KAN ju vara något så enkelt som en sträckning eller en överansträngning, och vila på kort sikt lär knappast skada.

Hur reder du ut vad som orsakat smärtan? På egen hand med hjälp av erfarenhet eller via sjukgymnast eller på annat sätt?

Knapplån.

Kom på att jag kanske ska tacka för alla bra tips jag fick här för ett helt gäng sidor sedan. :)

Springer så ofta jag kan, vilket inte blir så ofta då jag inte kan när jag jobbar.

Jag sprang två dagar i rad för några veckor sedan med värk som följd, så nu undviker jag att springa två dagar i rad.

Ibland får jag värk i höften när jag springer, har dock inte känt av det efteråt bortsett från när jag sprang två dagar i rad. Bör jag sluta springa när det gör ont, eller minska längden på det jag springer? Eller är det bara att köra på så länge jag inte får värk efter passet? Jag brukar minska tempot när det sker, då avtar smärtan. Och det är fortfarande så jag kan springa, det gör alltså inte jätteont. :)

Har ni appar att springa med förresten, vilka isf? Eller har det avhandlats i tråden, bättre att göra en sökning? :)

Ibland får jag värk i höften när jag springer, har dock inte känt av det efteråt bortsett från när jag sprang två dagar i rad. Bör jag sluta springa när det gör ont, eller minska längden på det jag springer? Eller är det bara att köra på så länge jag inte får värk efter passet? Jag brukar minska tempot när det sker, då avtar smärtan. Och det är fortfarande så jag kan springa, det gör alltså inte jätteont. :)

När jag började springa mer seriöst för några år sedan fick jag ont i höften. Jag gick till en sjukgymnast som kunde löpning och det var bland det bästa jag har gjort i hela mitt liv. Inte bara blev jag av med det höftonda på ett par veckor (stretching av höftböjaren). Jag fick även en grundlig genomgång av alla mina svagheter i hela kroppen och program för hur jag kunde stärka mig, korrektion av löpsteget och massage. Allt för 70 kr per gång varannan vecka i 8 månader. När han började med mig så sprang jag milen på 52 minuter och 5 km på 25 minuter. När han var färdig med mig så sprang jag milen på 44 minuter och 5 km på 21 minuter. :D

Åh tack, det var en bra idé. Jag har ju en sjukgymnast jag gick till förut som är jättebra! :)

Har haft något liknande när jag började springa, ont i höftböjaren under passet men det försvann efteråt. Tyckte det blev bättre med lite högre steg och avtog ju mer van jag blev att springa, numera känner jag inte av det alls.

Idag blev det runt milen i trevligt prattempo och en liten spurt på slutet.

Höftböjaren tycker jag är så svårt att stretcha. Vi stretchade den idag i klassen jag tränade på gymmet, och då passade jag på att spana in alla andra och insåg att jag inte gör som de övriga. Jag måste få benen nästan som i spagat för att känna något, medan de andra verkade kunna stretcha den trots vinkel i grenen?

Om vi kollar på lite bilder för jämförelse så ser övriga ut något liknande detta: Bild 1.

Jag måste vara mycket mer rak i grenen för att känna något, mer likt den här, fast jag måste ner ännu mer. Bild 2. Och även fast jag går ner så långt jag kan så känner jag bara av den ytterst lite.

Å andra sidan vet jag att de som tränar en klass kanske inte gör som man "ska", men har sett det hos instruktörerna också.

För mig gör höftvinkeln skillnaden. Jag kan med normalt vinklad höft göra som du - men om jag "skjuter fram underlivet" så blir det helt annorlunda, då tar det på ett helt annat sätt.

Nu var det så länge sedan jag stretchade höftböjaren att jag knappt minns vilka knep jag brukade ta till. :p Men Brisas inlägg fick mig att minnas att man i någon övning ska "dra in svansen mellan benen". Är det så du menar Brisa? (Kan ju iofs vara svårt att svara på. ;)) Det jag också minns att jag brukar göra är att jag vrider överkroppen för att lägga tyngden över det böjda benet. Hjälper mig oftast.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Tandproblem på båda katterna
  • Mellanpudel

Hästrelaterat

Tillbaka