Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Trailskor har mjukare yttersula än asfaltsskor och slits därmed snabbare på asfalt än asfaltsskor. Annars är det generellt ingen skillnad. Ta de skor som är bekvämast att gå och springa i. Om jag hittar flera par som är sköna brukar jag känna efter vilka skor som ger mig mest "skjuts" i frånskjutet. Kan du inte avgöra det heller, ta de som är snyggast. Det spelar inte stor roll om man bara ska jogga lätt i dem.

Angående att pronera eller inte: dina gamla skor har svaret. Ställ dem på ett bord med hälarna mot kanten. Titta på dem bakifrån. Är de snedslitna åt något håll? Lutar de inåt pronerar du. Då bör du ha skor med pronationskil (syns på skon genom att sulan på insidan, sett från sidan, har ett skikt som färgmässigt skiljer sig från resterande sula och ofta står det något flashigt namn på kilen också). Om du inte slitit skorna så att de lutar inåt ska du ha neutrala skor. Har du slitit skorna så att de lutat utåt kan du behöva iläggssulor då det inte finns några skor som korrigerar detta.

Barfotaskor som t.ex. Fivefingers är säkert bra men tänk på att det krävs lång tillvänjning innan man kommer upp i några distanser, om man vill vara skadefri. Till att börja med ska man bara gå/jogga några minuter per dag i dem.

Jag hade en bild av att jag går vlädigt mkt på utsidan av sulan. Alla mina skor är slitna på utsidan vid hälen. Dock sa en person på en sportbutik (bedömde mig bara ståendes framifrån med strumpor på) att han tyckte att jag föll inåt med fötterna och borde ha stöd för det. När jag sa att alla mina skor är väldigt slitna på utsidan av hälen (+ inga skorlutar inåt när de står för egen maskin) sa han att jag kanske börjat gå så för att kompensera att jag faller inåt. Blev tyvär inte mkt klokare...

Att man sliter mer på utsidan vid hälen är normalt, ser du på handgjorda skor med lädersulor så förstärks ofta bakkanten på hälklacken med en infällning av gummi och den brukar alltid sitta snett så att det är mest gummi på utsidan. Pronering är mer när det stöddämpande mellanlägget är ihoptryckt på insidan av skon men det beror på skorna väldigt mycket och är inte särskilt tillförlitligt. Min personliga erfarenhet är att den typen av råd är meningslösa och de utprovade och dyra skor jag en gång köpte i en specialaffär för löparskor är de klart sämsta skor jag någonsin haft. Lita på din egen känsla är mitt råd och välj de skor du tycker känns bäst.

Tack för råd! Nu har jag kontrollerat skorna. Ställer jag dem på ett bord och kollar så lutar de inte inåt i alla fall. De är mest slitna undertill på utsidan av framfoten. I butiken där jag hittade trailskorna sa peronen som arbetade där som jag frågade att de just kunde slitas lite mer på asfalt. Jag har också läst att det kan vara något mindre dämpning i trailskor än vanliga. Men väger man inte mer än strax över 50 kg kanske det inte spelar jätte stor roll heller.

Det låter ju inte alls bra att det blev så för din del när du gått till en specialbutik för att få råd! Det är nog sant att man måste lita mest till hur man själv känner. Jag kan ju säga att det märks direkt när man testar ett par skor som inte känns bra i alla fall! Blev så glad över de jag testade för de hade dels gore-tex (bonus om de tål lite vatten) och dels satt de tight runt foten, det brukar alltid glappa någonstans annars. Men då kanske jag helt enkelt ska vara nöjd med dem!

Ha - jag kom ut idag och sprang, i regn och rusk och mörker! Och gud så skönt det var... :D
Gjorde en anpassning av passet för att jag skulle orka hela vägen. Sprang 9, gick 2. Snittpacen med promenaderna inräknade hamnade på 7, så jag borde ta mig runt milen på 70 minuter med samma upplägg. Men det förutsätter förstås att fötterna pallar att repetera detta 7 gånger, och inte bara 4 som jag gjorde idag.

Åh vad härligt det låter, regn o rusk o mörker! Tänk att det går att njuta av sånt man plågas av annars... :laugh:

Själv har jag haft världens envisaste förkylning och inte sprungit på två och en halv vecka ungefär... hur mycket kondis tappar man på så lång tid? Är rädd att jag ska börja om från början! Orkade ju springa hela elljusspåret, 3 km, utan att gå och utan att plågas det minsta. Är jag tillbaka på flåsstadiet nu igen..? :eek:

Det var det jag hade också, två+ veckor förkylning, och innan dess två veckor matthet.

Du behöver inte backa hela vägen, men ett steg bakåt behöver du nog ta. Borde vara tillbaka där du slutade på två-tre pass, men det första är nog lite tungt... :D

Om de slits på utsidan av hälen är det inget du behöver oroa dig för, det naturliga är att man landar lite utsida häl och sedan styr om resten av steget så det blir neutralt. Två varianter av skor som ska "styra" löpsteget rätt, Adidas tvådelade häl och Asics som har en "guidance line" som ska hjälpa till att få ett naturligt löpsteg:

Adidas_Supernova_Sequence_4_Article.jpg

asics-gel-nimbus-1.jpg

Man kan alltså slita utsida häl men ändå pronera, eftersom pronationen kommer senare i steget. Sliter du däremot utsidan på framfoten kan det vara så att du supinerar. Det kan även vara så att du har ett neutralt steg men en sko med pronationsstöd, och att det då gör att du supinerar istället.

Det låter ju inte alls bra att det blev så för din del när du gått till en specialbutik för att få råd! Det är nog sant att man måste lita mest till hur man själv känner. Jag kan ju säga att det märks direkt när man testar ett par skor som inte känns bra i alla fall! Blev så glad över de jag testade för de hade dels gore-tex (bonus om de tål lite vatten) och dels satt de tight runt foten, det brukar alltid glappa någonstans annars. Men då kanske jag helt enkelt ska vara nöjd med dem!

En sån upplevelse hade jag också, men jag gick tillbaka med dem, trots att de var leriga och använda och sa att det var de sämsta skor jag hade haft någonsin, så då fick jag ett nytt (annorlunda) par. I mitt fall beror det på att jag pronerar när jag går men inte när jag springer, men expediten som såg mig gå på bandet utgick ifrån att jag pronerde när jag sprang också.

En sån upplevelse hade jag också, men jag gick tillbaka med dem, trots att de var leriga och använda och sa att det var de sämsta skor jag hade haft någonsin, så då fick jag ett nytt (annorlunda) par. I mitt fall beror det på att jag pronerar när jag går men inte när jag springer, men expediten som såg mig gå på bandet utgick ifrån att jag pronerde när jag sprang också.

Jag med, fast jag hade skor som var specialköpta i många år, flera exemplar. Domnade fötter från tårna och uppåt och ont. Var helt enkelt fel på fötterna tänkte jag. Jag pronerade sa de. Tills slut råkade jag läsa en massa artiklar om barfotalöpning och om löpskor och bara struntade i det. Gick till affären, köpte ett par skor som hade fin färg och var snygga (Neeeej, de har låg dääämpning sa specialaffärens expediter. -Det är tävlingsskor). De var super :) inga problem med knän eller fötter eller domningar. När jag bytte dem köpte jag Nike Free och joggade gång två med dem. Hehe inga problem alls faktiskt (Trots att jag hade en hälsporre sedan tidigare.). Men jag springer verkligen inte långt heller. Så det duger för mig. (Funderar på five fingers men jag är ju egentligen inte galen, men det vore kanske kul för ngn promenad).

Senast ändrad:

Att köpa löparskor i butik känns ungefär som att diskutera kattmat med veterinärer. De säger det de lärt sig, utav dem som tillverkar varorna. Och har de bara lärt sig av en tillverkare så utgår de från det den har sagt.

Jag har aldrig kunna springa eller jogga förr, har alltid fått tokont i benhinnorna och haltat flera veckor efter alla försök, oavsett sträcka. 500m pajade lika bra som 3km. Sen läste jag mig till att skor var tunga, och att många därför dunsade i fotnedslaget. Så då köpte jag mig ett par lättviktsnike, och halleluja - jag kunde springa!!! :D När de pajade så köpte jag ett par Merrell barfotaskor (ej tår, utan vanliga men tunna och odämpade), och halleluja igen - nu kunde jag springa utan att slå fötterna i motsatta fotknölen!

Så jag är helsåld på barfota. Men det kräver ju att man tänker på hur man springer, och att man verkligen ökar långsamt - långsammare än flåset tillåter. Lungorna ökar löpkapaciteten mycket snabbare än styrkan och segheten i ligament och senor i fötterna ökar, så springer jag mig trött orkesmässigt just nu så får jag ont i fötterna.

Senast ändrad:

Det skulle kunna ligga något i det du säger, att jag har skor nu med pronationsstöd men egentligen själv rör mig med ett normalt steg.

Jag ska nog helt enkelt gå på att de skorna jag hittat som känns bra och som verkar vara neutrala. Och inte heller haka upp mig på exakt vad det är för sulor etc.

De verkar vara en bra funktion på i alla fall de första skorna du la in! De andra förstod jag inte riktigt hur de skulle fungera :) Jag känner mest att det kan ju bara inte vara lika avancerat som nanofysik! Jag ska ju bara ut och jogga lite...

KL

Det låter ju helt galet alla ni som köpt skor och till och med fått (vad man tror är) kunnig hjälp, och så har det inte blivit alls bra! Man tror ju att när man inte kan saker så bra själv så ska man få bra hjälp av de som jobbar med det, men så verkar inte alltid vara fallet. Hur som helst så känner man ju i alla fall sin egen kropp bäst så känns det inte bra så lär det inte vara bra. Och känns det bra så är det väl bara att vara glad och nöjd och springa på!

Har du provat helt utan skor? Det är stor skillnad även mot att springa/jogga/gå i tunna odämpade skor.

Nej. Springer i Stockholm och vill verkligen inte riskera att få glas i tassarna. Hade jag bott kvar hemma i byn så hade jag nog gjort det. Var ju barfotabarn som liten och då kunde jag springa. Det var först i skolan med gympaskorna och det "rätta" sättet att springa som det sket sig...

Den vita linjen som är i mitten av skon ska styra steget så man landar lite utsida häl och sen ska den styra foten neutralt genom steget. Om det funkar eller inte vet jag inte, men så är tanken iallafall. Bilderna var mest för att visa varför dina skor är slitna på utsida häl - för att skorna styr ditt löpsteg på det sättet.

Angående barfotadebatten är jag tudelad. Jag har lite svårt för att många som börjar springa barfota blir helt frälsta och sektlika, precis som jag tycker att många som äter LCHF är :angel: Barfotalöpning passar säkert många, men absolut inte alla. Mina knän fixar absolut inte barfotalöpning, men med ett par väldämpade skor funkar vanlig löpning bra i små doser. Även om barfotalöpningen är på frammarsch vill den stora massan ha traditionella skor, och då tycker jag att det är en jättebra service att låta kunderna springa på band så man kan se hur löpsteget ser ut. Att Gabbi fick ett par skor utprovade efter hur hon gick och inte efter hur hon sprang är ju bara beklagligt och riktigt klantigt gjort av butiken, för det är ju inte så man brukar göra.

Senast ändrad:

*kl*

Jag har nu tänkt hålla igång löpningen så smått under vintern för att kunna satsa lite mer rejält i vår igen (tycker verkligen illa om att springa i ösregn, lera och mörker, så det är ingen idé att sätta för höga mål där :angel:). Målet är en gång i veckan, i bästa fall två. Nu i våras och somras har jag sprungit i snitt två gånger i veckan, runt milen båda gångerna. Funkar det även när man springer bara en gång i veckan? Jag är orolig för att knän och ligament ska ta stryk. Jag går på pass tre gånger i veckan så jag håller ju igång, men löpningen skapar ju lite speciell belastning jämfört med annan träning. I en idealisk värld skulle jag vilja springa milen en gång/vecka och 5 km en gång/vecka, men realistiskt sett kommer det nog bli många veckor när det bara blir ett av passen, troligtvis det kortaste. Tror ni det skulle fungera, tillsammans med min andra träning?

Att Gabbi fick ett par skor utprovade efter hur hon gick och inte efter hur hon sprang är ju bara beklagligt och riktigt klantigt gjort av butiken, för det är ju inte så man brukar göra.

Till deras ära rättade de ju till det och gav mig helt nya skor när jag kom in med de felaktiga, och vid senare besök har jag också fått bra skor.

*kl*

Var ute igår och såg mitt livs första barfotalöpare. Jag fick två tankar. Dels att det måste vara kallt om fötterna, inga skor. O sedan att det såg väldigt tassigt/trippigt ut men det kanske ska se ut så? Just tassigheten kanske är det utmärkande för själva springstilen?

(hur det ser ut när jag själv springer har jag ingen aning om, kanske trippar/tassar jag fram fast jag har skor)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka