Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Asics har rätt dålig kvalitet på tyget i skorna, men de går ju fortfarande att använda. Mina Nimbus har hål i häl och tå sedan länge men det är inget som stör mig i alla fall.

Jag har också asics nimbus. Gick till intersport och fick halvhjärtad hjälp av en rätt oengagerad försäljare men jag har varit jättenöjd med skorna, om det nu var ren tur eller bra ögonmått av försäljaren. Springer både på asfalt och mjukare underlag med dem.

Jag tror mina stortår nöter hål i nätet. Sen "fastnar" tårna i hålet... inte skönt...:crazy: Det blir nog nya Nimbus i alla fall, har aldrig trivts så bra med några skor. Sköna på asfalt och i skogen.

Inte läst tråden nu.
Ni som löper, vad har ni för skor?

Jag har ett par Asics Kayano 17 som jag har när jag springer utomhus. Dock har jag nog tappat bort dem, hur man nu kan göra det med löparskor? Och så har jag ett par Nike Free 3.0 v3 som jag har när jag springer på löpband. Gillar dessa mer egentligen men tyvärr fastnar det grus i sulan så vill inte ha dem ute.

KL

Har inte läst tråden så sorry om ni diskuterat detta redan!

Använder ngn av er barfotaskor? De gånger jag försökt mej på att springa (vilket jag gärna vill) slutar med att jag förr eller senare får sjuka knän. Misstänker att boven är skorna. Köpte ett par dyra skor nu sist men jag tycker jag får sjuka vrister av dom istället:crazy: Jag tycker att jag kan springa mycket bättre utan att få ont om jag är barfota. Därav barfotaskor tanken....

Jag sprang lite helt barfota i somras och det är jättebra men funkar ju inte nu i januari.

Jag har inga riktiga barfotaskor men ett par som är verkligt tunna och lätta. Det är ett par Saucony Hattori. Hittills har jag bara använt dem på löpband men de funkar säkert ute också. Lite kalla nu kanske.

Skall du börja med minimalistiska skor så skall du trappa upp väldigt sakta och försiktigt eftersom du belastar fötter och ben på ett annat sätt. Börja med en runda på max en kilometer är mitt tips.

KL

Kul att så många har kommit igång igen. Själv har jag haft en skadad häst som har tagit all min tid och kraft så träningen har legat helt nere men idag var jag på gymmet för första gången på evigheter. Det kändes helt underbart och jag bestämde mig att sätta en mil på en timme i maj som mål. Så nu är det bara att ge järnet!!:bump::bump:

Haha, ja den som lever får se om det blir några lopp i min framtid ;)
Men jag kan tänka mig att det är bra motivation!

I dag var jag feberfri igen, halsen krånglar dock och snuva till förbannelse, men jag tog en rask promenad av kortare variant (ca 2,5km). Hoppas att det inte blir bakslag med feber igen imorgon, om inte så kör jag på med promenader tills förkylningen har lagt sig. Känns lite som om det hade varit bra för att komma igång mentalt, att få in träningen i vardagen igen.

Det gäller att få in rutinen medan inspirationen finns kvar, tänker jag :)

Inte läst tråden nu.
Ni som löper, vad har ni för skor?

Jag har ett par Ascics Kayano 17 och ett par Mizuno New Wave Inspire. Gillar de från Mizuno mer än asicsskorna men tyvärr är det mizuno skorna som är äldst och de börjar bli sönderlöpta...

Om vi går vidare från skor till kläder, vad har ni för jacka när ni springer på vintern?
Jag letar efter en med fodrad front och bara tyg i ryggen, finns typ en modell på alla affärer jag har varit i idag och det är samma modell...

Jag har en gammal UMBRO jacka som min man hade när han spelade fotboll för ett antal år sedan. Den fungerar utmärkt både vinter och vår, är vattenavstötande, men ändå tunn. Kallare dagar har jag en tunn långärmad tröja under, annars bara linne. Jag har varit ute och sprungit i ösregn och hagel och storm och aldrig blivit blöt på insidan =)

Till en helt annan sak: Ibland när jag springer så blir jag helt kallsvettig och illamående en stund efteråt. Oftast inte direkt efter att jag slutat springa, utan det tar några minuter innan det händer. Absolut inte alltid, men kanske en gång av tio. Vad beror det på? är det blodsockerfall? En gång satte jag mig direkt i bilen och skulle till stallet (hade hinkat i mig en smoothie innan jag åkte), och jag fick stanna halvvägs och kräkas...

Oftast mår jag bra efteråt, men funderar bara lite på vad det egentligen är som händer i kroppen när illamåendet inträffar. Vad tror ni?

//Julia

Senast ändrad:

Testade mig själv idag och sprang på löpband i 30 minuter. Hann 3,6 km utan att ta i. Funderar på vad jag ska satsa på - att få många mil i benen eller att jobba på snabbhet först. Ska prata med en av instruktörerna i veckan och lägga upp ett vettigt program med kondition, styrka och snabbhet. Ska bli riktigt kul!:banana:

Jag har en gammal UMBRO jacka som min man hade när han spelade fotboll för ett antal år sedan. Den fungerar utmärkt både vinter och vår, är vattenavstötande, men ändå tunn. Kallare dagar har jag en tunn långärmad tröja under, annars bara linne. Jag har varit ute och sprungit i ösregn och hagel och storm och aldrig blivit blöt på insidan =)

//Julia

Anledningen till varför jag vill ha en med fodrad front är att jag får så himla ont i brösten när jag springer längre svängar (eller åker skidor) när det är kallt ute. Jag har aldrig haft mjölkstockning men jag inbillar mig att det känns ungefär såhär. Jag vill slippa att klä på mig hur mycket som helst eftersom jag ändå svettas, tanken med fodrad front var då att kunna slippa ett lager med kläder.

Eftersom jag är enormt otränad (noll flås) så blir det nog automatiskt väldigt korta sträckor i början. Jag funderar nämligen över att jag kanske behöver specialskor då jag kan springa hur bra som helst på löpband eller barfota inne/ute men direkt jag hoppar i ett par löpskor får jag ont i benen eller knäna. KAN ju vara att jag hittills köpt dåliga skor. Funderar på att fara till närmaste löplabb och be om hjälp.

Eftersom jag är enormt otränad (noll flås) så blir det nog automatiskt väldigt korta sträckor i början. Jag funderar nämligen över att jag kanske behöver specialskor då jag kan springa hur bra som helst på löpband eller barfota inne/ute men direkt jag hoppar i ett par löpskor får jag ont i benen eller knäna. KAN ju vara att jag hittills köpt dåliga skor. Funderar på att fara till närmaste löplabb och be om hjälp.

Jag är ganska tveksam till råden man ofta får på Löplabbet och liknande affärer. De brukar komma fram till att man skall ha ett par skor med maximal dämpning.

Om det funkar för dig att springa barfota så kanske du skall ha minimalistiska skor. Skobutikerna brukar dock avråda från det är min erfarenhet.

På vintern springer jag i ett längskidåkningsset från Craft. Funkar jätte bra.
Kan PM en länk på det jag har om du vill se.

Även jag kör på längdskidjacka om det är riktigt kallt. Den är fodrad och vindskyddad framtill och i ärmar och men har ett ventilerande fleeceparti i ryggen. Annars, om det inte är mer än kanske -5, kör jag ultratunn vindjacka och en underställströja i ull. Dubbla sport-BH:ar har jag också, men inte för värmen egentligen. Jag har sett att det finns sport-BH:ar i fleece, tror det är Craft som gör dem. Craft har också underställsplagg (tröjor, byxor och mössor) med vindskydd framtill.

Om vi går vidare från skor till kläder, vad har ni för jacka när ni springer på vintern?
Jag letar efter en med fodrad front och bara tyg i ryggen, finns typ en modell på alla affärer jag har varit i idag och det är samma modell...

Jag har uteslutande kläder från craft som är är otroligt nöjd med. Jag blir snabbt väldigt varm och att springa i "bommulskläder" är rena döden för mig. Jackan benämns som "L3 protection". Inte vindtät men trots mycket blåst här nere blir jag ändå inte kall. Tröjan jag har under hjälper nog till väldigt mycket också, den benämns som "L2 insulation". Dessa kläder hjälper mig att hålla rätt temperatur och jag känner mig inte svettig alls när jag har dom på. Jag har förut alltid fått slita av mig kläderna när jag har kommit in för att jag blivit så otroligt varm direkt, men nu behöver jag inte det.

Jag bor ju betydligt längre söderut än du och det har säkert stor betydelse för resultatet dock (?).

Har du tittat på längdskidjackor?

Svarar till alla

När det brukar krypa under nollan springer jag i ett tunnare ullunderställ, sport-bh samt en längdjacka från Fischer. Jackan är dock i samma material "runt om" sas. Börjar det krypa under -5 så är det samma kläder + en t-shirt. Detta löper tydligen de flesta i även när det är kallare än -10 och det skulle fungera för mig också om jag inte fick så hiskeligt ont i brösten, därav tanken med en fodrad front på jackan.

Jag har kollat lite på både löpar-, och skidjackor men det är hemskt dåligt utbud här. Därför tänkte jag höra med er vad ni har och om de är bra för att eventuellt beställa från nätet istället. Har ni länkar till de jackor som ni springer med så får ni hemskt gärna PM:a :)

Jag har samma problem, om inte värre när jag åker längd så det känns värt att investera i en bra jacka!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka