Vi som springer!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som springer!

Du ska gå så snabbt att du känner att du får rejält höjd puls. Alla svettas ju inte lika mycket, så det är svårt att gå på hur varm du blir. Men, du ska känna att det är det är ansträngande att gå!

Om du har en 5 km lång runda kan det väl vara ett mål att kunna springa den om någon eller några månader, det är definitivt möjligt. Iaf om man springer sakta, som jag.

Håller med övriga, gå ut lugnt! Det ska vara trevligt, inte så plågsamt så att man håller på att "dö" liksom! :) Testa att jogga i "kryp"tempo, det gjorde jag några gånger och då orkar man längre än vad man tror... (alternativt lägga in korta sträckor varvat med gång)

Baggisen: Kul, bra jobbat!

I mellandagarna lyckades jag, som aldrig sett mig som en löpare springa/jogga 12,5 km på drygt 80 min, så jag kanske borde börja omvärdera min syn på mig själv nu? :p

Baggisen: Kul, bra jobbat!

I mellandagarna lyckades jag, som aldrig sett mig som en löpare springa/jogga 12,5 km på drygt 80 min, så jag kanske borde börja omvärdera min syn på mig själv nu? :p

Tack :D

Springer man 12,5 km så kan man definitift kalla sig löpare! :)

Lite kvalitetspass med intervaller så sitter milen under timmen. Jag sprang den på 57 min första gången jag sprang den och då hade jag varvat med intervaller och 7-8 km pass :)

För ett par dagar sen, full av julmat och ett dåligt samvete orsakat av dålig träning, packade jag på mig träninskläderna och tog mig en springtur!

Mätte sträckan med runkeeper ( riktigt bra app!) och det blev 4.7km. Gick kanske 2-3 min som uppvärmning och sprang resten. Fick en tid på 32 min (inkl dom 2-3 min jag gick).

Mitt mål är att klara 5km på 34-30 min. Så jag är nästan där! Woho! Känns super skönt eftersom det kändes lätt ( jag kunde ta ut mig mkt mer), så jag är optimistisk! :)

Siktar mest in mig på styrketräning men det är riktigt roligt att springa när man orkar lite, vilket jag aldrig har gjort innan.

Tack :D

Springer man 12,5 km så kan man definitift kalla sig löpare! :)

Lite kvalitetspass med intervaller så sitter milen under timmen. Jag sprang den på 57 min första gången jag sprang den och då hade jag varvat med intervaller och 7-8 km pass :)

Det var det där med kvalitetspass bara...! Fick en pulsklocka på köpet vid en tidningsprenumeration och kände att "yes, nu kan jag bli seriös" men enligt den växlar pulsen mellan 70 och 205 så den känns inte helt pålitlig ;)

Jag är kass på att pusha mig själv till tempoökningar och liknande utan lunkar gärna på i ett behaglighetstempo (typ 6.20/km). Igår fick jag dock till lite seriös fartlek och hade riktigt roligt! (gasade på rejält när refrängerna kom i vissa låtar).

Här har ni en nybörjare! Så nu ansluter jag mig till tråden.

Har börjat ett program, springer varannan dag. Har inte känt någon träningsvärk alls efter passen, men tycker det är bättre att behålla lugnet och följa programmet. Ett pass ser för tillfället ut ungefär så här;

5min rask gång, 1 min löpning, 3min rask gång, 5min löpning, 3min gång, 4min löpning, 5min gång.

Verkar det vara helt ok pass? Eller kan jag gå två likadana pass på samma dag, förmiddag & eftermiddag? Går efter ett program där jag till slut skall kunna springa 5km i sträck. Vill påminna om att jag har häst, håller mig aktiv och rör mig även därimellan. Hur fort kan man vänta viktnedgång när man sköter kosten?

Hoppa några veckor in i programmet då?
Man får ju också tänka på att bara för att de är lätt att springa så behöver inte kroppen ha hunnit med i utvecklingen.
Skador är inget kul o få så att man måste vila när man äntligen kommit igång :cool:

Haha, njae den lät inte helt tillförlitlig faktiskt! ;)

Jag tycker annars att lyktstolpsleken som jag kallar den är rolig. Springa max tre lykstolpar, gå två, springa max tre, gå två osv. Sen brukar jag använda Runkeeper när jag kör längre intervaller. Den talar om både tid och snitthastighet för varje intervall, behöver man inte hålla koll på någon klocka heller utan bara lyssna på vad hon säger. Sen är nog en riktig klocka bättre, men för mig fungerar det bra just nu när jag inte har råd att köpa en pulsklocka.

Var detta skrivet till mig?

Eftersom jag vill undvika skador kör jag enligt programmet, lungt alltså, trots att jag tror min kropp pallar mer uthållighetsmässigt. men man får vara rädd om sig

Var detta skrivet till mig?

Eftersom jag vill undvika skador kör jag enligt programmet, lungt alltså, trots att jag tror min kropp pallar mer uthållighetsmässigt. men man får vara rädd om sig

Nej det var ett svar till aida :)
Men jag tänker som du ;)

Tack hörrni! Det gick inte så jättebra så här i efterhand... legat däckad med feber hela dan :mad: Är det någon som försöker säga mig något?

Den här skiten ska bara gå över sen ska jag bannemig på det igen, så lätt tänker jag inte ge upp!

Jag ska lyssna på er och inte ta i för hårt direkt. Hoppar fram några veckor i nybörjarschemat och lägger nog till lite extra lång powerwalk i början och slut, tycker att dryga 20-25 min känns för kort när jag väl har släpat mig ut.
Men det är som sagt dumt att dra på sig skador direkt... jag hade nog på ren vilja kunnat jogga (sakta) runt de där 5km redan nu, men som sagt, då lär jag bara göra det en gång.

Jag beundrar er som har planer att vara med i lopp... shit, kommer att ta lång tid innan jag är där. Heja er!!

Kommer du igång med träningen dröjer det inte länge förrän du kan springa motionslopp, faktiskt! Kul att ha som mål! Försök vara ute minst 40 min även om du inte springer hela tiden, och spring som sagt inte för mkt i början. Jag har träningsvärk idag, trots att jag gått så mycket. Några kilometers löpning sätter spår...:D Glöm inte stretcha!

KL

Har inte läst tråden så sorry om ni diskuterat detta redan!

Använder ngn av er barfotaskor? De gånger jag försökt mej på att springa (vilket jag gärna vill) slutar med att jag förr eller senare får sjuka knän. Misstänker att boven är skorna. Köpte ett par dyra skor nu sist men jag tycker jag får sjuka vrister av dom istället:crazy: Jag tycker att jag kan springa mycket bättre utan att få ont om jag är barfota. Därav barfotaskor tanken....

Haha, ja jag använder ju runkeeper (grym app, verkligen!) men utan rösten, man kanske skulle börja slå på den också... :D

KL
Jag har kommit av mig med springandet sedan det blev is och snö, men nu har jag beställt ett par dubbade springskor för jag saknar verkligen att springa. Det är mjukt och fint på vägarna nu när det är vinterväg.

Asics Nimbus. Bästa skorna jag har haft, men de börjar bli utslitna (får alltid hål i nätet ovanför tårna:(). Måste köpa nya skor till våren.

Jag rekommenderar alla att gå till specialbutik där de kollar fötter och där du får springa på löpband!

Ganska så många olika faktiskt. Dessa används regelbundet:
  • Asics Nimbus 13 - mina ordinarie långdistansskor
  • Adidas Ride 3 - reservlångdistansare (köpte hem dem men gillade inte löpkänslan i de långa passen)
  • Asics Tarther - snabbdistansskor (men kanske mest promenadskor på sistone)
  • Adidas Adios 2 - mina nya snabbdistansskor (är lite mer uppbyggd än Tarthern som har för tunn sula för min smak)
  • Adidas Boston - används som inomhusspringskor men är egentligen vanliga lättviktare (precis som Tarther och Adios)
  • Inov8 X-Talon 212 - terräng-/orienteringsskor
Dessutom har jag ett par Salomon terrängskor som jag nödköpte inför ett terränglopp i höstas. Jag har bara använt dem en gång, under loppet. De funkade bra för ändamålet men jag har inte sprungit terräng sedan dess så därför har de inte använts mer. Vill inte springa med dem på asfalt eftersom de har pronationsstöd och jag pronerar inte. Men det skadar inte att ha reserver att ta av :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka