Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Vad har ni för utrustning till jyckarna? Har en Y-sele från hurtta nu, men hon låter som att jag strype rhenne så jag antar att den inte sitter optimalt. Hmm, kanske inte passar in här förresten? Får väl skapa en tråd på hund.
Jag brukade springa med pojkvännens dvärgpinscher förut innan den fick ryggproblem. Jag hade honom allt som oftast lös, men han bar alltid en reflexsele av typ den här sorten
Terese%20sele%20006%20(Custom)%20(4).JPG

så att jag kunde koppla honom om det behövdes. Han var verkligen ett perfekt joggingsällskap så det är så tråkigt att vi inte kan springa tillsammans längre. :(

*kl*

Min träning senaste tiden har väl liknat Zelis: jag har inte sprungit sedan Midnatssloppet! :o Jag har försökt komma igen men lusten och orken tryter precis som inom så många andra områden.

Kan inte låta bli: jag har en non-pull mesh harness, som funkar hyggligt. Utom på särskilt svåra fall, med riktigt läckra katter.

Hur går det för alla? Vad har ni för mål nu i höst?

Går hyfsat, blir inte överdrivet mycket löpträning då jag prioriterar rullskidorna. Snittat 1h 50min per vecka senaste månaden (total träningstid i snitt 6,5h/v) , dvs ca 2 pass/vecka. Blir mestadels intervaller och backträning, fast var ute på ett långpass igår på 1h 40min vilket nog är det längsta löppasset på länge.

Mitt mål i höst/vinter är bara att hålla igång löpningen för att springa lite terränglopp och göteborgsvarvet till våren.

Fler som ska/funderar på att springa Salomon trail tour (eller några andra roliga terränglopp) eller Göteborgsvarvet?

Du verkar galet hurtig! Rullskidor minsann, Vasaloppet eller bara för skojs skull? :p

Blev det någon till hund förresten?

Kl

Det känns som att många är skadade? Och är det verkligen INGA som kan tipsa om löpartajts för vinterbruk?

Backar kul! <3 (Cyklar mycket och har starka ben + bra på pulsåterhämtning)

Men milloppet kan nog vara trevligt alternativ! Första halvan av loppet var ju platt och fin!

Pilot: Kanske skulle vara nåt med Salomon... nu har jag siktet inställt på Haninge Trail (Söndag) som jag råkade anmäla mig till. Är iofs i bättre form nu än vid LL så borde ju gå bra... Men trailskor skulle kanske behöva införskaffas, nu får jag köra på med mina slitna vanliga skor. :)

Jag gillar Crafts vintertights, men har dem mest när jag cyklar/åker längd. När det är minus så slänger jag bara på långkallingar under mina "vanliga" löptights. :)

Det känns som att många är skadade? Och är det verkligen INGA som kan tipsa om löpartajts för vinterbruk?

Jag har ett par med flossad insida från Adidas som jag gillar. De har ventilationsnät på strategiska ställen, vilket jag tycker är viktigt så man inte blir fuktig. Är det ner mot -20 så brukar jag dock ta på mig ullunderställ under också.

På tal om skador så är mitt knä definitivt på bättringsvägen! Jag har fortfarande inte provat att springa, men ska göra det i helgen om jag inte får några nya känningar. Förhoppningsvis har det hjälpt mycket att bara få lite bättre kontakt med musklerna som stabiliserar knät.

Och är det verkligen INGA som kan tipsa om löpartajts för vinterbruk?

Jag hade missat att du frågat (men jag är rätt säker på att frågan varit uppe och besvarats tidigare i tråden). Crafts stormtights är riktigt bra. Jag kan dock tycka att de är lite i varmaste laget om det inte är flertalet minusgrader. Jag har ett par vintertights från Casall från senaste vintern som är något tunnare och funkar även när det är runt nollgradigt eller lite över nollan. Viktig egenskap för ett par vintertights är att de är vindfodrade framtill.

Jamen det är väl en bra start!

KL

Jag har precis börjat komma igång med löpningen igen, har börjat springa med hunden, och det är ju så himlans roligt att ha sällskap av henne! Jag har en rätt stor och tung ras (40 kg Rottweiler) så vi bygger upp oss tillsammans nu. FÖrvisso har hon ju 100 ggr bättre kondis än vad jag har, men hon är ju inte van att springa i ett monotont tempo i koppel.

Någon mer som springer med sin/sina vovve/ar?

Jag springer med min tax, folk brukar skratta när jag berättar det och tror att det går i snigelfart. Det gör det i och för sig, men det är ju för att JAG drar ner tempot, inte han :D

:D Det går i snigelfart även när jag springer med whippet och det är för att hunden drar ner tempot. Folk brukar bli förvånade eftersom det är en "springhund". Men hon har verkligen noll uthållighet. Specialsträckan är 137 meter (150 yard) och så springer hon rundbana ibland på träning. Då är det 320 m. Sedan springer hon lure coursing ibland och då kan sträckan vara mellan 600-800 m. Så ska vi springa en mil tillsammans så blir det lugn joggingfart med en och annan ökning till sprint (sprint för mig alltså, inte för hunden). Vi är extremt osynkade.

Jag är fullständigt övertygad om att ordentlig benträning har betydligt större inverkan på skaderisken än vilken dag i månaden det är. Med rätt knä- och fotstyrka reducerar man skaderisken enormt, problemet är att många struntar helt i skadeförebyggande träning.

Ja fotbollstjejerna gör knäövningar så det står härliga till men där påstås det dessutom att det är konstgräset som är upphov till många skador.

Du verkar galet hurtig! Rullskidor minsann, Vasaloppet eller bara för skojs skull? :p

Blev det någon till hund förresten?

För skojs skull, för tjejvasan och lite andra smålopp har jag tänkt, men främst för skojs skull, väldigt bra komplettering till löpträning om man har lite skruttiga ben :)

Ingen till hund än, letar fortfarande :(

*kl*

Jaha.. då masade jag mig ut på en liten promenad idag i alla fall. Det är allt jag vågar mig på efter som att förkylningen långtifrån gett upp än.
Guuud vad frustrerande!

*kl*

Någon här som kör mer minimalistiska skor? Hur tycker ni det funkar? Och hur la ni upp övergången från"vanliga" skor?

Har just beställt ett par Merrell Pace Glove, har väl någon förhoppning om att dom ska hjälpa mot mina fotproblem så jag kan springa smärtfritt igen men inlärningsperioden kan ju vara rätt jobbig har jag läst/hört :)

Har inte testat men ta det lååångsamt med tillvänjning ;) Kusinen gav sig ut nån mil vid första försöket, helt obra!

Jag klarar knappt/oftast inte att ens springa 5 km i vanliga skor så någon mil lär det inte bli :D Tänkte börja med att bara promenera och känna på löpsteget kortare sträckor först.

Visst var det en omplacering i lämplig löp-skid-drag-sällskapsvariant du letade?

Kul med skidåkning minsann! Inget för mig dock.. fast man ska aldrig säga aldrig, min toka älskar ju att dra så!

Efter att ha läst i den här tråden tog jag mig i kragen i eftermiddags och begav mig ut. Det var ett lätt duggregn när jag stack iväg, men eftersom det har regnat nästan konstant i flera veckor så är det ju dyblött överallt. När jag sprang in på skogsvägen försökte jag undvika den värsta leran i början men gav snabbt upp. :p Snart började det regna mer också. Med mina Merrell på fötterna sipprar ju både vatten och lera in på en gång men vad gjorde det? Jag sprang ju! :love: Eftersom jag inte sprungit på drygt två månader tvingade jag mig själv att ta gångpauser trots att jag inte hade någon lust. Fick lite känning i vänster knä när jag sprang på asfalt men det har gått över.

Gött att vara igång igen.

*stular en knapp*

nu ska jag erkanna...

dagens hundtraning med forklyning var droppen... jag insag att jag kommer inte hanga med hunden som jag borde i den upptrappade traningen, sa att eh... om 10 dagar, nar jag kommit hem fran futurityaktionen och min forkylning forhoppningsvis ar borta ar det jag och jycke som borjar loptrana. Och slutar roka.

Jycke behover inte loptrana, men tankte lagga in det som del i varan traning for samspel och miljotraning (in i slyhogar o annat intressant skrap)

sa.. far jag vara med? Jag har inte loptranat pa sakert 10 ar, har inga traningsklader for det oht utom ett par sketchers skor..

tjoho...

Jag fick en bristning i lårmuskeln, högt upp på insidan vänster lår, när jag skulle träna senast. Har tagit det urlugnt i en vecka nu. och det känns mycket bättre redan!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blåsljud på hjärtat
  • Tandproblem på båda katterna
  • Mellanpudel

Hästrelaterat

Tillbaka